Uppvärmning

Uppgradera värmeanläggningen.

21 inlägg 11969 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1996 Jag har en combiheat 2000 panna på 60kW. jag har två rena 500liters acctankar +plus en 500litare varav ca 250liter är varmvattenberederen.
JAg skall öka själva acc mängden annars så funkar det bra.
Nu på sommare så har jag bara acctanken inkopplad och eldar upp den ordentligt när jag eldar. dedan räker den i ett par dar. Funkar mycket fint tycker jag. Jag har även solfångar paneller som jag skall montera.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera värmeanläggningen.

Skogshuggarn  
#42255 Vad tror ni om "Värmebaronens" produkter i allmänhet och "Biomax-pannan" i synnerhet?.
Kan det vara en bra/vettigt "investering" för mig som har tänkt att "växeldra" mellan egen ved och pellets?.

Funderar nämligen vidare på att kanske "skrota" hela den bef pannanläggning och uppgradera med något vettigare,,,,,, :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera värmeanläggningen.

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42314 Hej

Bytte ut min 20år gammla Albinpanna i sommar, det blev en Effecta panna tank o vacumsolfångare.
Har inte ångrat mig en sekund

Avatar Fallback

Re: Uppgradera värmeanläggningen.

jokin  
#42444 Ska du växla med ved/pellets så ska du ha en Baxi Bonus 30 eller en Calmar v33!

Avatar Fallback

Re: Uppgradera värmeanläggningen.

mkvka  
#50873 Tanken är intressant att använda sten.
Men.
Van var är laddnings effekten och urladdningstiden?
Laddningen av värme magasinet är ju det som går snabbast. Hinner stenen med?
Jag tror att det kan vara intressant när man börjar prata om solvärme. Men till vedledare tror jag att det är verkningsgraden på panna som är mest intressant.

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera värmeanläggningen.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50876
Valtra6850 skrev:Hej

Bytte ut min 20år gammla Albinpanna i sommar, det blev en Effecta panna tank o vacumsolfångare.
Har inte ångrat mig en sekund


Står en Albin här nere i källaren.
Menar du att det var lite taskig erkningsgrad i den eller farför ångrar du dig inte?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar