ATV och UTV i skogen

Skogsvagn till ATV

15 inlägg 15481 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsvagn till ATV

labo  
#507979 Letar skogsvagn till min nybytta ATV. AC 700 Mud Pro. Nedväxlad från fabrik, 38 cm frigångshöjd. Plastad under.
Har en kinavagn med linkran o timmersax Winsch warn 3500. Har kört rejält mycket ved och stora vindfällor.
Fungerat bra, men den nyblivna pensionärskroppen ger signaler om att det är dags att minska lyftmoment.
Funderar på hydrualvagn. Avesta o Kranman är erkänt bra kvaitetsvagnar med lite dyra anser jag.

Finns billigare alternativ som är "tillräckligt" bra, men billigare. Bör vara drift på vagnen.
- Bonnet 62 tkr: Ser bra ut men har fått lite vibbar om tveksam kvalitet !
- Black Wolf ca 80 tkr. Inte helt billig. Mycket tung !
- Bronco 3500 ca 60: Vet inget om den, men såg smäcker och fin ut. Någon som vet kvalitet/funktion ?
- Kellfri. Går bort pga kompakt dåliga rubriker bl a på detta forum.
- Finland brukar ha bra prylar: Kesla och någo annan som jag glömt namnet på ?
- XYZ: Finns dom kvar ?

Effektiva Linkranar:
- Pro Terra Log ca 35: Hydrual driven snabbare winsch. Svensktillverkad ?
- Kranman, Avesta dito. Något dyrare.

Råd är väl svårt att ge, men vore intressant höra era och bekantas erfarenheter och vetskap i detta komlaxa segment som verkar växa hela tiden.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

halvproffs  
#507997 Jag köpte en beg Avesta 34h med drivning och hydraulvinsh och 2spak för 52+moms. Tror att det är bättre köp än kinavagnar. Har fungerat perfekt.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till ATV

axwell  
#508002 Stämmer att Kranman + Avesta är dyra och att kinavagnarna är billiga, otympligt tunga med tvivelaktig kvalitet.

Ett mellanting, en Vahva Jussi som finns i en mängd varianter.
CG Nord är en av ÅF.

http://cgnord.se/redskap-fasten-tillbeh ... n-400.html

Du nämnde XYZ, sen fler år är det bara kina-järn.

Tidigare hade dom Vahva Jussi med XYZ-dekal, en sån har jag med Möremaskin-dekal.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

Skogshuggarn  
#508005
axwell skrev:
Tidigare hade dom Vahva Jussi med XYZ-dekal, en sån har jag med Möremaskin-dekal.


Hej Axwell!

XYZ,,,, håller inte dom till i Estland?.

Har oxå en XYZ med fjärrstryrd WARN bakom "Bossen" som jag är väldigt nöjd med. men letar man vagn med griplastare o drift så blir ju detta ett helt annat "segment" att diskutera.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

labo  
#508011 Tack för inläggen.
Börjar förstå att Kina inte är aktuellt.
Hittar jag en Avesta som "halvproffs" för det priset så handlar jag nog om skicket är bra.
Håller Avesta o Kranman över tid. Chassi, kranar, drivning, hyraulik ?
Skall även titta på de finska som anges.
Har även kvar att intresse för bättre vinschvagnarna av svensk kvalite.
Kanske mer info kommer på tråden kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

Granstorp  
#508018 Carlmans och ProTerra är tillverkade i Sverige och bör ligga i den övre kvalitetsklassen när det gäller vajerkranar. Även Lejabs vagnar som är orginaltillbehör till Yamaha.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till ATV

axwell  
#508031
Skogshuggarn skrev: axwell skrev:

Tidigare hade dom Vahva Jussi med XYZ-dekal, en sån har jag med Möremaskin-dekal.



Hej Axwell!

XYZ,,,, håller inte dom till i Estland?.

Har oxå en XYZ med fjärrstryrd WARN bakom "Bossen" som jag är väldigt nöjd med. men letar man vagn med griplastare o drift så blir ju detta ett helt annat "segment" att diskutera


Nej XYZ håller fortfarande till inom Hudiksvall kommun.
Jag har haft både mejl- och telefonkontakt med dom betr. griplastarvagnar.
Dom bekräftar utan omsvep att det är kinesiska vagnar som till viss del kompletteras i Hälsingland.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

labo  
#508125 Varit in på Vahva hemsida och tittat.
Ser bra ut. Dock inte spec. billiga. 100 tkr + moms. Nästan i paritet med Avesta/Kranman. Kanske lika bra som dessa ?
Någon som känner till kvalitet.
Verkar inte finnas ramstyrning ! Tänker att om man ändå satsar så stort kan det vara bra att ha. Kör mycket i gallringsskog där jag plockar ut björk till vedmaskinen. Kan ramstyrningen underlätta framfarten ? Är det värt 10-15 tkr extra ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

svampbob  
#508151
labo skrev:Varit in på Vahva hemsida och tittat.
Ser bra ut. Dock inte spec. billiga. 100 tkr + moms. Nästan i paritet med Avesta/Kranman. Kanske lika bra som dessa ?
Någon som känner till kvalitet.
Verkar inte finnas ramstyrning ! Tänker att om man ändå satsar så stort kan det vara bra att ha. Kör mycket i gallringsskog där jag plockar ut björk till vedmaskinen. Kan ramstyrningen underlätta framfarten ? Är det värt 10-15 tkr extra ?


Drivning är viktigast och därefter ramstyrning och på tredje plats hydraulkran.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

Skogshuggarn  
#508303
axwell skrev:
Nej XYZ håller fortfarande till inom Hudiksvall kommun.
Jag har haft både mejl- och telefonkontakt med dom betr. griplastarvagnar.
Dom bekräftar utan omsvep att det är kinesiska vagnar som till viss del kompletteras i Hälsingland.


När började XYZ med detta?.

Jag kanske blandar ihop d med skoptillverkningen?. De ska enl mina försänkningar tillv i Estland, men det står klart och tydligt "Made In Sweden" (har en spritt ny).

OT,,,, men ÅLÖ, tar dom sina skopor fr Kina numera?.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

labo  
#511319 Har lagt ned att köpa griplastarvagn till ATV. Alldeles för dyrt i förhållande till kapacitet.
Köpte en Palms griplastarvagn 8 t, 5,4 kran med utskjut, ramstyrning. lättviktspaket. Ny årsmod 2015.
Avsevärt billigare än en bra ATV vagn.
Passar perfekt till min gårdstraktor Valtra A-65. Smidig i skogen.
Som backup på trånga utrymmen har jag Artic Cat Mud Pro 700 (avsnorklad) med kinaskogsvagn med linkran och stark winsch.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till ATV

Hema  
#511337 En sak som leder till ett högt pris är hydraulpaket som tillkommer.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn till ATV

labo  
#520389 Vad menar du med hydraulpaket som "tillkommer" ?
Fungerar bra med traktorns hydraulik. Vet inte om föregående ägare förstärkt kapaciteten !

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till ATV

Hema  
#520394
labo skrev:Vad menar du med hydraulpaket som "tillkommer" ?
Fungerar bra med traktorns hydraulik. Vet inte om föregående ägare förstärkt kapaciteten !

Klart att det går att köpa en atvvagn utan hydraulaggregat, men de flesta köper med och det paketet drar upp priset. Kanske inte hela sanningen till prisskillnaden, men delvis.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn till ATV

sveakatten  
#532253 Funderar på att köpa en drivning till min huggarvagn, funderar på ett kit från avestavagnen. Är det någon som har en sådan vagn och skulle kunna mäta upp diametern på drivrullen, vet inte om den passar mellan hjulen i boggin på min vagn? Är drivningen stark på den vagnen, har ni kört stopp någon gång?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).