Skogsekonomi

Föräldrapenning, SGI, näringsverksamhet

3 inlägg 2702 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Föräldrapenning, SGI, näringsverksamhet

stattham  
#506503 Hej! Rubriken är något otydlig men ska försöka precisera mig här. När jag/föräldrar t.ex. vabbar så beräknas summan att få ut från försäkringskassan för sjukpenninggrundande inkomst (SGI). Hittills har jag haft den SGI som mitt vanliga 100% heltidsjobb beräknats till.

2016 köpte jag en liten fastighet med lite skog på (näringsverksamhet). Den mesta av skogen avverkades 2017 och nu undrar jag om eller ifall detta skall föras in som inkomst under näringsverksamhet på "min sida" på försäkringskassan. Den inkomsten jag haft under 2017 är endast en utbetalning inkl moms på 12500kr.
Blir såklart än viktigare när man kanske bara har ett enskilt företag och definitivt när det gäller större summor.

Har läste lite på försäkringskassans hemsida men inte fullt förstått hur jag ska göra. Kanske finns någon här som har lite mer koll?

Tack så länge! :)



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Föräldrapenning, SGI, näringsverksamhet

Camaro1969  
#506520 beror på hur du deklarerar det nu i deklarationen... om något hamna som inkomst av tjänst

Avatar Fallback

Re: Föräldrapenning, SGI, näringsverksamhet

jannee  
#506521 Viktigt är att du nu i stället tar fram ALLA kostnader du har haft i samband med näringen, inte minst momspliktiga kostnader.
Resekostnader, inventarieinköp, inköp av skyddskläder(utrustning), underhållskostnader (bl.a reparationskostnader av inventarier).
Har du inga alls måste du i vilket fall som helst betala in momsen = 2.500 kronor.
Av resterande 10 000 kronor går ca hälften bort i skatt och sociala avgifter, blir m.a.o. inte mycket över och lär knappt alls påverka din vabbersättning i någon positiv bemärkelse.
M.a.o. leta upp alla avdrag :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).