fre 15 jan 2016, 03:06#365918
backman skrev:Hej på er är det någon som brukar Logma i skogen i dag. Har själv suttit i 5år och kört den första modellen T300 som var bygd på dom första SMV21 Som hade fällbar hytt fram för väg transport. Sedan kom T310 då var det bara 1hytt. Vad jag kan minnas byggdes dom första på SMV Drivax och kallades T1 och T2 och hadde dubbla utskjut.Påbygnaden gjorde dom vid Hydrolin i Gävle Grundmaskinen i Sandbergs mekaniska verkstad i Stensele.
1968 kom T300 som jag körde.
Gammal tråd men jag provar ändå!
Jag håller på och kartlägger skogsmaskinbranchen, och just nu försöker jag reda ut Logma-historiken.
Källor
http://www.vbm.se/assets/files/Pdf/VB/14_1_vasterbotten.pdf säger att Logma utvecklades av Sikob AB och ingenjören KG Jörgensen. Det innebär väl då att Hydrolin enbart var det handgripligen tillverkande företaget på uppdrag av Sikob AB??
Har du mera kunskap om detta?
Jag har alltid på 70 och 80-talet bara hört talas om Hydrolin som utvecklare av Logma. När jag nu hittade den här artikeln blev jag tagen på sängen.
Ingenstans på nätet finns några säkra källor som kopplar ihop Logma med Hydrolin. Enbart av den typen av kommentarer som din. I en annan kommentar på tidskriften Skogsaktuellt hävdade personen att han supportsvarvat lagerlägen till Logma på företaget Hydrolin. Det fick mig att knyta ihop trådarna, men vill gärna ha lite formellare bekräftelser men jag hittar inga källor som länkar ihop Sikob AB med Hydrolin.
Man lär så länge man undervisar...
//Per A