Öppna kategorin

Vindfällor-problem.

21 inlägg 6134 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vindfällor-problem.

ruth  
#505103 Hej, jag vet inte vilken kategori detta borde skrivas i.

Jag har ett 4 hekar skifte som jag inte vill avverka men det ligger minst 50 vindfällor där. De måste bort. Skiftet ligger intill väg ca 2 mil från stan så är inte långt ut i ingenstans. Träden är mest gran, ca 60 år gamla.

Jag funderar på att köpa en vagn och sätta igång själv, men är rädd jag sågar mig i benet.

Vad kostar det på ett ungefär om man anlitar hjälp, så att någon annan tar reda på detta?
Jag hade kunnat ladda upp bilder men jag lyckas inte med det idag.
Jag tycker träden borde duga till ved åt mig själv, så om nån annan tar ned det lär det väl gå till bränsleverken och så får man ingenting.
Vad kostar det normalt sett att anlita en skogsarbetare med egna grejor per timme?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

ruth  
#505104 Här är några bilder:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

ruth  
#505105 Här var lite mer bilder som visar på problemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vindfällor-problem.

Vardon  
#505107 Vet inte hur det är med avsättning för flisning annars ger det inte så dåligt som man kan tro. Jag fick senast 140 kr / fub och kanske 250 kr / fub för massaveden. Visst är det bättre betalt som massa ved, samtidigt kan man bara kasta vad som helst i högen, går snabbare att köra, inga avdrag etc.

Det mest värdefulla brukar vara att såga upp det som är vettigt till eget virke. Är det torrgranar etc är det utmärkt att såga själv.

50 vindvällen tror jag blir väldigt mycket ved för dig. Även om den går att spara så ska man arbeta upp den och ha plats för det.

Det farliga är inte att du sågar dig i benet, det är att någonting spjälkar / sprätter och skadar dig nästan värre. Dessutom skyddar ett par sågbyxor väldigt bra mot sågen men själva vindfällena är det bara att göra rätt som gäller.

Spontant skulle jag säga ungefär både ock. Ta hjälp nu och sen tar du vindfällen innan de blir för många och till det skaffar du en lämplig vagn.

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

Hema  
#505108 Ser jämnt o fint ut, så utkörningen går nog ganska lätt. Tyckte det såg trevligt ut, förutom vindfällena då.

Får säkert någon huggare för ca 400:-/h +moms.

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

rikard_e  
#505112 Hej.

Som huggare är det omöjligt att bedöma prisuppfattning ifrån bilder.

Ring något seriöst skogsföretag som kan ge dig rådgivning och komma ut och kolla på det och ge dig hjälp på plats.

Det är billigare att be dom ta betalt per timme än fastpris. Men en aning om arbetskostnad löser dom.


Mvh Rikard.

Användarvisningsbild

Re: Vindfällor-problem.

Oleab  
#505113 Om du oroar dig för att såga dig i benet ska du inte ge dig i kast med vindfällor. Som Vardon skriver är det tusen andra saker du ska ha koll på innan du behöver tänka på om byxorna håller..

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505116 Är de färska vindfällor, alltså granar som är gröna?
Är dom de måste dom ut pga barkborrerisken, är dom inte färska så är de ingen panik, men däremot borde du ha ett vaksamt öga på träden runtomkring så du inte får ett barkborreangrepp på din stående skog

Användarvisningsbild

Re: Vindfällor-problem.

totte  
#505127 Framför allt om du inte är van vid skogsarbete så ge dig under inga förhållanden i kast med vindfällen. Det är det farligaste av allt motorsågsarbete. Det finns massor av livsfarliga överraskningar man kan drabbas av.

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

Sture Andersson  
#505128 Försök hitta nån som vill ta vara på det ,om du ska leja för det kommer du gå minus .

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

jannee  
#505152 Efter vad man kan se på bilderna lönar sig det inte ekonomiskt att upparbeta dem. Virket har blånat, duger bara till bränsle(flis).
Om någon vill ta vara på dem till ved så skänk bort det annars låt dem bara ligga.
Tror inte att dem i nuläget är till någon skada däremot till nytta för olika svampar/insekter.

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

ruth  
#505223
gnisten83 skrev:Är de färska vindfällor, alltså granar som är gröna?
Är dom de måste dom ut pga barkborrerisken, är dom inte färska så är de ingen panik, men däremot borde du ha ett vaksamt öga på träden runtomkring så du inte får ett barkborreangrepp på din stående skog


Det är alla möjliga åldrar på granarna som ramlat. Jag gissar att många är från en storm som var 2011 eller om det var-12..
Mot ena kanten av skiftet har grannen avverkat och där är det några granar som har angrepp, dvs barken är borta från rot till topp. Dessa står ju upp så jag förstår att någon måste såga ned dem också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

ruth  
#505224
jannee skrev:Efter vad man kan se på bilderna lönar sig det inte ekonomiskt att upparbeta dem. Virket har blånat, duger bara till bränsle(flis).
Om någon vill ta vara på dem till ved så skänk bort det annars låt dem bara ligga.
Tror inte att dem i nuläget är till någon skada däremot till nytta för olika svampar/insekter.


Ja, det duger till ved till mig, men det duger inte till något annat. Jag vill ha bort alla liggande träd för just de här 4 hektaren utnyttjar jag som betesmark och vill att det skall bli fint skogsbete och att djuren ska kunna ta sig fram. Annars hade jag nog bara låtit det ligga och ruttna bort.
Tack alla för era svar i tråden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

zeetorg  
#505261 Du kan inte leja någon som hjälper dig med den mest avancerade sågningen och sedan köra ut själv?

Avatar Fallback

Re: Vindfällor-problem.

jannee  
#505265 De träd utan bark som står upp bör ej åtgärdas, blir bra bostäder för nyttiga insekter, jämför med hur det brukar se ut när det gjorts en slutavverkning, kvar lämnas högstubbar och torrträd.
Däremot bör du NOGGRANT kontrollera kvarstående träd (runt de stående döda) så att det inte finns några allvarligt angripna av granbarkborrar, för i så fall bör dessa omgående åtgärdas (avverkas och bortforslas)
De liggande träden kan du kvista upp och lämna, de är ingen gagn för ungdjuren, landskapet blir också mer levande - naturligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).