Skördare

Komatsu C93 i slutavverkning

10 inlägg 5119 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Komatsu C93 i slutavverkning

JD 2006  
#508441 Har lite funderingar kring C93 i slutavverkning, fördelar och nackdelar i slutavverkning med detta aggregat?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

skogsjan695xl  
#508452 Beror på hur grov skog du har.

Avatar Fallback

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

JD 2006  
#508477 Ganska kvistig skog med mycket dubbeltoppar och annat roligt som grova rotben....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

skogsjan695xl  
#508487 En kompis kör en 901 med c93 och de kör rätt så mycket slutavverkning. Han är imponerad över hur fint det går i all typ av skog.

Avatar Fallback

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

JD 2006  
#508492 Har hört att många är imponerade....tittade på gamla specifikationer på aggregat och insåg att C93 är ju nästan som ett gammalt 360 storleksmässigt. Det tyckte man ju va ett stort aggregat förut :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508502 Har bara provkört det några timmar på en demomaskin, men jag måste säga att jag blev också imponerad av det, 0,37 medelstam och allt man stoppade in i det bara for igenom... Hur det håller i längden kan jag inte uttala mig om, men känner ganska många som kör det och tycker inte jag hör något missnöje, dom verkar nöjda, hört att en del har lite problem att få riktigt bra längdmätning, men nu ska du visst vara åtgärdat med en ackumulator.

Avatar Fallback

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

JD 2006  
#508505 Okej vad intressant 890! Jag har hört liknande uppgifter också....det är klart att ett 123 är större och drar igenom tyngre och värre träd, men det är alltid frågan om det är värt att bära de extra kilona i vikt varje dag för att kanske behöva själva aggregatet kanske på 10-15% av årsvolymen.

Det skiljer väl säkert minst 150 000 i pris på ett 93 och ett 123 agg. känns lite svårt att räkna hem den mellanskillnaden..

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508613 Nja tror inte det skiljer så mycket i pris... Iaf inte mellan c123 och c144 där var det bara 25000 ca en gång när jag frågade om det...
Om du vet att du ska köra säg 10000 tim och sen byta bort det så kan du nog ha ett c93, men om du som i vårat fall brukar köra 15000 eller mer så tror jag man har igen att ha ett lite större aggregat för mindre rackel över tid, håller helt enkelt lite bättre om det är lite överdimensionerade... Och du får lite bättre stamhållning, lite bättre mätning.
Ett stort aggregat är ju rätt bra på dom små träden men ett litet kan det ta fast en del på dom stora... ;-)
Nå ett c93 är ju inte litet...
Det är ju vad du tänkt köra för skog och volymer egentligen?
Ska du rulla igenom 70 000 slutavv så skulle jag ju tveklöst ta c124, men är det 40-50000 och lite gallring inblandat då skulle jag gå på c93...
Var bara mina tankar :-)

Avatar Fallback

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

JD 2006  
#508643 Ja men precis det har du helt rätt i...om det är låt säga 10% av träden på 30-40 000 kubik som är lite besvärliga med 93 så är det kanske värt ändå att ha ett sådant. Blir det mycket typ 30-50% av träden som är "på gränsen" hela tiden så kommer dels produktionen bli lidande samt även hållbarheten.

Svårt fall.....eller inte....frisk vågat hälften förlorat eller hur det nu var...

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu C93 i slutavverkning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508683 Precis är lite så jag tänker iaf...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).