fre 30 mar 2018, 20:16#505935
Jag har köpt tre styck HVA 346XP NE från US (dvs 50 cc istf
46 (?) cc som din lär vara) för högst 12000 kr sammanlagt -
de är 2010, 2011 och 2012 tror jag.
Det kan inte vara vettigt betala mer än 2000 kr för laga en
2005 ... .
Det folk gör i detta läge är väl skaffa kina-pirat-grejer - dvs
cylinder/kolv - inte kina-såg. Man får kolla upp ev inköp
rätt noga därvid ty det finns de mera "raciga" kanalerna i
cylindrar med aningen mindre cc (som ger lite mer hk trots
mindre cc) än i lite större cc cylindrar som passar samma
såg. Tex HVA 346 vs 353 - enda skillnaden var 346 hade cy-
linder med bättre kanaler på bekostnad av mindre cc men
ändå mer hk. (Möjligen även ngt med bättre vevparti i 346
tror jag mig minnas ... ?) Lär väl iofs inte spela någon roll
i ditt fall ... .
Jag tror mig uppfattat äldre HVA 346 mm kan "skära" (lik-
nande) pga gummigrejen mellan förgasare och cylinder
läckte pga dålig fästning till cylindern (vilket ändrats på
senare modeller (på ett bakåtkompatibelt sätt tror jag)) ...
kan möjligen vara ngt kolla på ... men det skall ju verkstan
ha koll på.
MVH
PS. Det finns uppenbart folk som vet mer än mig om detta
här men nu hann jag först
.
PS2. Om jag inte missminner mig har dessutom de större
cc cylindrarna vanligt löstagbart topplock (som inte följer
med ett cylinder/kolv-köp) medan de mindre cc cylindrarna
(men med mera hk) har topplocket integrerat med cylindern
(dvs hela "grejen" bultas fast i vevhuset). Men där kan jag
minnas fel - men det fanns/finns någon dylik skillnad mellan
346 (NE) cylinder och 353 ditto minns jag efter haft båda ... .
(Bara att kolla HVA's allmänt web-tillgängliga sprängskisser
om man vill kolla upp detta ... .)
Senast redigerad av Nils_Nilsson fre 30 mar 2018, 21:56, redigerad totalt 4 gånger.
Börjar bli gammal ...