Avverkning (slutavverkning)

Kostnader avverkningsuppdrag

5 inlägg 3344 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kostnader avverkningsuppdrag

Åkesson  
#510180 Hej.

Har sökt en del men inte funnit något svar på min fundering.

Hur är det med kostnader för skotning vid ett avverkningsuppdrag på ca 400m3fub. Skotningsavstånd ca 100-300 meter jämt fördelat. Finns de något att tjäna på att göra detta stjälv?

Hur ligger kostnaderna fördelade skördare / skotare i slutavverkning G24, 260m3sk/ha enligt ovan.

Tänker man fel om man funderar på att skota stjälv? (har redan bestämt mig men ändå) frågan är ju snarar hur mycket man kan tänkas spara på att utföra detta stjälv, om man sätter sin egna lön till 0. dvs bara tar ut för maskin.

Mvh



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Kostnader avverkningsuppdrag

Fredrik Reuter  
#510181 Hej,

Från höften:

Du "sparar" nog max 10.000 sek beroende på vart i landet du bor.
En stor slutavverkningsskotare med en duktig förare kan köra detta på en dag. Tänk på att logistikchefen som köpt ditt virke kan ha detta i åtanke. Du kan alltså få påtryckningar om att få ut virke till väg.

Avatar Fallback

Re: Kostnader avverkningsuppdrag

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510198 Att skota 400m3 per dag och att göra det för 25 kr / m3 är lite väl optimistiskt. Men 35 kr går det kanske att göra det för plus 2000 i flytt.

Avatar Fallback

Re: Kostnader avverkningsuppdrag

Bosse1  
#510201 Räkna med kraftig prispress nedåt när du själv har möjligheter :wink:

Avatar Fallback

Re: Kostnader avverkningsuppdrag

Åkesson  
#510213 Hej.

Ja räknade nog med att de var något sådant, kanske lite mer, har inte kommit så långt att jag ens haft några inköpare på plats för denna avverkningen.
Jag vill inte ha för stor skotare heller då det skall avverkas på flera mindra plättar med skotningen igenom gallring, lite surare partier och i bergskanter samt över grannen mark.

Största problemet tycker jag det verkar vara att få ett besked om ungefär när saker och ting skall hända. Har en liten avverkning på ca 150m3 som de först skulle tagit i höstas sen i början på året senast under försommaren men fick av en granne som skall ta ned samtidigt veta att det troligtvis inte blev föränn till hösten. Lätt att planera blir det. :???:

MVH

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).