Skördare

sågkedjor

6 inlägg 3046 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

sågkedjor

skogsjan695xl  
#50214 Hittade dom här på blocket, vad tror ni om dessa?
Jag tycker det låter bra, fint om man kör där det är mycke sten.

http://www.smamaskiner.se/trex/karbidsagkedja.html



   TS
Avatar Fallback

Re: sågkedjor

Foggy  
#50341 Jag har den äran att kunna svara på det! Hur och varför är för jag köpt en Raptor 1 kedja till motorsågen för att ta bort ett par stubbar på tomten till våren. Än har jag bara sågat pall med den och det har fungerat kanonbra. Har inte slipat om kedjan ännu fast jag träffat på spik så det gnistrade stjärnhimmel :surp: . Den sågar lika som innan utan slipning. :grin:

Avatar Fallback

Re: sågkedjor

eliasson  
#50842 När kedjorna väl blir slöa, för det måste dom ju bli förr eller senare! Hur och med vad slipar man en sån kedja då?? Låter ju annars jävligt intressant!!

Användarvisningsbild

Re: sågkedjor

swe#kipp  
#50843 man måste ha diamant slipskiva för att slipa dom, det som jag förstått om den typen av kejor är att dom är bra till "skitsågning" men väldigt långsamma så det är nog inte nått för den som vill ha hög produktion :)
dock kanske det är fint när man rotkapar grusiga vindfällen och dylikt !?
En diamant slipskiva som passar till en kejdeslip ligger på ett par tusen har jag för mig så det vill nog till att man har lite jobb för kedjan innan man slår till på den :D

Användarvisningsbild

Re: sågkedjor

totte  
#50847 Såna skulle vi haft en gång på 70-talet när jag var förman för ett beredskapslag. Fällde en massa grovbjörk med skorpbark kring ett före detta grustag. Barken var fullständigt impregnerad av sand och stoft från grustaget. Kedjebyte efter halva trädet vid fällning, gubbarna sågade och jag filade kedjor dagarna i ända och det rök och luktade bränt.

Användarvisningsbild

Re: sågkedjor

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50882 Kan tänka mig att det är svårt att få till rikitigt bra skärpa när det gäller att kapa i trä.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).