Logistik, Transport

Telefonledning

3 inlägg 4111 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Telefonledning

sveakatten  
#507773 Jag har en ledning som hänger efter vägen vid avlägget .
Det har hitills gått bra för förarna på timmer bilarna att undvika den.
Men är ju lite orolig att dom ska dra ner den.
Vet ni om lednings ägaren brukar flytta på sådana gratis om man frågar?
Skulle ju vilja ha in den några meter för att undvika skada.



   TS
Avatar Fallback

Re: Telefonledning

nattuggla86  
#507775 Är nog väldigt olika. Vi hade en luftledning där vi skulle bygga maskinhall och ville därför ha bort den. Vi ringde nätägaren och frågade om de hade lust att flytta den på en sträcka av ca 50-75m.

Och när vi sa att de fått bygga transformatorstation eller vad det heter på vår mark utan kostnad nån gång förr i tiden så höll han med om att de nog kunde flytta ledning gratis. Och då föreslog dom själva att den skulle grävas ner i gränsen på vår mark vilket vi givetvis gick med på.

Och när de ändå var i området bytte dom ut nedsynta stolpar och uppdaterade lite annat. Allt utan kostnad för oss.

Det enda vi fick betala var materialkostnader för ett nytt mätarskåp på vår maskinhall. Och dom gjorde arbetet gratis för att det gamla mätarskåpet satt inomhus i ett fritidshus vilket dom av förklarliga skäl inte tyckte var så bra.

Så winwin i vårat fall men är nog upp till hur bra nätägare man har.

Avatar Fallback

Re: Telefonledning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507784 Har för mig att man gratis kan få ledningen nedmonterad/avhängd när man tillfälligt lastar. Titta på skanovas hemsida eller ring och fråga.
https://www.skanova.se/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).