Motorsåg och handhållet

Jonsered eller Husqvarna

29 inlägg 10980 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered eller Husqvarna

sveakatten  
#506203 Funderar på att sluta arbeta och börja hugga på heltid i skogen.
Kommer att hugga rätt grovt, har nu 242xpg och 254 xpg, men funderar på lite nya saker.(har en ny 55a, men den blir mest hemma)
Frågan är Jonsered eller Husqvarna, har tittat på 550 xpg, men också på motsvarande Jonsered.
Är det någon skillnad på dessa?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

T Landström  
#506217 Det är väl samma såg...olika färg och vinkel på bågen är det som skiljer...

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

Westra Aros  
#506223 Köp en 560 eller 572 isåfall, 550 håller inte

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

rikard_e  
#506226 Håller med dom två föregående talarna.

560 eller 572.

Ska du kvista mycket så är 560 bättre, lättare att röra över stocken vid kvistning.
Ska du fälla mycket övergrovt åt skördaren vid väg eller ledning då kvistning inte är ett stort moment så skulle jag rekommendera 572:an.

Men 560 är en mer allround i grovskog av gran och tall.

Jag har båda sågen, har dock bara runt 42 timmars erfarenhet av 572:an.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

rikard_e  
#506227
rikard_e skrev:Håller med dom två föregående talarna.
Som Landström säger, Jonsered och husqvarna är samma såg.
Handlar mer om var du kan få god service och bra priser.

560 eller 572 har jag erfarenhet av, och det är dom två jag väljer när jag ska ut till avverkning.

Ska du kvista mycket så är 560 bättre, lättare att röra över stocken vid kvistning.
Ska du fälla mycket övergrovt åt skördaren vid väg eller ledning då kvistning inte är ett stort moment så skulle jag rekommendera 572:an.

Men 560 är en mer allround i grovskog av gran och tall.

Jag har båda sågen, har dock bara runt 42 timmars erfarenhet av 572:an.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

Ldsaren  
#506228 Sthil finns ju också i olika modeller
Är nog hållbarare
O riktigt starka

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

anersimyra  
#506229 Jag hugger heltid och rekommenderar bestämt inget större än 550, möjligen en 560 om huvuddelen av beståndet är riktigt övergrovt. Större sågar har egentligen inget berättigande i svenskt skogsbruk utom vid fällning av enstaka riktigt grova träd.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

Husqvarna550  
#506234 Husqvarna 550 är en fantastisk såg till kvistning. Jag kompletterar med 560 med 15 alt 18-tumssvärd för grov fällning och aptering av det grova. Funderar på att skaffa en 572 med 18-tum och köra 560 med 15-tum och 550 med 13-tum. Men då har man ju tre sågar att hålla rätt på.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

rikard_e  
#506241
Husqvarna550 skrev:Husqvarna 550 är en fantastisk såg till kvistning. Jag kompletterar med 560 med 15 alt 18-tumssvärd för grov fällning och aptering av det grova. Funderar på att skaffa en 572 med 18-tum och köra 560 med 15-tum och 550 med 13-tum. Men då har man ju tre sågar att hålla rätt på.

18" är riktigt fint till 550 och 560, men skulle rekommendera 20" till 572:an.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

sveakatten  
#506243 Verkar vara dåligt med folk som har Jonsered?
550xpg, jag har läst en del om denna, ser ut som den har haft lite problem med förgasaren, är dom problemen borta nu?
Såg också att Mange rekommenderade att gå till återförsäljare för justering, har lite problem med det där jag bor.
Kan man inte fixa en sån själv?
Är ju inte 27 längre och vill inte ha en tyngre såg än nödvändigt, så tror 550 klassen räcker åt mig. #:-s

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

anersimyra  
#506248 Barnsjukdomarna på autotune kan nog sägas vara åtgärdade till full belåtenhet vid det här laget. Jag har sedan ett par år tillbaks två 550 som gått heltid utan några som helst problem.. 👍

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506250 550 behöver du inte åka iväg o justera, det som går att justera gör den själv. Resten är uppdatering av mjukvara och/eller återställning samt insyn i hur den gått.

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

snurra  
#506252 Köpte en sådan i december, fy fasiken va den går 😀

Användarvisningsbild

Re: Jonsered eller Husqvarna

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506271 Det finns en viktig skillnad mellan Husqvarna 550 och Jonsered 2253, nämligen att den förra kan fås med triobrake.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jonsered eller Husqvarna

alias  
#506284
Niking skrev:Det finns en viktig skillnad mellan Husqvarna 550 och Jonsered 2253, nämligen att den förra kan fås med triobrake.
/Niklas


Håller med @Niking i detta. Gick tillbaka till 353:an med Trio Brake i höstens gallring med mycket nerröjda klenstammar att halka runt på i snön - så 346:an fick vila av säkerhetsskäl. Farsgubben lade beslag på 550:n med Trio Brake.

Jag anser även att tanklocken är klart smartare på 550:n (uppfällbara vred) än på 2253:an. Sen är ju vinkeln på främre handtagsbågen en smaksak.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).