Verkstan

Vad var det senaste ni byggde??

2458 inlägg 961174 visningar 177 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Vad var det senaste ni byggde??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
@Vardon skrev:Uppdaterade lastaren med hydraliskt redskapslås. Väldigt bekvämt må jag säga för att byta redskap.

Gick att använda orginallåset nästan oförändrat vilket är ju bra om man gjort en dum konstruktion :-)

Vad är det för ellåda där bredvid elventilen?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Vardon  
#510007En ellåda :-)

Ventilen utgår därifrån
Kameran som skymtar ska ström
Sen ska jag få på en lutningsgivare som ska ha ström och signal. Eftersom den inte är parallellförd är det ett lätt spännande med höga lyft för för pall.

Och så några extra trådar till bra att ha saker för framtiden, en lampa eller något.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510048En ellåda för el, ja mkt ska man höra.
Nu såg jag kameran åxå. Varför är den inte parallellförd? Länkhålen finns ju där?

Användarvisningsbild

Vardon  
Slurfi skrev:En ellåda för el, ja mkt ska man höra.
Nu såg jag kameran åxå. Varför är den inte parallellförd? Länkhålen finns ju där?

Och jag fyllde den 7 poliga kontakten och skönt att avsluta i en dosa. Sen sitter kameran med kontakt och skruv sp går snabbt att skruva ner till skogssäsongen.

För att länkarmarna och kolvarna saknas. :-) vi har väl inte riktigt tyckt det varit värt att komplettera den. För de få lyft vi gör

4bikes  
#512236Dette er mitt siste byggeprosjekt. Selvgjort er velgjort!

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#512245Ser bra, välgjord och solid ut @4bikes :-bd

Är det stall för dina hoys :wink:

4bikes  
#512261Jeg har litt ved der også...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514501Dags att skrapa färgen av huset... Bygde en ställning för min speadheter av överblivet trä plus lite 45x45 till det facila priset av 39:-. Hålsågen kostade dock 270:-...

Finns fina i aluminium på Jula för 1700:-, prövar detta först :)

Hema  
#514505Funkar det tillfredsställande?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#514515Funkar hyfsat, bara prövat i 10 minuter dock. 🙂

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vardon skrev:Uppdaterade lastaren med hydraliskt redskapslås. Väldigt bekvämt må jag säga för att byta redskap.

Gick att använda orginallåset nästan oförändrat vilket är ju bra om man gjort en dum konstruktion :-)

Har du nån bild vardon? Funderar på att konvertera min lastare med.

Användarvisningsbild

Vardon  
#514531Inte mer än de innan i tråden men kan fixa om några veckor.

Men en cylinder med 50 mm slaglängd, så långt som låssprintarna rör sig. Sen genomgående hål genom kolven och sprinten och två plåtbitar och ett par skruvar som håller ihop det.

Satte elknappen i instrumentpanelen så det blev tvåhandsfattning för att låsa men är ganska sällan man byter så det funkar.

Behövdes även strypning för att den inte skulle gå som en skållad bäver.

Redskapen ej tillberkade av ålö behövde små klackar med för att ordentligt passa men de behövde de ändå.

6/2 ventil och kolv från olssons i ellös. Åkte till en med hyraulgrejer för att få ihop allt med nipplar, vinklar, slangar etc

Blondin 750  
#514679Att hantera hö och halm i småbalar är ju inte så vidare värst kul, och det tycker inte mina kompisar heller, så därför byggde jag en grep till Bobcaten för att klara hanteringen själv med minimalt behov av manuellt arbete. Inspiration från den engelsktalande delen av världen.

Användarvisningsbild

sundelius  
#514713Imponerande :-bd

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#514715Vad duktig du är @Blondin 750 :-bd :-bd

Har du gjort andra saker som gjör jobbet lättare så får du berätta för oss. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).