Logistik, Transport

Vändplan för liten

29 inlägg 32062 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Tosca  
#267308 Sen kan det ju vara bra att bygga för flisekipage också, inte alla gånger det går att lägga risvältan på utfartssidan så de kan behöva vända med lass.
Och en vanlig maskintrailer behöver en del plats den med.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

haggloader  
#267371
jannee skrev:Kan man bara snurra med boggien hissad är det helt ok för min del. 12 meters radie så vänder jag med mitt 25.25 meters ekipage.
Du menar väl 12 meters diameter?

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274231 Snyggt och välgjort, det är bra med stor vändplan ställa rastkojan och dylikt på.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

andreaswistrand  
#281621 Kravet för att en vändplan ska vara godkänd är 13 meters radie alltså 26 meter diameter.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

jannee  
#507764 Allt går även om vändplanen är liten - bara viljan finns :grin:

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

bgl  
#507768 För kunniga förare är denna vändning snabbare än vanlig backning, även vid gott om plats.
Förra sommaren la vi gallringsvirke vid en rymlig T-korsning där bilarna backade och vände. Sen kom en bil för ett annat sortiment, han struntade i vanlig backning, gjorde som föraren på filmen och vände och stod vid traven på kanske 30 - 40 sekunder!

Användarvisningsbild

Re: Vändplan för liten

Erre  
#507770 Sådär har man fått göra mer än en gång på för tajta rundkörningar.
Viktigt att komma ihåg när man kör i cirkel och märker att det inte kommer att gå fritt runt.
Svänga åt andra hållet sista 1,5 metern. Så man får rätt vinkel på dragstången.
Annars blir det riktigt tajt och dumt.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Forestboy  
#507840 Behöver inte vara en plan. Bara man gör en lämplig ring så bilar kommer runt. Kan vara en rabatt i mitten. [WINKING FACE]

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507847 Förr gjorde man ofta slingor istället för planer men det verkar ha kommit ur bruk.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Amatörhuggare 62  
#507848
1523518755_20170627_091658.jpg
1523518755_20170627_093738.jpg
Här är två estetiska vändplaner.
Amatörhuggare är inblandad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Tosca  
#507851 Kom ihåg att anpassa vändslingorna för maskintrailer, de genar ganska mycket i mitten har jag märkt.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507861 Ska man traila ända ut till skiftet så lär man åka dunderbygge. Semitrailers ska stanna på asfalten.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

Tosca  
#507911 Kruxet med dunder är ju att en del maskiner är för tunga på dem, de klarar inte axeltrycket på alla axlar.
Ett annat problem jag själv upplevt med dunder är att det blir lite för högt på dem, omvägar för att undvika viadukter kan ibland bli ganska långa.

Avatar Fallback

Re: Vändplan för liten

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507922
Skogsola skrev:Ska man traila ända ut till skiftet så lär man åka dunderbygge. Semitrailers ska stanna på asfalten.

Finns anpassade trailers för skogsmaskiner som man tar dig fram med där timmerbilarna tar dig fram...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).