Motorsåg och handhållet

Vad är Hva 555 för något?

56 inlägg 22410 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

tallen100  
#217852 Har aldrig haft problem med huvudvärk varken av aspen eller vanlig bensin. Men ja brukar köra med sånt ja blandar själv därför att jag tycker sågen går lika bra på det samt att det blir mycket billigare om man kör mycket.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

vetinte  
#217858
Mange skrev:Jag har 55'or här var varannan vecka med kass gummidelar, slangar och membran, så bestäm dig nu... Är det kvalité eller inte?

Tycker inte man kan säga så.... Det är inte sågens fel att den får skit i sig.

55:an är bättre än många såg idag. Hade en kund som köpte en begagnad (renoverad) o körde 3000m fub med den.


Fan datorn dog 😡 Kan va obefintlig service som ligger till grund :lol:

Men som svar på sista delen i dit inlägg.
Det skulle ju då bekräfta att tidigare sågar var av bättre kvalité. Så då e jag spekulant på 10-15 år gamla sågar :lol:
Alternativet till MEEC o ett mycket bra sådant isf för såna som jag fritidshuggare iaf. Med tanke på min erfarenhet av 55:an.
Kan ju även tycke att HQ med andra högkvalitativ företrädare inte ska gå ut med det som ett försäljnings argument isf. Det e ju på gränsen till bedrägeri!!!
Dom lever på "gamla" meriter.
Det kanske e en anledning till att försäljningen av MEEC har ökat.
Folk kanske har fattat att dom blir blåsta av gamla hederliga företag som man hade förtroende för ?
Kan ju tillägga att om min 339:a skulle rasa efter 3 år o att jag kört som jag brukar.
Då har dom verkligen förlorat en kund. O jag kommer inte att rekommendera "kvalitetssåg". Snarare tvärtom, kommer nog inte att hålla käften häller.

Snackade med en röjare idag. Företaget han jobbar för köpte in 10 röjsågar i höstas. INGEN vill gå med dom. "Maskinerna e opålitliga, går när dom vill o de e inte ofta dom vill". Var hans ord. Så dom använder 5-7 år gamla röjsågar istället. Fast med moderna selar. Det var det bästa med utvecklingen sa han "selarna".
"Likadant med moderna sågar, opålitligt skit" var orden.
Vet nu inte vilka modeller o märken han talade om. Men han har jobbat i skogen 15-20 år o firman har ett 10 tal anställda. Så han borde ju ha lite "hum".

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

tallen100  
#217860 Tycker jonsered o sthil verkar vara bland dom driftsäkrare.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Björn T  
#505071 I denna tråd har det diskuterats aspen och vanlig besin. Och tråden är gammal men kunde inte låta bli att kommentera detta. Köpte 1997 en ny hva 254 och har bara kört på shell v power i alla år utan problem, har bytt bensin slang en gång på alla år. När man köper ny såg rekommenderas aspen för att återförsäljaren tjänar mest pengar på detta. Han får många rengöringar av tank och förgasare på grund av detta bränsle. För mig är skoggshuggning och gräsklippning säsongs arbetet och både såg och gräsklippare står oanvänd långa perioder då är riktig bensin att föredra. Vilket gör att sakerna fungerar efter stillestånd. Förgasaren har ej klibbat ihop. För proffsen som använder såg eller gräsklippare varje dag är det inga problem att använda aspen. Valet är som sagt fritt!

Avatar Fallback

Re: Vad är Hva 555 för något?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505072 Er da ikkje lettare å få helseproblem med heimablanda i forhold til aspen/miljøbensin ?

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

anersimyra  
#505075
can skrev:Er da ikkje lettare å få helseproblem med heimablanda i forhold til aspen/miljøbensin ?
självklart är det så, Can. Det kan man lätt konstatera genom att läsa produktbladen för de olika bränslesorterna. Dessutom är handelsbränslet inte stabilt längre än högst 7-8 månader till skillnad mot alkylat som har många års lagringsbarhet. Den som påstår annorlunda var inte med under ” 4% tiden ”... 8-x

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505082 Du som tankar enbart ett bränsle som Shell V-power har större förutsättningar o få det att funka än en som har många olika bränslen.
Oljorna som används i de olika bränslena är av lika stor betydelse som bränslena. Lika viktigt o hålla sig till en o samma av god kvalité och som funkar med bränslet man har.
Det finns de som får det att funka och hålla bra när de blandar själv. De är i min erfarenhet inte så många utan de flesta som jag träffar på har problem.

När jag ser samma problem i olika märken och modeller med olika användare letar man efter gemensamma nämnare man kan ändra på.
Gör man då en ändring som funkar för dem allihop är det svårt att argumentera mot det.
Att se hur flera problem löses enkelt för många är rätt kul och ovanligt.

Att vara noga när man diskuterar bränsle och skilja på produkter, märken och egenskaper är jätteviktigt. Att ha ett brett underlag med mycket sågar och användare är en förutsättning för att få en bild hur det ser ut.

Har sågar här som har gått felfritt på handelsbensin för 20 år sen. Ser såg nästan varannan dag som inte gör det idag.
Hittar såg till samlingen som inte gått på 40-50 år och det är bara och tanka och köra, vissa går till o med på det som är i tanken.
Hittar även såg som är prexis tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Björn T  
#505130 Självklart är akrylatbensin miljövänligare att andas in.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505473
Björn T skrev:För mig är skoggshuggning och gräsklippning säsongs arbetet och både såg och gräsklippare står oanvänd långa perioder då är riktig bensin att föredra. Vilket gör att sakerna fungerar efter stillestånd. Förgasaren har ej klibbat ihop. För proffsen som använder såg eller gräsklippare varje dag är det inga problem att använda aspen. Valet är som sagt fritt!

Som anersimyra påpekade ovan är det faktiskt tvärtom i verkligheten. Innan alkylaten fanns var det ju ofta svårt att starta gräsklipparen efter vintern om den stått med bensin i sedan sommaren innan. Med alkylat är det aldrig några problem. Sen kan man ju hävda att motorerna blivit bättre numera men jag har upplevt samma sak med min gamla Partner från slutet av 70-talet. Den klara numera lätt att stå i två år med alkylat i tanken medan den var svårstartad med handelsbensin efter bara ett halvårs stillastående.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505501 Jag har såg med Aspen i sen mer än tio år. En 44 jag startar ibland för o se om det går. Hade igång den i sommras.
Fördelarna med Aspen är många, nackdelen (priset) är försumbart för mig. Fördelarna väger lätt upp det.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Hva 555 för något?

Axel67  
#510044 Tjaa, det är den motorsåg som exporteras till Canada, lite längre svärd , bredare blad och kedja.
I stort sett lika 560.
Fungerar fantastiskt på ek och stora tallar.
60cc.
Min granne fick låna den, och fastnade i ett träd.
Han får fixa den, bara ett år gammal.
Jag undrar bara vad som kan ha gått sönder förutom handtagsbygeln som har gått av.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).