Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

22 inlägg 15436 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

Torbjörn Johnsen  
#504761 Det finska företaget Jacrac Forest Oy har producerat mindre skotare med band vilket skrivits om bl i tråden JARCRAC.

Nu lanseras en ny skotarmodell med gummihjul istället för band. Den ska enligt bildtexten klara att lasta 5 ton.
Här finns några bilder som jag hittat hos "Jarcrac Central Europe". Finns det någon som vet mer om den här? Är det en "Vimekdödare" eller ännu en i raden av "one-shots"?



   TS
Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

bgl  
#504765 Trots att bilden blir suddig vid förstoring kan man undra över dimensioneringen av styrcylindrarna. Med 5 tons last blir det nog inte så många kurvor!
F.ö. är Magnapro varumärket för ett löparband av finare sort.

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505119 Tycker att den nedersta bilden ser photoshoppad ut. Skuggor faller åt olika håll. Ramen ser inte överdrivet hållbar ut heller men den kanske håller i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

Jole  
#505140
T24X4 skrev:Tycker att den nedersta bilden ser photoshoppad ut. Skuggor faller åt olika håll. Ramen ser inte överdrivet hållbar ut heller men den kanske håller i alla fall.


Jag tor inte att bilden är manipulerad. Maskinen svänger lite åt höger så skuggorna från framänden kommer inte att se likadana ut som de som kommer från vagnen.

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505146 På den nedersta bilden så svänger den inte alls. På framdelens hjul så går skuggan 45 grader bakåt medans på bakhjulen så går dom rakt in under vagnen. Dessutom så ser man inga spår i snön att den är körd dit.

Användarvisningsbild

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

totte  
#505190 Det finns fler indikationer att det är photoshoppat. Behöver ju dock inte betyda att det är nåt fel på bilden på själva maskinen.

1522018449_jartrac.jpg

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505204 Tyvärr så ger det en dålig klang vid marknadsföring om det är dåligt photoshoppat. Kan vara en bra maskin men när man ser att det är mixtrat med bilder så funderar man om dom försöker visa att det är bättre än vad det är i verkligheten. Har det tagit kortare tid att photoshoppa än att ta kort med kameran när den var klar?

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

bgl  
#505209 Fler detaljer på bilden är tveksamma. Förarstolen är betydligt större än den på bilden ovanför som nog visar en verklig maskin. Bredden på stolen är ungefär densamma som diametern på hjulen.Å andra sidan finns en annan bild på nätet ur annan vinkel som verkar tagen vid samma tillfälle, syns en bit ner bland andra foton; https://www.google.se/search?q=jarcrac+magnapro

Användarvisningsbild

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

Torbjörn Johnsen  
#505217 Som bilderna visar så är det ju faktiskt inte bara en skotare utan en kombi. På en avbilderna i början har maskinen ett aggregat...

   TS
Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

Jckssn  
#505221
totte skrev:Det finns fler indikationer att det är photoshoppat. Behöver ju dock inte betyda att det är nåt fel på bilden på själva maskinen.

1522018449_jartrac.jpg


Varför skulle dina inringade delar vara en indikation på photoshop?

Jag tror enda anledningen att det ser konstlat ut är vitbalanseringen i kameran som kan få liknande färger att stå ut ordentligt mot snö, sen är komprimeringen på bilderna lite taskig som gör att det kan se lite lustigt ut.

Jag tycker verkligen inte att det ser photoshopat ut, jag tror ni letar efter något som inte finns.

https://www.nettikone.com/jarcrac/dual/1699905
Samma plats, samma maskin olika vinklar.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

Jckssn  
#505222
Torbjörn Johnsen skrev:Som bilderna visar så är det ju faktiskt inte bara en skotare utan en kombi. På en avbilderna i början har maskinen ett aggregat...


Dessutom är det ju tydligt en svart vikt på vagnen med lyfthandtag och den gröna delen på vagnen verkar vara ledad så du viker ut den i skotar-läge och sätter fast bakre bankarna.

Edit,
Tog texten från länken ovan och översatte den med google translate, så helt perfekt är det väl inte...

"Kraftfull, ekonomisk och pålitlig krävande skörd för krävande skörd.
Jarcrac är nu också tillgänglig med 8 hjul.
Jarcrac Dual är en utmärkt passform för året runt behandling av unga skogar. Att arbeta på en maskin kräver inte en bred uppfart och de bärande rullarna kommer att hålla trädens rötter låga.
Chassistrukturen, låg tyngdpunkt, bärvalsar och hög markfrigång ger maskinen en unik förmåga att röra sig i svåra terrängförhållanden. Chassistrukturen och valsens form möjliggör även svåra hinder, såsom korsning av djupa grävor.
Fördelarna med maskinens chassiplattform framgår bäst vid reparation av trä från mjukbaserade etiketter. Å andra sidan kan de nya metallförstärkta rullarna tåla slitage även vid ridning i stenig terräng.
TEKNISKA SPECIFIKATIONER Jarcrac Evopro och Dual 2018
Motor Perkins 2,2 l, 50 kw
Cirkulationsjustering Elektrisk
Bränsletank 70 l
Elsystem 12 v
Laddare 80 Ah
Batteri 100 Ah
Transmission och hydraulik
Drivpumpar 2x28 cm3 (Pondioli & Pavesi)
Drivmotorer 4x250 / 500 cm3
(Poclain)
Kran / kontroll / skördare huvud 28-73 cm3
195 bar (Pondioli & Pavesi)
Oljekylare Elektronisk
dimensioner
Längd 760 cm (680 cm utan vikning)
Höjd 295 cm
Bredd 195 cm
Vikt ca 4800 kg
Lastutrymme längd 360 cm, vik bak 80 cm
Första våningen 1,8 m2
Klarlek 58 cm
Lastkapacitet 5000 kg
Resehastighet Två varvtal, 0 till 12 km / h
Chassi och rullar
Crawler Hangers
Rullarnas bredd är 52 cm
Telekommunikationsgummi, metallplåt
Frame Lock Automatisk
Crane Palms 470 eller Mowi P30
Dropper Keto Forst eller Nisula 325H
Luftkonditionering Autoclima
Sony Mp3-spelare, USB Bluetooth
Tillbehör Eg.
100% dragspärr av rullar
Eberspaher extra värmare
Tillverkning och försäljning av Jarcrac gårdsmaskiner"

Användarvisningsbild

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

totte  
#505231
Jckssn skrev:Varför skulle dina inringade delar vara en indikation på photoshop?

Jag tror enda anledningen att det ser konstlat ut är vitbalanseringen i kameran som kan få liknande färger att stå ut ordentligt mot snö, sen är komprimeringen på bilderna lite taskig som gör att det kan se lite lustigt ut.


Det här är inget som skapats av dålig vitbalansering eller taskig komprimering.

1522061707_jartrac2.jpg

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

r93  
#505234 Nej, den är helt klart ditklistrad, det blåa strecket från byggnaden ska ju gå hela vägen till stöttan, nu täcks det av något vitt.

Avatar Fallback

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

Jckssn  
#505235
totte skrev:
Jckssn skrev:Varför skulle dina inringade delar vara en indikation på photoshop?

Jag tror enda anledningen att det ser konstlat ut är vitbalanseringen i kameran som kan få liknande färger att stå ut ordentligt mot snö, sen är komprimeringen på bilderna lite taskig som gör att det kan se lite lustigt ut.


Det här är inget som skapats av dålig vitbalansering eller taskig komprimering.

1522061707_jartrac2.jpg


Nej, det vita i bilden är snö som ligger mot maskinhallsväggen.
Jag tror du överanalyserar.

Jag länkar till en större bild så kanske det klarnar något (Länken jag länkade högre upp kan man zooma in på bilderna för den intresserade)
https://cdn.nettikone.com/live/1699905/ ... -large.jpg

Vill poängtera att jag absolut inte har något att göra med ovan nämnda bolag men jag tycker att photoshop-snacket i tråden gick lite överstyr.
Ett snabbt besök till Jarcrac's hemsida så inser man ganska snart att arbeten inom grafisk design inte är någon dom livnär sig på... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Jarcrac Magnapro - ny 8WD miniskotare

totte  
#505274 Tja, det må kvitta vilket, kan i vilket fall helt hålla med om att "arbeten inom grafisk design inte är någon dom livnär sig på".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).