Motorsåg och handhållet

Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

9 inlägg 10024 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

Fredrik Reuter  
#509330 Hur många ämnen har vi inte om skyddsbyxor för motorsågar på Skogsforum? Jättemånga. Men ibland är det bra att människor hör av sig med synpunkter. Det är anledningen till denna tråd. Vi får helt enkelt rannsaka oss och inse att alla vet inte hur motorsågsbyxor är konstruerade och hur det faktiskt skyddar mot hemska skador.

Så, du som är "i gemet" kan sluta läsa här. Men för dig som inte är så insatt men kanske ändå nyfiken, här kommer en kortare genomgång om skyddsbyxor för motorsågar.

För det första - det finns inget hårt i byxorna som förhindrar skärtänderna att tränga in i byxan. Det är enklare än så. Mellan ytter- och innertyg finns ett material som består av många, mycket tunna, långa och sega trådar. När motorsågskedjan sågar igenom yttertyget och träffar detta material så fastnar det på skärtänderna och följer med sågkedjan. Det gör så till den milda grad att hela kedjan sätts igen med detta material. När det kommer till drivhjulet som driver runt kedjan fastnar det även där och motorsågen stoppar på nolltid.

Nedan finns en GIF som visar när Stihl testar motorsågsbyxor i deras labb, man ser ganska tydligt vad som händer.

Bild


Man skulle alltså kunna säga att sågstoppsbyxor.

Som kuriosa kan sägas att materialet som gör detta till stora delar tillverkas av ett Svenskt företag som heter Engtex.

Har man sågat sig i byxorna och inte skadat sig så har man ett digert jobb att få loss textiltrådarna. Sedan bör man bege sig till en sågbutik och beställa nya byxor innan man börjar såga igen.

För dig som inte är van:

Motorsågning är förenligt med stora risker!

Det är inte bara sågbyxor som behövs utan också kunskap (motorsågskörkort), hjälm med visir och hörselskydd, varseljacka, handskar och sågskyddsstövlar eller sågkängor.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

JörgenO  
#509337 Intressant film. Som jag förstår så går filmen i slow motion, en tiondel av verklig hastighet. Dvs, en sekund i filmen motsvarar en tiondels sekund i verkligheten.
Det är ju inte helt lätt att se men jag får för mig att kedjan snurrar två-tre varv innan den stannar vilket på ett 13"-svärd borde motsvara 130-200cm kedja mot tyg/hud.
Hur stora kan skadorna bli på benet under denna korta tid?
Nån som sett om man lyfter bort byxan från filmen ovan eller (hoppas inte) nån som varit me om en olycka på riktigt och fått sågen mot byxan?

Användarvisningsbild

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

Fredrik Reuter  
#509339 Hej,

Här är en kort film som är i vanlig hastighet, så man kan se hur effektivt det fungerar.

Videon kommer från Stihl och visar KWF testrigg för sågskyddsbyxor. Copyright: Stihl.


   TS
Avatar Fallback

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

jannee  
#509340 Har själv sågat sönder ett par skyddsbyxor, märkte inget förrän kedjan stannat och revan var inte alls stor, m.a.o.tror att det är HELT omöjligt att skada sig av en motorsågskedja om man sågar i byxan där det finns skydd, säkert helt annorlunda om man skulle slinta ordentligt och såga där inget skydd finns.
Nu har jag visserligen alltid en overall över skyddsbyxorna och i overallen var det bara ett litet snitt, inte värre än att frugan enkelt tråcklade ihop detta, dock köpte jag ett par nya byxor i fall att..... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

anersimyra  
#509361 Det är dessvärre långt ifrån omöjligt att såga igenom materialet, jag har sett några påsågningar med 242 där endast ett par lager återstod. Med en större såg från 70cc och uppåt tror jag man sågar igenom de flesta av dagens alltmer lättviktiga och tunna byxor. När jag köpte min 394 berättade mekaniker där jag köpte den att han en dag fick besök av en försäljare av ” världens säkraste ” sågskyddsbyxor. Väl monterad på teststocken så sågade han av både byxor och stock tre gånger innan kedjan stannade, och det var byxor med samma långtrådiga material som i dagens byxor, stack gjorde även försäljaren utan att yttra ett ord.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

jannee  
#509363 Kan absolut inte varit någon klass 3 byxa, måste väl då varit en klass 1 A eller något annat liknande lätt skit :mrgreen:
Klass 3 är lite tjock och otymplig till en början men man vänjer sig snabbt.

Användarvisningsbild

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

anersimyra  
#509366 Vilken klass det var förtäljer inte historien. Fortsättningen blev dock att när mekanikern samma år stötte på försäljaren på Elmia så vände den sistnämnde på klacken och hastade iväg.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509474 Visst finns det risk att det går igenom om det är rätt förutsättningar.
Men bra byxor är det bästa shyddet som finns ändå.

Avatar Fallback

Re: Så här fungerar skyddsbyxor för motorsåg [gif]

hkkv  
#509485 Samt kunskap hur man arbetar. Skydd är en självklar sak och att man också tar hand om det. Bifogar en bil på en från USA som har en jävla tur.
http://www.telegraph.co.uk/news/worldne ... -neck.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).