Gallring

Vilken medelstam används vid beräkning av kostnad?

6 inlägg 5212 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken medelstam används vid beräkning av kostnad?

bgl  
#505047 Jag fick igår en fråga som kanske det finns flera svar på!?
Två bröder ärvde för drygt ett år sedan en liten skogsfastighet på ca 50 har.
Ingen av dom har tidigare skogserfarenhet men båda har högt kvalificerade arbeten i vårt moderna datoriserade samhälle.
Allt som gick behövde röjas gjordes i fjol med lejd arbetskraft och i vinter har 10 har gallrats av en etablerad virkesköpare.
Skördardatorn visade en avverkad volym på 610m3fub men enligt slutavräkningen var volymen 8% högre.
Kostnaden för skördaren var i slutavräkningen beräknad efter av skördaren redovisad medelstam, men då slutvolymen var högre och samtidigt antalet avverkade stammar rimligen var rätt redovisade av skördaren borde ju medelstammen öka och skördarkostnaden per volymenhet borde bli lägre, tyckte i alla fall markägarna.
Vad är det som gäller idag, används medelstammen från skördardatorn eller från den slutliga virkesmätningen vid prissättning av skördarens arbete?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vilken medelstam används vid beräkning av kostnad?

Jonshaget  
#505049 Min erfarenhet är att medelstammen justeras i efterhand både uppåt och nedåt.

Avatar Fallback

Re: Vilken medelstam används vid beräkning av kostnad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505052 Min erfarenhet är att medelstammen inte justeras. Av bekvämlighet. Av slentrian. Med tanken att det gör så liten skillnad och att det jämnar ut sig i längden.

Användarvisningsbild

Re: Vilken medelstam används vid beräkning av kostnad?

Jonshaget  
#505056 Vad har du för kunder?

Användarvisningsbild

Vilken medelstam används vid beräkning av kostnad?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505057 Medelstammen brukar justeras, även volymen. Med ett lägre pris och en högre volym brukar summan bli intakt. Skotningen har däremot lite pluspengar att fodra.

Användarvisningsbild

Re: Vilken medelstam används vid beräkning av kostnad?

dotcom  
#505058
bgl skrev:Jag fick igår en fråga som kanske det finns flera svar på!?
Två bröder ärvde för drygt ett år sedan en liten skogsfastighet på ca 50 har.
Ingen av dom har tidigare skogserfarenhet men båda har högt kvalificerade arbeten i vårt moderna datoriserade samhälle.
Allt som gick behövde röjas gjordes i fjol med lejd arbetskraft och i vinter har 10 har gallrats av en etablerad virkesköpare.
Skördardatorn visade en avverkad volym på 610m3fub men enligt slutavräkningen var volymen 8% högre.
Kostnaden för skördaren var i slutavräkningen beräknad efter av skördaren redovisad medelstam, men då slutvolymen var högre och samtidigt antalet avverkade stammar rimligen var rätt redovisade av skördaren borde ju medelstammen öka och skördarkostnaden per volymenhet borde bli lägre, tyckte i alla fall markägarna.
Vad är det som gäller idag, används medelstammen från skördardatorn eller från den slutliga virkesmätningen vid prissättning av skördarens arbete?
vid slutlön före redovisning justeras avverkad volym och därmed även medelstam utifrån faktiskt inmätt volym. Entreprenören får därmed sin preliminära volym från skördarmätningen korrigerad.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).