Skogsnyheter

Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

20 inlägg 5316 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

Fredrik Reuter  
#508685 Skogsstyrelsen meddelar idag att de påbörjar en samlad aktion i Mellansverige för att kontrollera hyggen. Hela projektet är ett test för ett se om detta är en väg att gå vid kontroll och uppföljning av hyggen för att effektivisera kontrollen.

Under flygningarna kan Skogsstyrelsens skogskonsulenter till exempel kontrollera om skogsägaren planterat ny skog men också följa upp förelägganden och förbud om miljöhänsyn. Skogsstyrelsen ska också kontrollera om de vägledningar som skogsägaren fått om åtgärder i skogen och samråd som hållits, följts på rätt sätt. I några län blir det även tillsyn av biotopskyddsområden för att bland annat kontrollera gränsmarkeringar.


Så här ser agendan ut för Mellansverige.

Preliminär plan för flygningarna (kan ändras beroende på väder):
Gotland: vecka 16
Stockholm: vecka 16
Södermanland: vecka 18
Uppsala-Västmanland: vecka 19
Örebro: vecka 20
Värmland: vecka 21
Gävleborg (alt. södra Gävleborg och södra Dalarna): vecka 22
Dalarna (alt. norra Gävleborg och norra Dalarna): vecka 23

Läs mer: https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslis ... elikopter/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

bgl  
#508686 Verkar perfekt synkroniserat med älgkornas kalvning!

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

valtra a 72  
#508693 I västerbotten har skogsstyrelsen praktiserat detta i några år.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508694 Låter lite dyrt, men det kanske hinns med betydligt fler hyggen per dag?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

rokon  
#508698
Mangan skrev:Låter lite dyrt, men det kanske hinns med betydligt fler hyggen per dag?

Helikopter är effektivt i alla fall i glesbygd, här i Norrbotten har de också nyttjat helikopter i flera år jag råkade vara på mitt hygge då när de gjorde återväxtkollen efter 10 år två dagar innan så hade det varit en artikel i lokaltidningen med bild på den blå helikoptern de nyttjade samt att det nu var sista dagen för säsongen då de kollade hos mig. Det tog max 60 sekunder för 5,5 ha.
Ingen bakläxa fick jag :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508700 Vinkade du? :D

OK, de går inte ens ut på hygget och tittar? Skall man bara kolla att markberedaren och plantören varit där så är det nog enkelt från luften. Undrar om de tar foton samtidigt, och sätter sig och räknar plantor på kammaren?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

rokon  
#508701 Nej de enda som landsätts med helikopter är soldater som skall klara sig själv. Men de (Militären) flyger så lågt att jag är rädd förr att krocka med dem med traktorn.
Om skogsstyrelsen fotograferar vet jag ej, men på mitt hygge med granplantering som tagit sig bra kan jag ej se att det varit nödvändigt. De han dock med flera stråk med helikoptern, men hoppade över ett hörn.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

Kenya Cane  
#508710
valtra a 72 skrev:I västerbotten har skogsstyrelsen praktiserat detta i några år.

Jag vet en skogsägare i Västerbotten som avverkat ca 5-6 ha för ca 10 år sedan och fortfarande inte gjort vare sig markberedning eller plantering... :x

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

hlb  
#508715 Borde vara betydligt billigare med drönare, men då får man inte åka helikopter förstås.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

rokon  
#508724
hlb skrev:Borde vara betydligt billigare med drönare, men då får man inte åka helikopter förstås.

Är det inte så att drönare har i allmänhet kort aktionsradie och att de assisteras av markpersonal som färdas i bil, därav så är de beroende av ett väl utbyggt vägnät.
En helikopter har längre aktionsradie flyger gent, är ej beroende av vägnät samt färdas mycket fortare mellan objekten.
Så jag tror säkert det kan räknas hem.
Det vart i alla fall inte dyrare för mig för skogsgödsling med helikopter och mycket lämpligare, kräver ingen körväg, inga omvägar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

hlb  
#508734 En billig drönare har ca 5 km radie idag och det mesta går att se på gratis satellitbilder. Fick du åka helikopter när du gödslade? Gödsel är för tungt för drönare.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

Hema  
#508738
hlb skrev:Borde vara betydligt billigare med drönare, men då får man inte åka helikopter förstås.

De flygplansdrönare som använts i Afghanistan skulle nog funka väldigt bra.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

Göt  
#508744 Nuförtiden ser dom ju över kraftledningarna med helikopter så det är väl inte förvånande om skogstyrelsen också börja använda den, är nog billigare i längden...

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

loppan  
#508782 Vänta bara tills de börjar inventera nyckelbiotoper med från helikopter..... 😱 😀

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen kontrollerar nu hyggen med helikopter

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508796 Jag tror det kan b li svårt att se skalbaggar från 50m höjd... 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).