Traktorer och processorer

Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

136 inlägg 60797 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#506361 Verkar inte vara någon som säljer Mahindra i Sverige just nu vad jag kan hitta.

Tidigare importerade tydligen Göranssons Maskin traktorer av märket Mahindra men nu importerar de traktorer av märket Zoomlion istället.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Aqualize  
#506594 Vilken du än väljer bör du verkligen provsitta den före köp.
Jag testade en Kellfri , tror det var 50 hk med hytt, på maskinexpo för några år sedan. Kan ha varit någon annan dock. Sitsen var så långt bak det gick men helkonstigt hur man skulle kunna trycka ner/fram pedalerna.
Så köp inte något med antagandet att konstruktörerna gjort rätt.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#506598 Lantmännen har kontor på 5 ställen i Västerbotten och 60 verkstäder i Sverige, svagt om inte något av dom kunde tipsa om var det går att provsitta en LS-traktor.
Ännu en korean med mitsubishi steg III-motor, ägs av elektronikjätten LG.
Verkar vara vanlig på kyrkogårdar och finns i 27, 38,5 och 50 hp.

http://www.lantmannenmaskin.se/sv/Produ ... traktorer/

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Gaffe  
#506747
Mr_Smurf skrev:När jag försökte lista ut vilken traktor jag ska handla så försökte jag få klarhet i alla specifikationer för de lite billigare traktorer som säljs i Sverige. Jag tog med både 35hk och 50hk för jag resonerade som så att under 35 är för lite och om inte 35 räcker så är 40 också för lite.

Eftersom det säkert är fler som tittar på små traktorer så tänkte jag dela med mig av jämförelsen, om inte annat så kan det vara intressant läsning. Färgerna är bara min egen prioritering, så det jag tyckte hade bäst värde fick grönt och det med näst bäst gult.

Jag kan inte garantera att alla uppgifter är helt korrekt eftersom det ibland var lite motstridiga uppgifter och priserna är de lägsta som jag hittade när jag gjorde jämförelsen så vissa kan vara tillfälliga kampanjpriser.

Anledningen till att det saknas priser på 35hk traktorerna är för att jag ganska snart insåg att det var en 50hk jag var ute efter så då tog jag aldrig in prisuppgifter.

Några saker som inte framkommer i tabellen men som kan vara av intresse
- Både Kellfri och Noli monterar motorvärmare på sina traktorer som standard.
- Belarus-traktorerna i denna storlek har fortfarande osyncad låda men de har snedskurna drev för lättare växling.
- Kinalastarna har ofta specialfäste, så om det inte står trima/sms eller euro i annonsen så är det nog inget av det.
- Om det i annonsen står att det följer med lastarredskap så är det en varningsflagga för specialfäste.
- Sync på kraftuttag i tabellen betyder att PTO:n går med drivhjulshastighet (bra om man har drivning på vagn)
- Kellfris säljare säger att 1års garantin är lite flexibel så om det går över någon månad så är det ändå ok.

1522137374_traktorer.jpg


Intressant tråd, det går ju som du skriver bygga på med hur många parametrar som helst.

Håller på att undersöka ett eftermontage av frontlyft och PTO till min Branson 5025R. Det faller hela tiden på att markfrigången blir för låg. Hade varit intressant att se vilka andra maskiner som erbjuder detta och då även markfrigång.

I min värld borde din tabell fokusera på att jämföra traktorer i angivet effektspann, inte på priset som ju inte är statiskt över tid och olika köpare har olika stor budget. En lågpristraktor för den ena är en Jinma, för den andra är det en JD.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#506759 Polska Hydrometal har en frontlyft som inte bygger så mycket neråt, men jag vet inte om den finns till Branson.
Google Hydrometal och TUZ :)

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Gaffe  
#506778
Mr_Smurf skrev:Polska Hydrometal har en frontlyft som inte bygger så mycket neråt, men jag vet inte om den finns till Branson.
Google Hydrometal och TUZ :)

Bild


Tack, skall kika.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Gaffe  
#506779 Googlade lite å hittade denna...

http://www.ursusdanmark.dk/traktor/c-350_rops/

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Aqualize  
#506811
axwell skrev:Lantmännen har kontor på 5 ställen i Västerbotten och 60 verkstäder i Sverige, svagt om inte något av dom kunde tipsa om var det går att provsitta en LS-traktor.
Ännu en korean med mitsubishi steg III-motor, ägs av elektronikjätten LG.
Verkar vara vanlig på kyrkogårdar och finns i 27, 38,5 och 50 hp.

http://www.lantmannenmaskin.se/sv/Produ ... traktorer/

Ja LS är intressanta. Men de ägs inte av LG utan LS Group blev ett eget konglomerat på 2000-talet. Men det verkar en ägarfamilj som styr både LS och LG. Anyway har LS/LG byggt små traktorer åt månsta väst-tillverkare genom åren. T.o.m. Valtra! (men det såg vi aldrig av på våra breddgrader).

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#506872 Svårt att hitta priser på LS-traktorer, ringde 8-10 säljare på Lantmännen utan att få kontakt.
Sände istf e-post till chefen (?) för LS-traktorer med frågor om priser och markfrigången.

Fick som svar att en säljare skulle ringa upp, nu är det två som har ringt.
Ingen vet vad traktorerna kostar, "det brukar vara kampanjer".

Med googlesök på kampanjer lantmännen kom det fram lite priser.
LS xr50 hst med komforthytt med ac 269´kr + moms utan lastare.
LS r36 manuell utan hytt eller lastare 155´kr + moms.
LS j27 med hytt utan ac eller lastare 169´kr + moms.

Tveksamt om dom kvalar in under "lågpristraktorer". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#506915 Tvillingbrodern till en av Belarus modeller: Pronar 320AMK kan vi glömma, Lassinanti säljer den inte längre, den blev för dyr. Reservdelar fortsätter dom med.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#507003
axwell skrev:Tvillingbrodern till en av Belarus modeller: Pronar 320AMK kan vi glömma, Lassinanti säljer den inte längre, den blev för dyr. Reservdelar fortsätter dom med.


Med en euro på 10.30 så har ju priset på en traktor för 200 000 gått upp med nästan 20 000 sedan nyår bara på valutakursen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

JaktGripen  
#517188 TYM finns ju också. Hörde någonstans att de och branson numera har samma ägare.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Johanbmartinsson  
#519176 Hej
New holland har en traktor som heter td3.50 som jag fastnade för. Solis50 var annars ett starkt alternativ, men avsaknad av importörer i Sverige skrämmer mig. Bra tråd. Slutade med en quicke lastare, men det finns gott om billigare alternativ i Polen. Tenias från Spanien var ett starkt alternativ.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Byggonomen  
#519181 Vi behöver en liten traktor om klarar av snöplogning främst. Vad räcker då? Priset är avgörande...

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#519195 Ska du ha plog så är det bäst att montera den på en frontlyft och inte på en lastare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).