SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

8 inlägg 12598 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#507645 Vi har varit och besökt Sveriges första Komatsu 901XC, den åttahjuliga 901:an från Komatsu. Den har hamnat hos Ludvigssons Skogsentreprenad AB i Simlångsdalen, Halland. Företaget håller på med nästan uteslutande gallring i de Halländska skogarna med Derome som uppdragsgivare. Häng med och läs vidare vad de tycker om den nya skördaren och spana även in videon längre ner.

Bild


Het, hetare, 8WD

Åttahjuliga skördare med två par boggies har kommit starkt på sistone. I princip alla tillverkare av skördare har idag åttahjuliga dito i programmet - och de är populära!

Första 901XC har nu alltså lämnat produktionsbandet hos Komatsu i Umeå och nu börjar de rulla ut i allt snabbare takt. Rykten med hög sanningshalt gör gällande att Komatsu har fått beställningar på över 70 st 901XC. Det är en siffra som inger respekt direkt på pappret, men betänk också att detta är skördare som varken visats eller demats i någon större omfattning - den har ju inte funnits förrän nu (typ). Vill man krydda till det så kan det innebära att många av de ca 70 beställarna beställt denna skördare utan att testat den!

Bild


Det är därför riktigt spännande att kliva upp i hytten och ta ett snack med Krister Larsson på Ludvigssons Skogsentreprenad för att höra med honom vad han tycker om den hittills.

Shout-out Gremo!

Men innan det kan jag inte låta bli att ta med Gremo i denna kontext. Det lilla skogsmaskinsföretaget i Halland som sedan “Hedenhös” hållit fast vid devisen att 8wd skördare är vägen att gå. Letade bland gamla tidningar och hittade denna annons från 2004.

Bild


Gremo var inte först med detta, men de ska ha respekt för att idogt tillverkat 8WD skördare när andra satsat på fyra eller sex hjul.

Stabilitet, framkomlighet och marktryck

Detta är de främst anledningarna till att välja 8WD skördare, lägg därtill komfort för föraren.
Med åtta hjul i backen blir skördaren riktigt stabil. Sett ur ett perspektiv med stickvägsgående gallring är detta extremt viktigt! Så viktigt att det kan inte kan nämnas för många gånger. Varför? Jo, ska man hålla sig till > 20 meter mellan stickvägar och inte ha ett för högt gallringsuttag gäller det att kunna arbeta tryggt och effektivt på full kranarm, i detta fall 11 meter. Detta kan man inte tumma på för effekten om man gör det är att föraren drar sig för att plocka med trädet på 11 meter eftersom risken finns att skördaren går upp på två/tre eller fyra hjul (läs vältrisk) - ett stressmoment. Risken är då att avståndet mellan stickvägarna krymper fast uttaget är lika stort, alltså ojämnt gallrat.

Bild


Här har Komatsu helt klart lyckats med 901XC. När jag åker med Krister som för dagen varken kör med slirskydd, band eller vätska i hjulen så slås man av vad stabil 901XC är. Vid normala förhållanden kan han enkelt arbeta på 11 meter och till och med köra skördaren framåt eller bakåt med kranen ute.
Här ska sägas att vanliga 901 med S82 inte heller är dålig, tror dock att man helst har band och kedjor på för att få samma effekt. Stel midja och pendlande bakaxel med stabilisering i kombination med fyra boggies bidrar nog till detta (se exempel i videon).

Bild


Framkomligheten är också bättre med fyra boggies. Skördaren blir lite som en tusenfoting i terrängen och med åtta hjul finns allt som oftast bra grepp. 901XC har också höjd dragkraft. Det blir då simpel matematik att fler hjul och bättre dragkraft ökar framkomligheten.

Bild


Marktrycket blir också lägre med åtta hjul (samma simpla matematik här egentligen). En baksida med åtta hjul och fyra boggies är att vikten ökar markant. Men detta ska enligt tillverkarna ha mindre inverkan på grund av det lägre marktryck som åstadkoms, speciellt då med band runt om, med åtta hjul.

901XC är ingen 901

När du kollar igenom tabellen nedan så ser du ganska snart att 901XC skiljer sig markant från den vanliga, sexhjuliga 901:an. 901XC kan man säga har 901:ans kran och hydraulik men 911:ans motor och chassi. En hybrid mellan 901 och 911 helt enkelt.

Spec / Skördare901901XCSkillnad (+)Procent
Bredd, 710 däck (mm)288629961103,67
Längd (mm)726576754105,34
Markfrigång (mm)630650203,08
Vikt från (kg)1739020000261013,05
MotorAgco 66 AWFAgco 66 AWF  
Effekt (kW)1501702011,76
Vridmoment (Nm)85095010010,53
Dieseltank (l)385420358,33
Kran200H200H  
Räckvidd10 alt 11 m10 alt 11 m  
Lyftmoment (kNm)198198  
Vridmoment (kNm)4343  
SkördaraggregatS82, C93S82, S92, C93, C124 (10m)  
Arbetshydraulik (max)400 l/min @ 280 bar400 l/min @ 280 bar  
Dragkraft (kN)1561812513,81


Anledningen är troligtvis att Komatsu likt de övriga tillverkarna flörtar rejält med både kunder i Centraleuropa (som fattat tycke för 8WD) samt de kunder i Norden som idag har uppdragsgivare som vill ha avverkningsgrupper som klarar både gallring och mindre slutavverkningsposter. Det är inte för inte att man kan få 901XC med C124 där ena dubbelutskjutet på kranen är spärrat så man får en 10 meters kran av 200H.

Bild


901XC kommer konkurrera i ett åttahjuligt getingbo med John Deere 1170G, Rottne H11d, Ponsse Fox (alt Ponsse Scorpion, den är dock lite större) samt Gremo 1050H (som dock har 22,5-hjul (Ponsse har 26,5” och övriga 24,5”).

Vad säger Ludvigssons?

Så, vad säger förarna av denna första 901XC i Sverige?
Till att börja med kan sägas att de har diger erfarenhet av att köra skördare professionellt, +20 år. Sedan jämför föraren jag pratade med, Krister, med deras förra skördare en 911.4 med Log Max 5000.
När jag besöker dem i skogarna utanför Oskarström så har de bara kört den nya skördaren i 60 timmar. Det är mycket nytt att lära sig trots att grunderna är desamma.

Krister är dock mycket nöjd med 901XC. Trots att den inte är inkörd så förbrukar 901XC mindre diesel än deras förra 911.4. Aggretaget - S82 (Log Max 4000T) tycker han fungerar mycket bra. Det är rappt, det är nätt och det har Constant Cut!

Bild


När en produkt fungerar bra är risken att det låter som ren marknadsföring när man skriver om den. Men i detta fall så får vi se genom detta för Constant Cut (Log Max True Cut) är en mycket bra kapenhet. I grunden baseras den ju på Parkers för ändamålet byggda sågmotor F11-iP. Det är också här som både Komatsu och Log Max utnyttjat potentialen till max för denna sågmotor. Du kan läsa mer om sågmotorn i vår tråd [MA] Parker F11-iP sågmotor – Constant Cut men lång historia i kort format är; kortare kaptider och effektiv sågning med konstant sågkedjehastighet.

Bild


Likt flertalet andra jag besökt som kört med denna lösning är Krister rentav förvånad hur denna sågmotor fungerar, det är till och med så att den är så bra att det kan bli dåligt!

Anledningen är att en stensågning inte längre är en stensågning. Sågkedjan kan köras så slö att den inte kommer gå att slipas om - trots det kapar Constant Cut!

Det är naturligtvis inget negativt med detta, det är mer en rolig grej att diskutera kring. Men faktum kvarstår - många kedjor som man från hytten trodde var slipbara får man kasta i stålåtervinningen.

En annan mycket bra funktion enligt Krister är diameterinställningen för flerträdshanteringen. Detta är i och för sig inget nytt, men kan vara ett tips om man inte att kör med det. Exempelvis ställ en gräns, < 12 cm diameter in i datorn. Om trädet som fälls är mindre än detta i brösthöjd så aktiveras flerträdshanteringen automatiskt. Enligt Krister är det redan många gånger som fångstarmarna slagit till ute i beståndet och just detta har påmint honom om att ta med sig trädet som ändå skulle gallras bort i samma korridor. Ett träd som annars hade tagits vid nästa upparbetning - en rejäl produktivitetsökning!

Bild


Komfortmässigt är 901XC också ett riktigt lyft jämfört med 911.4. Hytten är rymlig med god sikt och den har mycket låg ljudnivå. Numer kan de fundera på om motorn överhuvudtaget är igång och måste snegla på varvräknaren för att förvissa sig om att så är fallet. Det är ett gott betyg och ett rejält steg mot det bättre. Här ska dock noteras att detta gäller de flesta nya skördarna som säljs på marknaden - ett rejält lyft har skett här.

Eftersom Ludvigssons kör närapå 100% gallring så var de lite oroliga över längden på nya 901XC. Helt enkelt att den inte skulle bli lika smidig som deras förra 911.4. Det visade sig att det inte fanns någon fog för denna oro, i alla fall inte hittills. De hade enligt dem själva en övertro på hur många instick de gjorde per år och skotarföraren kan nästan bli positivt överraskad eftersom de där snäva svängarna och skarpa vägbytena nu inte blir lika påtagliga. 901XC är lite bredare än den förra skördaren. Det ser dock inte Krister som något problem, de är vana att bygga stickvägar och snitslar alltid vägarna före gallring. När jag är på besök är det grangallring som gäller och detta i riktigt fint vårväder. Just därför har de valt att inte montera banden. Det är andragallring och inte så mycket ris att gå på, dessutom extra känsliga rötter - tur då att maskinen är stabil!

Bild


Och trots att de varken körde med slirskydd eller band så är de imponerade över framkomligheten - “Boggien vill liksom över hinder”.
Lägg därtill mindre dunsar och slag i hytten, en boggie sväljer som bekant ganska mycket av sådant.

Att de valde den nya åttahjuliga skördaren har till mångt och mycket att göra med terrängen de verkar i. Hallands län är känt för sina fina granmarker men också ett böljande landskap med nästan ravinliknande terräng efter inlandsisens framfart. Här gör sig troligtvis denna skördare mycket bra!

Video

Här nedan är en kortare video från besöket.



Slutord

Som sagt så verkar 901XC bli en storsäljare (70 st ska redan vara bokade) och nu i dagarna börjar Komatsu sin tour med 901XC. Detta samtidigt som produktionen tagit fart på allvar och ett pärlband av 901XC:s lämnar fabriken i Umeå.

Det ska alltså bli intressant att följa utvecklingen för 901XC och även dess konkurrenter i segmentet. Har du testat den? Varit på visning? Har åsikter? Skriver gärna här i tråden!

Jag passar på att avsluta med att tacka både Ludvigssons Skogsentreprenad och Komatsu Forest för besöket. Det är alltid intressant att diskutera med maskinförare. En sak jag lärde mig denna gång är att mellanzonsfällning med motorsåg i gallring med sticksvägsgående skördare inte är helt död. Ludvigssons gör faktiskt detta; “Man kan ju inte lämna en gallring ogallrad”. All heder!

Bild

Torbjörn Sjunnesson, säljare Komatsu Forest



   TS
Avatar Fallback

Re: Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507663 Mycket intressant och roligt reportage. Tack så mycket [emoji4]

Avatar Fallback

Re: Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

krokek70  
#507680 Givande och spännade reportage!

Ser ut att vara väldigt stadig och tack vara 8 hjul så behöver hjulen inte vara så breda.

Användarvisningsbild

Re: Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

Fredrik Reuter  
#507683 Tack ska ni ha.

Ja, den blir stabil helt klart. Att den klarar aggregatet med träd i på full kranarm utan varken kedjor, band eller vätska i hjulen är imponerande

   TS
Användarvisningsbild

Re: Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

mb-man  
#507700 Bra jobbat! [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

Norr  
#507723 Imponerande maskin, komatsu har ju alltid känts som en stabil maskin även i 6 hjuls utförande. Skulle helt klart vara roligt att få prova en. Dock har det varit väldigt skakigt för komatsu här uppe i norr, väldigt många nya maskiner, under 1000 timmar där det far åkmotorer och pumpar om vartannat. Och inte bara skördare utan det är skotare också, man får hoppas att trenden vänder så inte alla kunder ger upp och byter märke.

Avatar Fallback

Re: Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507844 Egentligen så är väl 200h samma kran som 911,,, är bara 911 big som har större kran, samma som 931 230h.
Så egentligen är 901xc väldigt lik lilla 911.

Användarvisningsbild

Re: Besök hos första Komatsu 901XC i Sverige [video]

svampbob  
#507849 Efter att ha läst den här tråden igår så åkte jag förbi utanför Komatsu när jag skulle på återvinningen och visst stod det ett antal 901XC där och väntade på transport.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).