Traktorer och processorer

Är en baklastare rolig?

30 inlägg 19507 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är en baklastare rolig?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505014 Svar ja, den är rolig.
Jag har kört alla förekommande modeller och 641 är nog den bästa tätt följd av 218
största problemet är att komma i och ur när du har en vedsäck i gafflarna, därav har jag
inte nån baklastare nåmer. Behöver man inte ha vedsäckar hängandes i gafflarna jämt
så ska man definitivt köpa direkt.
Blir man less så lägger man på 20K på priset och säljer vidare.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

Hema  
#505025 Borde väl gå att tillverka någon vedsäckshållare för baklastare? Så man slipper ha lyften så högt? Om nu maskinen är bra.

Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

Tosca  
#505050 Ja, ett lyftok för vedsäckarna likt storsäcklyften som finns för utsädessäckarna skulle vara bra.
Sätter man krokar som är självstängande så blir lyftet ganska enkelt dessutom.

Användarvisningsbild

Re: Är en baklastare rolig?

svampbob  
#505059 Jag hade en ställning för vedsäckarna men det gick ju ändå inte att ensam flytta säckarna med 641an så då köpte jag denna och satt bakom Boxern
http://www.pentinpaja.fi/app/product/vi ... anguage/se

Användarvisningsbild

Re: Är en baklastare rolig?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505062
1521965150_vedb.jpg

1521965144_veda.jpg

http://www.pentinpaja.fi/app/product/vi ... anguage/se
Den såg riktigt bra ut.

Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

källefall8  
#505079 641 lyfter betydligt mer än 1800kg, runt 3ton. Vi har ett viktställ bak med 500kg när det ska lyftas tungt, blir lite trevligare upplevelse...

Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

källefall8  
#505080 620/640 har 3 cyl boxer, 621/641 har 4cyl d42 samma som 650. 642 finns med td42 alltså med turbo. 620&621 är 2wd, 640&641&642 4wd

Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

Jole  
#505182 Hur är service och mekar-vänligheten på baklastare jämfört med jordbrukstraktorer av samma ålder och prisklass? Tänker då på 218 utan converter och TD jämfört med MF 2XX och BM 650. Tenderar de att gå sönder oftare?

Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

källefall8  
#507647 Det är ju i stort sett en Volvo traktor så det är robust tycker jag. Visst finns det ställen där de e lite trångt tex oljekylen men sällan något som krånglar. Bromsarna kan vara en svag punkt, tycker lamellbromsarna är svåra att justera så de tar bra men samtidigt inte ligger på, samma teknik som på 650, ser ut som samma bakaxel, tom fästena till 3p i bakaxeln är kvar. Dock ska man nog satsa på en med konverter, vanlig koppling riskerar ta slut ganska snabbt när du ska in i grushögen.

Användarvisningsbild

Re: Är en baklastare rolig?

Skogshuggarn  
#507961
Mangan skrev:Taklucka och stege rekommenderas? :)

10 liter i timmen?? Herregud, det är rätt mycket. Drar de verkligen så pass?


Beror nog mycket på hurpass "kry" den är.
Min 641 slukade strax över hälften, men då var motorn nyrenov.

Ska du bara "fjollra" lite på gården så är en "enkel" 218 bästa investeringen. bränslesnåla 1113 motorn som tuffar och går i alla väder, och du slipper ev bekymmer m hydraultransmissionen. Nackdelen är förstås avsaknaden av 4WD.

Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508309 Bättre baklastare går nog inte att få tag i. Riktigt bra tillfälle:

https://www.tradera.com/item/100122/307 ... odell-1968

Användarvisningsbild

Re: Är en baklastare rolig?

Skogshuggarn  
#508310
ocke skrev:Bättre baklastare går nog inte att få tag i. Riktigt bra tillfälle:

https://www.tradera.com/item/100122/307 ... odell-1968


Hyfsat lite timmar och kronans grejor är garanterat välservade.

Synd bara att de är en 620.

Avatar Fallback

Re: Är en baklastare rolig?

Palakangas  
#508312 En gammal baklastare är lika rolig som en gammal skogstraktor/skotare eller traktorgrävare. Kul en till två timmar. Sedan väntar åtminstone jag på att kropp och själ ska återhämtas. Fast jag är äldre än de flesta av de här nämnda apparater.

Användarvisningsbild

Re: Är en baklastare rolig?

Skogshuggarn  
#508313 Ett "under" att man inte slagit ihjäl sig någonstans i lyftarmar och redskapsfäste (vintertid), när man klättrat in/ut i baklastare.
Det är stor skillnad på en midjestyrd hjullastare - med det mesta!

Användarvisningsbild

Re: Är en baklastare rolig?

svampbob  
#508314 Jag har en far av årsmodell 34 som också ständigt ska in och ut ur baklastaren. Jag kan själv tycka att det är nog besvärligt att kliva ur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).