Vedmaskiner, flishuggar

Vedvagn hjul?

9 inlägg 5260 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedvagn hjul?

forest.  
#50581 tänkte bygga mig en vagn som jag kan fylla direkt vid vedhögen och dra in undrar om ni har några bra tips
tänkt göra en ram som är 170x110 med sidor som är ca. 160 hög vilka hjul ska man använda håller vanliga länkhjul eller är det för svaga? tänkta mig isåfall två fasta och två svängbara på ena gaveln har inga backar utan det är plant från vedhög och ända in i pannrumet.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vedvagn hjul?

Torparn79  
#50584 hur ska du dra den, för hand, med ATV/traktor???

den blir nog tung att dra för hand om du travar den full med ved, det blir ju nästan 3 kbm...

Avatar Fallback

Re: Vedvagn hjul?

forest.  
#50591 för hand får se hur mycket man orkar vad väger en kubik torkad ved?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedvagn hjul?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50604 Då ska du nog ha medbacke från vedboden och in till huset om du fixar att dra 1m3f.
Eller så är storlek 64 väldigt trång över axlarna på dig.
Har du järnväg att dra på så möjligen.

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn hjul?

totte  
#50605 Jisses, det är ju ett rejält hästlass! 3 m3 bör väl bli ca 1,5 fastmeter med en vikt på säg 7-800 kg, beroende på vedslag. Då går det åt rejäla gummihjul, om du inte har ett planslipat golv att dra på, och det måste nästan vara kul- eller rullagrade av bra kvalitet. Om det var jag skulle jag sikta på att göra nåt som tar max 1 kubik löst mått och sätta på 25 - 30 cm stora gummihjul.

Avatar Fallback

Re: Vedvagn hjul?

forest.  
#50616 jo men vittsen med en stor vagn är att jag har ett utrymme vid pannan som har bredden 2,5m så det vore bra om man kan utnyttja utrymmet + att man inte behöver fylla så ofta så komm med bättre lösningar om ni har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedvagn hjul?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50628 Ju större diameter på hjulen, ju lättare blir det att dra. Jag skulle rekomendera cykelhjul. Lämplig storlek på hjulen brukar va den storlek de hjul man råkar hitta har.

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn hjul?

totte  
#50637
Ernst skrev:Ju större diameter på hjulen, ju lättare blir det att dra. Jag skulle rekomendera cykelhjul. Lämplig storlek på hjulen brukar va den storlek de hjul man råkar hitta har.


Jo stor diameter är bra, sen beror det ju på hur hårt underlaget är, är det hårdgjort så går det nog bra med cykelhjul eller mopedhjul, är det lösare så lär det skära ner och gå tungt av tusan.

Användarvisningsbild

Re: Vedvagn hjul?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50672 Eller gör två vagnar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).