Skördare

Byte av hårddisk på Deeres datorer

16 inlägg 8219 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av hårddisk på Deeres datorer

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50747 Enligt ett servicemeddelande idag från Deere FIN rekommenderar dom att man byter hårddisk efter 6000 timmar.
Lär ska va nåt lager som tar slut,bytet (inkl delar ) kostar 500 euro 8)
Gäller HPC/HPC07



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50755 Hmmm...har dom köpt in nå billiga kinadiskar. Våran har då hållt över 9000 timmar. Men de kanske inte gäller på den. Sen 2005a.

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50756 :D Ifall han j-as på måndag så vet du =)) =))
http://www.deere.com/fi_FI/homepage/for ... change.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50758 Var faktiskt benägen att slänga ut datorn idag! Blir programfel åsså hänger sig timbermaticen stup i kvarten! Dock har ja svårt att tro att de kan bero på ett lager i hårddisken. Då borde den lägga av alldeles.
Förstod ju verkligen varje ord i pdf filen! :mrgreen: 6000h & 500 euro är jag med på iallfall. :lol:

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50834 Ingår själva bytet av disken i det priset? Annars är det ju 200% marginal på den disken, men JD måste ju tjäna pengar...

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50840 Stod det gäller delar,arbete,programmering o vissa modeller batteribyte 8)
Meddelandet började med:
"PGA våra erfarenheter så rekommenderar vi att ni för att undvika problem byter vid 6000 timmar"

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50849 Hej!

Vore det inte bättre att byta till en SSD? (=ett elektroniskt minne utan rörliga delar som agerar hårddisk)
SSD är inte så farligt dyra nu för tiden och borde tåla skogsmaskinsmiljön betydligt bättre än mekaniska diskar. Jag har egentligen lite svårt att förstå att man överhuvudtaget har mekaniska hårddiskar i skogsmaskinsdatorer, hårddiskar uppfyller tex. normalt inte kraven på temperaturtålighet. På en maskin för fyra miljoner kronor borde merkostnaden för en SSD vara obefintlig tycker jag.

Om den gamla hårddisken fungerar så borde man enkelt kunna spegla informationen från den över till en ny disk, trycka i den nya disken och köra vidare. Såvida inte Deere har några suspekta spärrar i datorn, men det borde de inte ha tycker jag..

Användarvisningsbild

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Fredrik Reuter  
#50852 Hej,
Jag håller med dig Anders, det är skitsummor i det stora hela.
De som har samma läs- och skrivhastighet som en konv. HDD är dock 4-5ggr dyrare, men som sagt inget att orda om när man snackar skogsmaskiner.
http://www.dustin.se/lp_21028_2676.aspx

Men är det inte också så att SSD inte har fått riktig genomslagskraft ännu, och så länge det inte är standard på privatmarknaden blir det nog inte heller det i skogsbranschen?

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50881 Hej!

Brorsan har en tidig Valmet 911 med MAXI-dator. I den sitter faktiskt en flashdisk på 10MB (!)
Så nån verkar ha funderat i dom banorna för över tio år sedan.. Ibland känns det som att utvecklingen gå bakåt i skogsbranschen..

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Algiz  
#170377 Jag har bytt till ssd diskar i våra timbermatic datorer. (3st)
Köpte 32gig ide ssd från dussin å körde Ghost diskkopiering från
Dom gamla hdd diskarna.. funkade klockrent.. :grin: tycker att 500Euro för ett diskbyte
Är snudd på kriminella överpriser.. En 32gigs ide ssd kostar ca 1500 kronor.. Och håller mycket längre än 6000 tim

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

snubblaren  
#170405 Sitter det någon specialdisk i maskin, annars lär det väl bara vara att skruva ur den och peta in en ny ifrån komplett?

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Algiz  
#170507 Det sitter helt vanliga 2,5" ide hårddiskar i timbermaticdatorerna
Problemet är att installera Windows från "scratch" då det inte finns drivrutiner
För cd läsaren i bios.. Man måste därför installera Win på disken före man skruvar in
Den i datorn.. Eller helt enkelt göra en total diskkopia från den gamla disken...

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

snubblaren  
#170530 Rätta mig om jag har fel är det inte bara att skaffa en hårdiskläsare och klona den gamla disken?

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Algiz  
#170553 Precis.. En ide-usb adapterkabel och Norton Ghost (eller nått annat program som kan klona diskar)
är vad som behövs.. :grin:

Avatar Fallback

Re: Byte av hårddisk på Deeres datorer

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170559 Det är enkelt byta hårddisk.

Köp en
Hårddisk Klonare, Klonar 2.5",3.5" SATA diskar utan dator.(finns andra modeller från ca 500kr)
http://www.microshop.se/shop/showItem.a ... -60&flik=1

Vi har en sådan på jobbet.
Tryck i ny och gammal disk i klonaren, tryck kopiera, klart.
Enda kravet är att den nya disken är större än den gamla.

Så nu har alla datorer på jobbet SSD-diskar.

Vi har kört mycket Intel SSD, tex
SSD Intel 330 SSD 60GB
http://www.microshop.se/shop/showItem.a ... K5&vg=1724
Pris 671kr exkl moms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).