Skogsmiljö och Trädlära

Konstig björk

15 inlägg 4610 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Konstig björk

Skogen i boden  
#506071 Nån som vet varför björken ser ut så ? Är frisk ca 8-10 m hög och gissningsvis runt 40 år .
1522517787_20180331_143051.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Konstig björk

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506098 Inga andra träd som danat!🤔 vist borde den jobbar upp med en stam! Men detta träd har hundra st!

Avatar Fallback

Re: Konstig björk

Skogsrolle  
#506099 Kanske danad av en älg?

Användarvisningsbild

Re: Konstig björk

Torbjörn Johnsen  
#506100 Nåt masurliknande?

Användarvisningsbild

Re: Konstig björk

JensSkoog  
#506104 Ser det ofta i trädgårdar där dom har kapat ner toppen ett antal gångar.

Annars så är ju björken som kvinnorna - den har
tusen ansikter genom livet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Konstig björk

rokon  
#506169 Instämmer med tåndemåla den björken har varit för fristående och varje gren har fått allt ljus den behöver här där solen lyser om än lågt men nära på dygnet runt. Visst har älg kunna bidragit men även toppbrott av upplega.
Dessutom är den troligtvis en vårtbjörk, då de har mer den tendensen att utvecklas på detta viset i alla fall här i kring Boden
Jag har portförbjudit vårtbjörk på mitt skifte, glasbjörken blir rak och fin och utan så många grova grenar, men så klarar ju den att stå i tätare bestånd också.

Avatar Fallback

Re: Konstig björk

Elfving  
#506184 Håller fullt med, en toppskada och avsaknad av konkurrens på platsen har gjort den till en risbuske!
Jag har en experimentyta där jag med flit låtit björkarna stå orimligt tätt.
Bilden är tagen för två år sedan. Stammarna kvistar sig själva och växer på längden om de står för tätt. Detta kommer till priset av mindre volymtillväxt men borde kunna ge sågbart virke i framtiden.

Jag borde gå igenom en sväng med röjsågen och välja bort lite fler stammar nu till våren.
1522586070_dec5ef63-a85e-4fa0-b5c8-351a06753ba7.jpeg

Avatar Fallback

Re: Konstig björk

rikard_e  
#506242 Otroligt fin arbete du gjort Elfving!

Hemskt fin skog!

Avatar Fallback

Re: Konstig björk

Palakangas  
#506247
rikard_e skrev:Otroligt fin arbete du gjort Elfving!

Hemskt fin skog!

"Hemskt fin"???

Användarvisningsbild

Re: Konstig björk

JensSkoog  
#506256
Palakangas skrev:
rikard_e skrev:Otroligt fin arbete du gjort Elfving!

Hemskt fin skog!

"Hemskt fin"???

Blir som när vi där jag kommer från säger att något var "gruvsamt trevligt", eller
att flickan var "gruvsamt snygg" :d

Man använder de adjektiv man har :d

Avatar Fallback

Re: Konstig björk

Elfving  
#506258
rikard_e skrev:Otroligt fin arbete du gjort Elfving!

Hemskt fin skog!


Ditt beröm värmer!

Minns att jag gick runt där i somras och konstaterade att träden väldigt kvickt försöker täppa igen de luckor som blir när ett annat träd gallrats bort.
Bästa sättet för de träd som står trångt blir att skjuta på höjden mer än grannen för att kunna utveckla meningsfull lövmassa. Och då blir de tvungna att försöka med det, allihopa...
Det är meningslöst för dem att bilda tjocka grenar åt sidan eftersom där inte finns något ljus. Då trädens årstillväxt är proportionell mot mängden löv så kommer dylikt att ge liten volymstillväxt per år men troligen virke i snickarkvalitet.

Jag tror att man måste hålla utkik efter piskskador på stammarna framöver. Just nu har de så korta grenar att de inte når att skada varandra.
Området är självföryngrat och 15-20 år gammalt.

Användarvisningsbild

Re: Konstig björk

JensSkoog  
#506259 Finns några i trädgårdane här i byn.

1522609379_bjork_01_04_18_(3).jpg


Kan nog stämma att den här har vuxit fritt och utan något när inpå.

1522609389_bjork_01_04_18_(9).jpg


Inget trevligt träd att kvista när man ska ha det ner. :wink:
Vet inte om det här är glasbjörk eller vårtbjörk.

Avatar Fallback

Re: Konstig björk

Palakangas  
#506261
JensSkoog skrev:
Palakangas skrev:
rikard_e skrev:Otroligt fin arbete du gjort Elfving!

Hemskt fin skog!

"Hemskt fin"???

Blir som när vi där jag kommer från säger att något var "gruvsamt trevligt", eller
att flickan var "gruvsamt snygg" :d

Man använder de adjektiv man har :d

Skitsnygg är också en ordkombination jag är främmande för.

Användarvisningsbild

Re: Konstig björk

JensSkoog  
#506267
Elfving skrev:Håller fullt med, en toppskada och avsaknad av konkurrens på platsen har gjort den till en risbuske!
Jag har en experimentyta där jag med flit låtit björkarna stå orimligt tätt.
Bilden är tagen för två år sedan. Stammarna kvistar sig själva och växer på längden om de står för tätt. Detta kommer till priset av mindre volymtillväxt men borde kunna ge sågbart virke i framtiden.

Jag borde gå igenom en sväng med röjsågen och välja bort lite fler stammar nu till våren.

Mycket snyggt, men hur snöbrottskänsligt är det?
Gallrade lite i ett liknande bestånd två år tillbaka, och har tänkt
mig dit i sommar för att kolla hur dom mår, och gallra lite mer, men inte för hårdt.

Avatar Fallback

Re: Konstig björk

Elfving  
#506272
JensSkoog skrev:
Elfving skrev:Håller fullt med, en toppskada och avsaknad av konkurrens på platsen har gjort den till en risbuske!
Jag har en experimentyta där jag med flit låtit björkarna stå orimligt tätt.
Bilden är tagen för två år sedan. Stammarna kvistar sig själva och växer på längden om de står för tätt. Detta kommer till priset av mindre volymtillväxt men borde kunna ge sågbart virke i framtiden.

Jag borde gå igenom en sväng med röjsågen och välja bort lite fler stammar nu till våren.

Mycket snyggt, men hur snöbrottskänsligt är det?
Gallrade lite i ett liknande bestånd två år tillbaka, och har tänkt
mig dit i sommar för att kolla hur dom mår, och gallra lite mer, men inte för hårdt.

Några späda stammar i utkanten såg ut som bananer i fjol så dessa är bortstädade. I år finns inget sådant överhuvudtaget då vi mest fått kallsnö.
Största delen av beståndet har passerat stadiet där snön är ett stort problem och risken blir förhoppningsvis mindre för varje år! Långa smala stammar är dessutom stormkänsliga men det finns en skyddande skärm av annan skog i anslutning till detta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).