Skogsekonomi

Slutavverkning Småländska höglandet

7 inlägg 4537 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slutavverkning Småländska höglandet

mamus  
#501577 Hej!

Jag står i begrepp att göra en slutavverkning på ett bestånd i Smålands inland och tänkte kolla med er på forumet om någon sålt virke nyligen och vad ni förhandlade fram för priser. Jag var nyligen i kontakt med en virkesköpare som erbjöd följande priser:

Grantimmer 925:-
Talltimmer 825:-
Massaved 325:-

Är det var priserna ligger just nu eller tror ni man kan få mer?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning Småländska höglandet

Johanlöfkvist  
#501599 Dina priser på timmer verkar enligt mig bra dock är massapriset dåligt. Dina timmerpriser är troligtvis angivna i m3/to och massan i m3fub. Svårt att räkna om m3/to priserna till fub då inköpare använder olika omräkningstal. Mvh johan Löfkvist (ny skogsägare)

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Småländska höglandet

Havd  
#501614 Är du dubbelcertifierad tror jag du kan få mer betalt. Kolla med flera inköpare, begär fastpris per sortiment i fub, så kan du jämföra. Här på höglandet finns många sågverk som betalar bra just nu.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Småländska höglandet

källefall8  
#501655 Eller stämpla en rotpost, nu i högkonjuktur är inköparna sugna och bjuder bra. Oxå väldigt enkelt att jämföra istället för alla olika omräkningstal. Om du dessutom tror att det kan finnas röta tex så är det fördelaktigt, i dessa tider hinner inköparna knapp ut å titta, dom går mycket på bra drivningsförhållanden och hög medelstam.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Småländska höglandet

jannee  
#501703 Värt att veta när det gäller rotpost är att vissa som mäter upp mäter i underkant medan visa mäter mer exakt. Virkesinköparna är VÄL medvetna om vilka som mäter vad och hur.
Sälj på rotpost men för uppmätt avverkad vara inklusive även för groten.
Först då kan du verkligen jämföra.
För övrigt ligger massapriset idag på runt 400 kr m3fub om du är dubbelcertifierad.
Hör med Sydved, de ger dessutom mer för tallen än vad du blivit erbjuden, granen ligger i den prisklassen.18+

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Småländska höglandet

ÅsaNisse  
#501708 Är det priser rakt över för allt timmer oavsett dimension och längder, eller finns det en massa korrektionsfakorer bakom?
Bra priser på timmer i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning Småländska höglandet

mamus  
#507343 Hej igen!

Har varit bortrest men ett sent tack för alla svar. Jag hade visst fått en del priser om bakfoten, Dessa priser visar offerten på mitt avverkningsuppdrag:

Talltimmer 835:-/m3 fub
Grantimmer 930:-/m3fub
Kubb 550:-/m3fub
Barrmassa 370:-/m3fub

Det ser väl ganska OK ut eller vad säger ni?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).