Uppvärmning

logistiklösningar i källarpannrum

25 inlägg 10139 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

logistiklösningar i källarpannrum

molnia  
#508539 Söker lite bilder och ideér på logistiklösningar I pannrum I källare.
idag körs veden fram I 1,5 kubikssäckar med traktor till en lucka I källarväggen. då får allt plockas ur säcken och kastas ner I luckan.
Jag är medveten om att den bästa lösningen skulle vara nytt pannrum med kulvert till huset men då förlorar man varm murstock och omgivningen skulle kräva att man behöver bygga det en bra bit från huset med mycket sprängning som följd.
Så vänner, ös på med bilder o ideer på hur veden kommer ner I källaren.
*Ett vedföråd I markplan med "kulvert" med en elevator/transtortör ner I pannrum ?
*"bygga ut källaren" med öppningsbart tak" likt " Rokon "
rokon - <______Bära ved______>
*fler Ideér ?



   TS
Avatar Fallback

logistiklösningar i källarpannrum

källefall8  
#508542 Jag vet en som har byggt ut källaren under garageinfarten med valv å så en lucka. Bara att dumpa veden rakt ner i källarvedförrådet. Gäller att röra veden så få gånger som möjligt. Stapla på typ pall eller nåt som går att flytta med traktor/lastmaskin.

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Vardon  
#508544 Genom att ett fantastiskt pannrum på all vis utom att just få dit veden har jag funderat en del på det.

Det jag kommit fram till är nog ungefär följande:

Lagra ved på pallhäck eller säck. Jag är inne på pallhäck främst för att kunna flytta veden så man alltid tar av den äldsta. Ev lite säckar som "nödlager" eldas ju inte så mycket sen det blev värmepump. Men eldningen behövs för åtgången då skogen producerar mer ved än vi hinner elda.

Nästa bekymmer är att det skulle bli tvärnej att få bygga en stor praktisk inlastning utanför vardagsrumsfönstret...

Så planen är väl att kasta veden från säck / pall / skopa på en ränna ner genom källarfönstret.

Där jag har ytterligare två häckar på hjul som jag sen kan rulla undan.

Sen antingen Ikeakasse / vedvagn till pannan alternativt häckarna beror på hur mycket i vägen de blir för övrigt.

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Erre  
#508581 En kompis som har pannrummet i källaren och fick kasta in veden genom ett lågt källarfönster.
Han grävde upp utanför grunden och göt en ränna.
Tog upp ett hål i grunden och monterade en stållucka som kan låsas inifrån.
Sen två täta luckor över hålet på utsidan.
Han tippade skottkärran i rännan men det borde kunna funka med en säck med. Om man gör luckan i grunden tillräckligt stor.

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

olli  
#508627
Erre skrev:En kompis som har pannrummet i källaren och fick kasta in veden genom ett lågt källarfönster.
Han grävde upp utanför grunden och göt en ränna.
Tog upp ett hål i grunden och monterade en stållucka som kan låsas inifrån.
Sen två täta luckor över hålet på utsidan.
Han tippade skottkärran i rännan men det borde kunna funka med en säck med. Om man gör luckan i grunden tillräckligt stor.

Jag har gjort ett schakt med taklucka utanför pannrummet, där jag kan lyfta ner vedpallarna med gripen på skogsbacken.
Illustreras bäst med bifogade bilder.
DSC_0019.JPG
DSC_0017.JPG
DSC_0020.JPG
DSC_0312.JPG
DSC_0018.JPG
DSC_0016.JPG

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

olli  
#508628 Svårt att få bilderna på rätt köl.

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

JohannesG  
#508637 Finns en liten pil på bilderna när du laddat upp dem, innan du trycker på bifoga bilder där du kan rotera bilderna.

Men jag är så snäll att jag lägger upp bilderna åt dig på rätt håll, den här gången i alla fall. :wink:

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Brorsan  
#508642 Jag lyfter ur fönstret.
$matches[2]

Lyfter den en del av räcket som sitter på sprintar
1523998534_20180417_194814.jpg

Sen lägger jag dit en anpassad plyfaskiva med kanter mellan fönstret och trappmuren, det blir ganska lagom lutning så veden halkar ner
Jag använder 1,5 m3 säck som jag ställer ner och tippar ur på skivan. Man får vara med och sparka ner någon gång när det hänger sig mot fönsterkarmen. Första åren travade jag lite noggrannare och fick in 4 säckar numera tippar jag ner 2 säckar i taget och låter det ligga.
Olle

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

molnia  
#508657 Någon som använder sig av 1,5 m³ sacker med öppningsbar botten? Funkar det bra att öppna och tömma dem på det sättet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

molnia  
#508673 Hur ska man bygga den bästa luckan ner till ett vedinkast? klassiska källarluckor är enkel men kan bli tunga att öppna.
Hur skule det funka med en lucka som skjuts helt horsontellt? typ som vägverkets gamla grus och saltlager?

Vardon skrev:Nästa bekymmer är att det skulle bli tvärnej att få bygga en stor praktisk inlastning utanför vardagsrumsfönstret...
Så planen är väl att kasta veden från säck / pall / skopa på en ränna ner genom källarfönstret.


Älskling jag har funderat på en sak, vad säger du, skulle det inte vara trevligt med en uteplats här utanför vardagsrummet? Hmm host med inlastning av harkel ved till pannrummet under Host harkel..

:lol: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Vardon  
#508675
molnia skrev:Hur ska man bygga den bästa luckan ner till ett vedinkast? klassiska källarluckor är enkel men kan bli tunga att öppna.
Hur skule det funka med en lucka som skjuts helt horsontellt? typ som vägverkets gamla grus och saltlager?



Jag hade nog faktiskt satsat på elektriskt ställdon för öppning och vanliga luckor.

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

olli  
#508677
Vardon skrev:
molnia skrev:Hur ska man bygga den bästa luckan ner till ett vedinkast? klassiska källarluckor är enkel men kan bli tunga att öppna.
Hur skule det funka med en lucka som skjuts helt horsontellt? typ som vägverkets gamla grus och saltlager?



Jag hade nog faktiskt satsat på elektriskt ställdon för öppning och vanliga luckor.

Jag byggde min lucka med 1 tums virke som stomme och frigolit som isolering.
Mått ca 1,5 m gånger 1,5 m.
Är tillräckligt lätt för att öppna med enbart handkraft.

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

olli  
#508679
olli skrev:
Vardon skrev:
molnia skrev:Hur ska man bygga den bästa luckan ner till ett vedinkast? klassiska källarluckor är enkel men kan bli tunga att öppna.
Hur skule det funka med en lucka som skjuts helt horsontellt? typ som vägverkets gamla grus och saltlager?



Jag hade nog faktiskt satsat på elektriskt ställdon för öppning och vanliga luckor.

Jag byggde min lucka med 1 tums virke som stomme och frigolit som isolering.
Mått ca 1,5 m gånger 1,5 m.
Är tillräckligt lätt för att öppna med enbart handkraft.

Se bild
DSC_0017.JPG

Användarvisningsbild

Re: logistiklösningar i källarpannrum

Kenya Cane  
#508754 Vickar du upp luckan eller lyfter av den helt?

Avatar Fallback

Re: logistiklösningar i källarpannrum

olli  
#508786
Kenya Cane skrev:Vickar du upp luckan eller lyfter av den helt?

Gångjärn i bakkant mot väggen. Lyfter upp framkanten och fixerar mot väggen med vanlig kasthake. Därefter lyfter jag ned hela vedpallen med skogsvagnskranen, ställer den ramunderredet på hjul, och rullar fram pallen till pannan.
Pannrummet rymmer 3 pallar samtidigt, som jag eldar växelvis. På det sättet har jag alltid pannrumstorr ved att elda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).