Vedmaskiner, flishuggar

Transportörklackar

10 inlägg 3003 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Transportörklackar

Yanmar 1502d  
#50476 Hej där!
Mitt transportörband saknar 5-6 klackar och jag har ingen lust (snål) att köpa ett nytt band. Bandet är schysst i övrigt men klackarna torkar och ramlar av. Har sett detta problem på ett annat band och då hade de gjort nya men jag kan inte komma på vad de gjort de av eller hur.
Alla tips är bra tips!!!!!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Transportörklackar

Torparn79  
#50488 har du någon bild på transportören?

går det inte att sätta fast vinkeljärn (25x10) genom att sätta vagnsbult ifrån undersidan...
alternativt 22x45 läkt som du bultar på samma vis om du är rädd för att vinkeljärnen ska bryta sönder bandet om det stannar...

Avatar Fallback

Re: Transportörklackar

orre  
#50511 Jag satte 35x45 mm läkt med vanlig trallskruv med planbricka från baksidan.
Vet att på ett band på jobbet limmar vi ibland nya medbringare men det är ganska arbetskrävande.....

Avatar Fallback

Re: Transportörklackar

Yanmar 1502d  
#50650 Håller läkten eller får man byta ut dem, får en känsla av att de ska spricka?
Vinkeljärn lät bra tycker jag men det är som sagt bättre att klacken sticker en att bandet bryts.
Har tyvärr ingen bild men det är ett 125mm band har jag för mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transportörklackar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50674 Vinkeljärn funkar mkt bra, enda problemet är att skruvskallen går igenom bandet och man får borra nya hål och skruva fast dem igen när man hittar det lossnade vinkeljärnet.
Har dock ej provat trämodellen som verkar billig & bra.

Användarvisningsbild

Re: Transportörklackar

totte  
#50688 Annars kan man väl skära ut ur ett gammalt lastbils eller traktordäck och sätta fast med vagnsbult.

Avatar Fallback

Re: Transportörklackar

Yanmar 1502d  
#50696 Då borde det fungera att ta sidan av ett bildäck. Böjt och klart. Det blir lite böjligt så då kanske man slipper att skallarna går igenom bandet lika lätt.
Det blir en sväng till grannen inatt för han har schyssta svålar på sin bil och jag har en ny kniv att testa:lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Transportörklackar

Yanmar 1502d  
#50697 :grin: :grin: :grin: min garvande gubbe kom inte med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transportörklackar

totte  
#50700 Lär få kallas för rövarband hädanefter :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Transportörklackar

Henrik Petersen  
#50860 Det går jättebra at köra med vinkeljärn som klackar, och det finns bultar at köpa som är special for detta ändamål, huvedet är som en stor bricka med 2 små "spikar" som fästar i bandet.
Hur gick det i nat, kör grannan på reservhjul idag =)) L-)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).