Skogsnyheter

Byggandet inne i en inbromsning (vår 2018)

2 inlägg 1736 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byggandet inne i en inbromsning (vår 2018)

Fredrik Reuter  
#509317 Flera medier skriver idag om det faktum att det nu sker en inbromsning i främst bostadsbyggandet i främst Stockholm. Det är till och med så att byggbolag nu börjar lämna tillbaka mark till kommunerna eftersom de inte kan räkna hem affären. Anledningen tros vara den att bankerna ställer hårdare krav på låntagare och att Finansinspektionen har infört lånekrav och amorteringskrav.

Byggkoncernen Veidekke har intervjuats och enligt direktören Lars Weiss har han aldrig varit med om en kraftigare inbromsning än den som nu sker i Sverige.

Första kvartalet 2018 sålde Veidekke 75% färre bostäder än motsvarande kvartal 2017!

Så, vad ska man tro om detta? Är vi på väg in i en lågkonjunktur? Eller är detta en form av mjuklandning som kanske bara är sund?

Bild


Skriv gärna vad du tycker!

Nyteknik skriver om detta idag (de övriga är bakom betalvägg): https://www.nyteknik.se/bygg/svag-bosta ... rk-6910877



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Byggandet inne i en inbromsning (vår 2018)

bgl  
#509324 Tar mig friheten att citera Gunnar Littmarck (utan medgivande från densamme):
Detta tilltag lär minska kommande krasch.

Den fjärde industrirevolutionen kommer tömma Stockholm vad gäller kontorslokaler och därmed arbetstagare.

Kommande lågkonjunktur kommer tvinga fram fastighetsskatt och även förmögenhetsskatt.

Räntor kommer stiga dels för de gör de internationellt dels för att utlandet inte kommer vilja investera i svenska bostadslån.

Mark 30 min från Stockholm centrum skulle kosta under en tiondel för en villa med garage om marknaden avreglerades, se bara antalet golfbanor...

Massproducerade flytande villor med rörliga balansvikter i form av batterier och med egen produktion av vatten/ energi och sluten miljövänlig recirkulation av avlopp, kommer kosta under 3miljoner inom tio år och därefter sjunka i all evighet. Märk att flytande nya lyxvillor kostar redan hälften mot motsvarande lägenheter i samma områden som är gamla i Nederländerna.

Frågan är om detta kommer för sent (som jag tror)?

Politiker med högre moral hade i stället tillåtit exploatering i sån hög takt att den vansinniga prisuppgången ej skett.

Men då skulle Sverige haft kanske 4000 miljarder lägre tillväxt på ,papperet de senaste årtiondena?

Det ska bli spännande att se hur politikerna kommer försvara sig.

Jag tycker att KS en gång för alla borde omyndigförklara politiker från allt vad byggnadsprocesser och faktiskt även lagar med regelverk på området heter.

1

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).