Traktorer och processorer

Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

136 inlägg 60811 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#505327 När jag försökte lista ut vilken traktor jag ska handla så försökte jag få klarhet i alla specifikationer för de lite billigare traktorer som säljs i Sverige. Jag tog med både 35hk och 50hk för jag resonerade som så att under 35 är för lite och om inte 35 räcker så är 40 också för lite.

Eftersom det säkert är fler som tittar på små traktorer så tänkte jag dela med mig av jämförelsen, om inte annat så kan det vara intressant läsning. Färgerna är bara min egen prioritering, så det jag tyckte hade bäst värde fick grönt och det med näst bäst gult.

Jag kan inte garantera att alla uppgifter är helt korrekt eftersom det ibland var lite motstridiga uppgifter och priserna är de lägsta som jag hittade när jag gjorde jämförelsen så vissa kan vara tillfälliga kampanjpriser.

Anledningen till att det saknas priser på 35hk traktorerna är för att jag ganska snart insåg att det var en 50hk jag var ute efter så då tog jag aldrig in prisuppgifter.

Några saker som inte framkommer i tabellen men som kan vara av intresse
- Både Kellfri och Noli monterar motorvärmare på sina traktorer som standard.
- Belarus-traktorerna i denna storlek har fortfarande osyncad låda men de har snedskurna drev för lättare växling.
- Kinalastarna har ofta specialfäste, så om det inte står trima/sms eller euro i annonsen så är det nog inget av det.
- Om det i annonsen står att det följer med lastarredskap så är det en varningsflagga för specialfäste.
- Sync på kraftuttag i tabellen betyder att PTO:n går med drivhjulshastighet (bra om man har drivning på vagn)
- Kellfris säljare säger att 1års garantin är lite flexibel så om det går över någon månad så är det ändå ok.

1522137374_traktorer.jpg



Senast redigerad av Mr_Smurf tis 27 mar 2018, 09:19, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505348 Bra jobbat! Synd att tabellen är lite svårläst. Det kan bli en stor marknad för de här traktorerna. De etablerade tillverkarna gör ju allt större och allt dyrare traktorer.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#505350
Skogsola skrev:Bra jobbat! Synd att tabellen är lite svårläst. Det kan bli en stor marknad för de här traktorerna. De etablerade tillverkarna gör ju allt större och allt dyrare traktorer.


Försökte ladda upp en PDF men forumet klagade över att den inte kunde göra någon bildtransformering.. Men jag försöker igen för det kan ju vara så att det bara är första i första inlägget som det inte går bifoga.

Här kommer bilagan som är lite mer lättläst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#505358 Det ser ut att ha fungerat bättre.

Innan jag började med jämförelsen så var jag helt inne på att handla en Foton från Kellfri eftersom de går igenom traktorn innan leverans, monterar motorvärmare, byter ut kinadäcken och garantin brukar fungera bra.

Men jag började med att jämföra alla specifikationer på min nuvarande Belarus mot kinatraktorerna, och då kom jag på att jag kanske borde be om en offert från Noli eftersom priserna på hemsidan verkade vara väldigt gamla och det visade sig stämma.

Så i slutänden blir det nog en ny Belarus (422.4) för mig men jag har inte beställt den än. Även om den har lägre vrid och osyncad låda så väger den längre garantin, bättre farten på hydrauliken, högre markfrigången och lyftkraften både i trepunkt och lastare över till Belarusens fördel och Fotonen går lite för fort både framåt och bakåt på lägsta växeln.

Om det visar sig vara för lite vrid i motorn så borde det gå eftermontera turbon från en 622 eftersom 422.4 och 622 är identiska traktorer, det enda som skiljer är turbon på motorn som bumpar den upp till 175nm och 62 hästar.
Men den 622:an får inte säljas i EU längre eftersom den inte uppfyller avgaskraven och har ersatts med 622.5 som har en helt annan motor anpassad för EU-marknaden.

Om man vill köpa Dongfeng med riktig lastare och från en leverantör som inte bara tagit in ett tillfälligt parti så hamnar den också på 200 000:- strecket.

Så den enda riktigt billiga traktorn som blir kvar då är 50hk Jimna som ligger 20 000:- under billigaste 50hk Belarusen, men då tror jag ändå jag skulle betala 20k extra för att få kategori II och dubbla lyftkraften på trepunkten samt bättre fart i hydrauliken men om man inte behöver det så är det riktigt bra pris på Jinman.

För övrigt så tycker jag att alla som köper traktorer ska försöka förhandla till sig en längre garanti än 1år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#505369 Jättebra sammanställning av övervägande Kinatraktorer.

Helt riktigt att redskapsram oftast saknas på lastarna men ett svensktillverkat kostar runt 3000 kr inkl frakt +moms.
Kellfri har nog Euro som standard men borde gå att få med SMS/Trima då dom säljer redskap med det fästet.

Utöver Branson finns det en Koreatraktor som är en lågpris-Kubota, den heter Kioti. Tror dock att den blir dyrare än Branson i motsvarande utförande.

Komforten och tillförlitligheten är säkert mycket bättre i dom koreanska än kinesiska eller vitryska.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#505370
axwell skrev:Komforten och tillförlitligheten är säkert mycket bättre i dom koreanska än kinesiska eller vitryska.


Japp men då sticker prislappen iväg också. Måste säga att det är synd att Branson bara har Kat I på trepunkten, det är ju grållevarning. Kioti ligger en bra bit över Branson i pris så den kan nog inte räknas som lågpristraktor.

Zoomlion känns spontant som sämsta köpet.

Det vore kul att göra en bedömning även av komforten och hur välbyggda de ser ut och hur de är att köra men jag bor i fel ände av landet för att åka runt och provköra.

Kanske någon traktortidning borde ta tag i det där och göra en vettig test av alla traktorer i spannet 100-200 tusen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Hema  
#505396 Ser inte på min mobil, men är Goldoni med i listan?

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#505402
Hema skrev:Ser inte på min mobil, men är Goldoni med i listan?


Nope, men den går ju lägga till.

50hk modellen låg dock lite högt i pris så den tillhör nog inte riktigt lågpristraktorerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Hema  
#505405
Mr_Smurf skrev:
Hema skrev:Ser inte på min mobil, men är Goldoni med i listan?


Nope, men den går ju lägga till.

50hk modellen låg dock lite högt i pris så den tillhör nog inte riktigt lågpristraktorerna.

Oki doki.

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#506019 @Mr_Smurf , om du kan tänka dig en Belarus så borde nog en polsk traktor med steg III japanmotor kunna vara ett alternativ. Det mesta verkar vara OK frånsett osynkad vxlåda(?).

Jag skulle ha en ÅF i Härnösand och din närmaste i Husum eller huvudkontoret i Gällivare.

Hemlig prissättning på just traktorn med hyggligt bra lastare, har inte fått svar på några frågor om bla. prisbilden.

Negativt för hela företaget att inte svara på e-post på stört. 😡

http://www.lassinanttis-maskin.se/upload/45722752.pdf

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#506059
axwell skrev:Om du kan tänka dig en Belarus så borde nog en polsk traktor med steg III japanmotor kunna vara ett alternativ.


Specifikationerna är snarlika Belarus 320.5 för den traktorn så man blir ju lite nyfiken på prislappen och vad de har för längd på garantin.

Pronar har dock ingen 50hk utan nästa steg upp blir 86 hästar, 36hk blir för lite för mig.

Egentligen så borde man dela upp jämförelsen i två dokument, ett för 35hk hästar och ett för 50hk eftersom det blir så många att jämföra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506070 Jättekul läsning, bra tabell.
Fortsätt med detta och klipp gärna ihop en film med samtliga traktorer under 200K

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#506109 Läste på lite mer om Pronar 320 och det är en Belarus i grunden med en annan motor, hydraulik och hytt så det förklarar en del. Det står "Brand MTZ" om man läser på Pronars hemsida. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

Mr_Smurf  
#506316 Tydligen ska Noli som importerar Belarus börja ta hem Indiska traktorer av märket Solis också, så då blir det ännu fler traktorer att jämföra.
Känns som den här tabellen bara växer. Man skulle gjort någon typ av jämförelsesajt för traktorer där man kan söka, jämföra och skriva omdömen.. jag skulle bara haft tid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

axwell  
#506346 Ja tar du med Solis så får du utöka tabellen ytterligare en till från Indien.
Världens största traktortillverkare Mahindra bör i så fall också vara med.
Kommer inte ihåg vem som sålde dom under "eget namn" här i Sverige.

Här en beg. 55 hp med hytt och lastare.
https://www.mascus.se/lantbruksmaskiner ... im7kj.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).