Verkstan

Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

80 inlägg 36247 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506439 Jodå slaven byts också. Slaven på vänster sida byttes dock för ett antal år sedan så den ska förhoppningsvis inte vara några problem med. Får bara spola ur den. I övrigt skall även alla rör bytas.

Tror inte hytten rör sig, den känns väldigt stum.

Tack för tipset om packboxen, får prova imorgon. Använde liknande knep när jag bytte vevaxelgivare på bilen. Alla forum sa att går den av får du ta ner växellådan. Struntprat, bara att borra ett hål och dra i en skruv, sätta ett snöre kring denna och rycka till så var den ute. 🙂

Är det olja ända upp eller är det bara skvalp som kommer dit?

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506465 Packboxen vid hjulaxeln borde även den bytas. Men frågan är hur det görs. Går axeln dra ur eller hur sitter det ihop? Vad jag kan se så är bromsaxeln den som går in till diffen, hjulaxeln sitter något bakom, måste vara kugghjul innanför. Skall ordna lite bilder.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506478 Lite bilder på axeln. Ser dock ut som att den även läcker i skarven runt axeln. Så axeln bör nog delas. Men om jag inte måste detta för att byta packbox så gör jag ogärna det jobbet nu. Behöver ha igång traktorn och köra skit snart, vårbruket närmar sig. Traktorn används relativt sällan i övrigt så någonstans får man sätta en gräns. Skall man ta allt man ändå är i närheten så kanske man slutar med att hela traktorn är i smådelar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506643 Vad säger expertisen om tryckutjämningsventilen eller vad den nu hette? Tror ni det klarar hålla tätt? Är ju klart bättre än innan rengöringen och honing, men är det tillräckligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506645 Hur ser verktyget ut till dessa nitar? Är till beläggen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

Erre  
#506652
JohannesG skrev:Hur ser verktyget ut till dessa nitar? Är till beläggen.

En variant.


Det gamla sättet, då man får knacka alla nitarna.

Annars är det nitmaskin.

Idag kör många med popnit.
Men glöm inte att knacka ut kulan som blir kvar i niten om du använder popnit.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506653 Tack så mycket!!! 😀 👍
Var medskickat nitar, så tänkte jag får använda de. Knacka, ingen risk att lamellerna spricker? Bättre att pressa?

Popnit, låter ju smidigt. Gäller bara att som du sa tar bort kulan och att inget sticker ut, niten behöver vara kort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506656 Pratade just med en traktorreparatör. Han sa att navet sitter skruvat på kona på axeln. Sedan sitter det ett lock och så sitter packboxarna, skulle enligt honom vara två, en inåt och en utåt. Men att få loss navet är ett projekt i sig, sitter på en kona så det betyder att man behöver ha en avdragare, modell större. Det får vänta tills vidare, men då vet jag i alla fall hur jag ska göra.
Senast redigerad av JohannesG tor 12 jul 2018, 18:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#506931 När jag skulle byta packbox idag så upptäckte jag att det var fel, den var alldeles för liten. Efter en stunds funderande och googlande måste jag konstatera att det inte är en 702 som jag tidigare trott utan en 712, industrimodellen av 702. Ja ja, inte hela världen, bara skicka tillbaka packboxen och ringa till Drivma AB och beställa en baserat på mått och siffror på befintlig. Ett företag som i övrigt starkt rekommenderas om man behöver tätningar till kolvar m.m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#508460 Nu var allt hopmonterat igen. Bara lite luftning kvar. Och fylla på lite olja i växellådan.
Är det samma olja i växellådan och ut i bakaxeln? Sitter en oljesticka mitt i lådan, men sitter även vad som ser ut att vara en plastskruv ovanpå båda sidor av bakaxeln. Dessa skruvar är inget jag vill röra om det inte är absolut nödvändigt. Någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#508466 I alla fall på jordbrukaren är det en oljesticka "plastskruven" på var sida.
Fick du lös navet konan?

Försökte en gång på våran men fegade ur
Den var lite mjölkig oljan där i slutväxlarna,inte så bra.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#508469 Bör ju vara samma på denna, antar att industriaxlarna bara är grövre dimensionerade. Då är alltså oljan helt separat från växellådan, eller? Hoppas plasten håller, plast sedan 1972 brukar inte vara mjuk och fräsch. Är det en någorlunda vanlig gänga på dem eller är det något eget påhitt?

Nej, tog aldrig lös navet, det får tyvärr vänta. Har andra högre prioriterade saker som måste göras. Och en del behövs traktorn till. Köra skit exempelvis.

Traktorn används som tidigare nämnt ganska lite, men bromsar MÅSTE man ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

Bosse1  
#508471 Separat,jo så är det.
Och inga konstiga gängor.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 712 - Hymas traktorgrävare

JohannesG  
#508473 Då får jag bara hoppas att plasten håller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 702 - Hymas traktorgrävare

Brorsan  
#508476
totte skrev:Knep för att få ut en packbox ur sitt säte: Borra ett par små hål i packboxen och dra i ett par plåtskruvar. Då har du något att dra i. Noga att inte borra längre än precis genom plåten.

Såna där tips gillar jag @totte. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).