ATV och UTV i skogen

hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

11 inlägg 6537 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

PeterJeffrey  
#506083 hej allesammans :smile:
behöver hjälp med att välja ut vilken fyrhjuling jag/vi ska skaffa till gården :-\

mina kriterier är att det ska vara
1. en maskin som går mer än den står i verkstan!
2. tar sig fram utan problem med skogsvagn bakom
4. arbeta på gården med bla. stängselvård och transportera häst/fårgödsel till odlingsbäddar
5. smidig för frugan att köra & skjutsa barnen på (8 o 9 år)
6. kunna ploga vår lilla väg
7. kunna ta oss ut i naturen på fikautflykter

obs. är inte ute efter någon "köra-sönder-myrar/lerhål" eller "wheelie-maskin" utan en arbetsmaskin som ändå är trevlig när man är "ut på tur" som inte skämmer ut sig inför 3 väldiga atv-skeptiker inom familjen :cry:


Vi har precis flyttat till hus med lite igenväxt åkermark som vi tänkt göra till fin björkskog och hagmark.
Jag har aldrig haft en egen fyrhjuling, men fått låna en Kymco MXU 500 -11 för 5-6 år sedan och var då nöjd.
Har sedan dess provkört en Sportsman 570SP EPS och Can-Am 450 L i 5min typ, och gillade de - förutom att det var ovant med bara ett bromshandtag oå polarisen :roll:

Frun har tyvärr en orimlig bild av vad en fyrhjuling får kosta "max 20k, man kan ju köpa en bil för det!" 😡
jag försöker få henne att inse att under 50k får man inget som inte går sönder bara..samtidigt är hon mån om att ska vi köpa en så ska vi köpa en vi blir nöjd med, "annars är det pengarna i sjön.." så jag skulle gärna lägga mig i 70-90k klassen så att man får garanti o så, men risken är att det blir 50-60k klassen. då blir det isf en beg. märkesmaskin + skogs/kombivagn (kommer ta på avbetalning)

Jag tänker använda maskinen till:
  • en skogsvagn bakom och gallra i de gamla igenväxta hagmarkerna, och längs bäcken där det vuxit igen. (svärfar har en valtra+mowi, så han lär få ta ner de grövsta asparna, i övrigt vill ja kunna klara mig själv)

  • dra ett bilsläp/kombivagn för jord/gödseltransport till rabatter/odlingsbäddar och utjämning av tomten

  • ploga vår grusväg (150m) upp till byvägen

  • ta mig ut i naturen på traktor- o grusvägar, gärna med en passagerare på

  • kunna ta mig till affärn

  • tolka bakom med snowboard/skidor/skridskor på vintern


Jag tänkte skaffa detta (förr eller senare) till ekipaget:
  • hasplast

  • skogs/kombivagn

  • plog

  • ljusramp fram o arbetsbelysning bak

  • handtagsvärme

  • boggie/tippvagn

  • ekegårdslådan? /fäste för röjsåg

  • bandsats för att tolka på skidor bakom och kunna göra bra skidspår

Vad har ni för erfarenheter av de olika motorklasserna och märkena som arbetsmaskin? Räcker vikten av en 450/570 för att dra i skogen? Hur mkt extra bränsle drar en 650/700?

PRO's
+Hondan är så nära skogstraktor man kommer med stel bakaxel och växellåda, men på bekostnad av markfrigången..
+Polaris Sportsman X2 turfmode (går det att utrusta 570sp eps eller 570 touring med turfmode?)
+Yamaha's driftsäkerhet
+Polaris instant awd
+Can-Ams komfort och dubbelsäte för o skjutsa barnen på
+Kymco's låga pris
+Kawasaki lågväxel och markfrigång
+Suzukis driftsäkerhet o lokal åf

CON's
-Polaris drivaxlar o framdiff
-Hondas markfrigång
-Canam's hållbarhet o pris
-Polaris single hand brake



Såhär ser det ut på markerna jag kommer köra mest..



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

Christian K  
#506088 Jeg kører både Polaris Sportsman 570cc og Honda Reacon 700cc på arbejdet til at komme rundt i skoven. Dog uden trailer.
Jeg synes bedst om Hondaen. Bedre kørekort og så foretrækker jeg gearvælgeren ved styret over Polaris. Hondaen virker mere solid og mindre plastik.
Reparationer og service er der ingen forskel så det beror egne indtryk.

Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

Hema  
#506129 Önskemålet med att köra till affären säger vägreggat, men då ska det besiktas och kan va svårt att få godkänd dragkrok (och inte okej o köra i skogen med). Eller traktorreggat, men då blir det för dyrt pga. relativt nytt på marknaden. Vanligaste reggningen är terrängreggat, men då är vägtransporter inte helt lagligt.

Viktmässigt är det inte så stor skillnad mellan 500 och 700, men om du funderar på band framöver är en större motor önskvärt, men drar lite mer soppa. Glöm inte skaffa servostyrning, det ökar komforten, användarvänligheten och ökar andrahandsvärdet.

Användarvisningsbild

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

totte  
#506132
Hema skrev:(och inte okej o köra i skogen med)


Du får köra den vägreggade i skogen lika väl som traktor- elller terrängreggad. Står tydligt och klart i broschyren från transportstyrelsen. För samtliga registerklasser, även vägreggad som motorcykel, anges om körning i terräng:

På barmark endast i jord eller skogsbruk eller vid vissa arbeten 1 § TKL, 1 § TKF


https://www.transportstyrelsen.se/globa ... -11-25.pdf sid 22 - 23

Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

Hema  
#506136 Okej. Nytt för mig, kanske har de ändrat reglerna?

Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

nexus  
#506141 Skaffa en mini traktor. Med front skopa. Den har du nytta av. Ska du exempelvis sätta ner stolpar så kan man köpa ett jord borr. Sätta på ett gammalt slotter aggregat. Möjligheterna är oändliga.

Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

MDin  
#506165 Glöm Kymco, min stod mer på verkstan än i garaget. Bytte innan garantin tog slut. Kollade med en annan verkstad vilket märke som står på verkstad Minsta tid. Det blev en Suzuki 500 m servo. Har varit nöjd i tre år. Drar ordentligt tungt, har en förmåga att få överlast titt som tätt[emoji16]

Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

KÄLLSTRÖM  
#506353 Hej jag har två stycken Honda. Är super belåten med dom. Har en griplastare modell kranman 1800 på min 450 es den är i från 2001 har gått 1100 Timar utan någonting för utom olja stift sen bara går den. Så för mej är det bara ett märke man ska ha[emoji12]

Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

snurra  
#506416 Har bara en Honda, 500 Rubicon FA, hög och låg, servostyrning, diffspärr fram, delad bakaxel, startade vid - 25, automatisk växling eller manuellt med knappar på styret, den är bra för min användning

Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

PeterJeffrey  
#506464
snurra skrev:Har bara en Honda, 500 Rubicon FA, hög och låg, servostyrning, diffspärr fram, delad bakaxel, startade vid - 25, automatisk växling eller manuellt med knappar på styret, den är bra för min användning

hur funkar det med fjädringen o den delade bakaxeln på den? Trodde vitsen med att köpa Honda var att ta modellen med stel bakaxel för dragegenskaperna :|

   TS
Avatar Fallback

Re: hjälp att välja fyrhjuling+vagn :)

snurra  
#506494 Har inte kört med något annat än delad bakaxel, i över 20 år så det funkar, tyngre saker körs med gallringssylky

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).