ATV och UTV i skogen

Yamaha Kodiak

18 inlägg 17685 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Yamaha Kodiak

Crillaz  
#509723 Skulle behöva lite råd från er.

Vi har blivit erbjudna att köpa en Yamaha Kodiak 2017 årsmodell. 700cc. Gått 20 mil. Det följer med ett snöblad. I övrigt ingen extrautrustning. Ej servo. Säljaren vill ha 85000 inkl moms.

Vi ska titta och provköra imorgon eller på lördag. Men den borde vara i nyskick.

Vad anser ni som kan för jag är helt grön när det kommer till ATV. Är det ett värt köp? Behövs servo? Andra saker?

Kan tillägga att vi även kollat lite på Tgb blade 1000. Är det någon som kör en sån här och har lite info om dem.

Tack

/Christer



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

MDin  
#509728 Jo, det behövs servo! Tycker nog att priset ligger lite väl högt i jämförelse mot en ny 2018 med servo.
Sen beror det på vad den ska användas till.
Har haft en utan servo, ingen höjdare när man åker i skogen, plogar eller backar med vagn.
Vore det servo, hasplåtar under så kanske priset vore mer rättvist.

Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

Hema  
#509793 Ska du ha en Yamaha atv, så är de grizzly eller kodiak SE, resten av kodiak går fetbort, då de saknar diffspärr. Det är skamligt att de ens erbjuder sådant till mindre vetande kunder.

Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

MDin  
#509815 Vid närmare eftertanke så undrar man på varför säljer man en ett år gammal maskin?
Är det att köpa en med servo och andra faciliteter? Eller är det något lurt med exemplaret?
Ta det lugnt och kolla runt på det du behöver. I de flesta fall behövs inte mer än 500 kubik.
Min 500 jobbar gott med både timmervagn med överlass och för plogning.

Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

4bikes  
#509816 Skal du bruke den til arbeid, i skogen eller til snørydding så kjøp en med servo og sperrer.

Användarvisningsbild

Re: Yamaha Kodiak

Crillaz  
#509828 Vi har tänkt använda den till lite allt möjligt på gården.
Jag vet inte om den har diff eller inte. Tänkte inte på att fråga om det.
Vi känner säljaren litegrann. Anledningen till att han säljer är att han blev allvarligt sjuk och låg inlagd i några månader. Han har bestämt sig för att sälja torpet och flytta in till samhället. Därför har han ingen nytta av den längre.

Tack för alla råden. Nåt mer jag ska tänka på?

Tgb någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

Sune77  
#509875 Har inte haft TGB själv men ett par vänner har haft och om jag ska tolka deras utlåtande så bra maskiner men inte i nivå med japanerna och polaris samt arctic cat.

en 1000 cc är väl inte den mest lysande arbetsmaskinen på gården dom jag har provat har inte varit dom bästa när det kommer att ha som arbetsmaskiner utan det som jag saknade på dem var möjligheten att kunna sakta "smyga " iväg och det var inget som dom var något bra på, utan mer vad man kan kalla " hetsporrar".
När vi körde i skogen och gjorde lite skogsarbete hos mig, jag och några vänner för att testa lite olika maskiner så upptäckte att för stora motorer snarare var ett minus än ett plus dom maskinerna som gick bäst var mellan 400-600 cc styrka kombinerat med möjligheten att kunna smyga iväg.
1000cc som var med hade problem med det och det orsakade lite tillbud samt storleken på dem var ett minus.

Så mellan TGB 1000 cc och en kodiak 700 så är Kodiaken den jag skulle ha valt.

Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

Hema  
#509886 Yamahan ska växla 2-4wd med knapp inte någon spak o så ska det va en display.

Användarvisningsbild

Re: Yamaha Kodiak

Crillaz  
#510023 Bra info det där om Tgb. Vi har tänkt och ta hem en demo på prov framöver iaf så får vi prova den.

Ang kodiaken så har vi bestämt oss att inte köpa den.

Ni rekommenderar servo och nu har jag även hört en annan som ångrar att han snålade in på det när han köpte.

Vi får kolla vidare.

Tack för hjälpen

   TS
Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

MDin  
#510061
Crillaz skrev:Bra info det där om Tgb. Vi har tänkt och ta hem en demo på prov framöver iaf så får vi prova den.

Ang kodiaken så har vi bestämt oss att inte köpa den.

Ni rekommenderar servo och nu har jag även hört en annan som ångrar att han snålade in på det när han köpte.

Vi får kolla vidare.

Tack för hjälpen


Kolla suzuki King Quad 500 den är jag jättenöjd med[emoji847]

Användarvisningsbild

Re: Yamaha Kodiak

Gatekulla  
#576670
Hema skrev:Ska du ha en Yamaha atv, så är de grizzly eller kodiak SE, resten av kodiak går fetbort, då de saknar diffspärr. Det är skamligt att de ens erbjuder sådant till mindre vetande kunder.

Vet att det är en gammal tråd men min jag köpte, 2019 kodiak EPS, har on command 2/4wd och diffspärr.

Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

Hema  
#576740
Gatekulla skrev:
Hema skrev:Ska du ha en Yamaha atv, så är de grizzly eller kodiak SE, resten av kodiak går fetbort, då de saknar diffspärr. Det är skamligt att de ens erbjuder sådant till mindre vetande kunder.

Vet att det är en gammal tråd men min jag köpte, 2019 kodiak EPS, har on command 2/4wd och diffspärr.

Bra att du uppdaterade informationen. 👍 Ja det var väl 1-2år som Yamaha höll på dumheterna innan de fann sunt förnuft igen.

Hoppas att du kommer bli nöjd med din maskin. Vad blev det för reggning på maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Yamaha Kodiak

Gatekulla  
#576745 Det va ju skönt att dom tänkte om igen 😀
Blev en terrängreggad, ska ju användas till
arbete på gården. Sen ska jag köra lite med en lokal 4x4 klubb här i stan då kör jag bort den i hästkärran!
Får väl köpa en annan sen som är vägreggad om jag vill ut och köra på vägarna.

Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

enbhen  
#751433 Hej,
Tittar lite sporadiskt på ATV:er på blocket och ramlade över denna:

https://www.blocket.se/annons/gavleborg/yamaha_700_kodiak_eps/99662685

Har denna diffspärr?

Mina användningsområden är 50% familjekörning och 50% skogsarbete (tanken är att köpa en enklare vedvagn som första steg).

Avatar Fallback

Re: Yamaha Kodiak

Ent  
#751450 Skicka meddelande till säljaren och fråga? Annars tror jag att det var from 2017 de slopade diffspärren på Kodiak, men ta det med en nypa salt. Säkrast att fråga som sagt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).