Rundvirke

Skogsuppror för högre virkespriser

21 inlägg 19491 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsuppror för högre virkespriser

Torbjörn Johnsen  
#504493 Det kokar uppenbarligen i virkesprisgrytorna. I alla fall i norr enligt Land Skogsbruk. På årsmötet för Piteå-Älvsbyns SBO inom Norra Skogsägarna beslutade medlemmarna om ett landsomfattande upprop för högre virkespriser. Man har tröttnat på alla positiva rapporter om rekordvinster i skogsindustrin utan att det ger utslag på virkespriserna.

Skogsägarna i Piteå-Älvsbyn uppmanar nu alla medlemmar och skogsägare i hela landet att kämpa för högre virkespriser. Här hittar ni Land Skogsbruks artikel om uppropet.

När vi ändå är inne på ämnet vill vi påminna om Skogsforums virkesrapport. Här kan du som sålt avverkningsrätter, rotposter eller leveransrotköp de senaste åren anonymt rapportera vilket nettopris du fått. Idag har vi mer än 80 000 m3fub redovisat och när vikommer upp i 100 000 m3fub börjar vi redovisa resultaten.

Här hittar du länken till Virkesrapporten där du kan redovisa anonymt.



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504497 Det är på tiden. Kan hoppas det leder någon vart också!

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

kalhuggo  
#504500 Det är bara att gratulera skogsindustrin, en hel lång högkonjunktur med billig råvara.
Nu är nog kassakistorna fulla.
Man snackar om prisdike i Mellansverige, vad kallar vi det vi har i norr, prisgraven?

Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

bgsentr  
#504694
kalhuggo skrev:Det är bara att gratulera skogsindustrin, en hel lång högkonjunktur med billig råvara.
Nu är nog kassakistorna fulla.
Man snackar om prisdike i Mellansverige, vad kallar vi det vi har i norr, prisgraven?

Men det är ändå där det är lönsammast att investera i skog👍

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

svampbob  
#504727 Man skäms lite kollektivt när man läser så dumma formuleringar från en skogsägarförening.

Sluta sälj om priset är för dåligt. Man kan inte göra affär med en köpare och samtidigt som man gör affären säga åt köparen ”jag tycker du är dum, snål och borde betala mycket mer för min råvara”

Om skogsmaskinentreprenörerna skulle komma till ovan nämnda förening och säga vi har haft för dålig prisutveckling så nu ska ni betala 100 kr till per fub i slutavverkning skulle svaret från föreningen då vara självklart ni kan ju inte få sänkt lön.

Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

uffejohan  
#504734 Jag håller med dej Svampbob. I artikeln står det att deras förhandlare kraftfullt ska kräva högre priser. Såna argument biter inte särskilt hårt på skogsbolagen....Förhandlarna kan gapa o skrika om höjda priser hur mycket som helst, det lär inte bli någon ändring för det. Man måste inse att det inte är nån löneförhandling det handlar om utan en förhandling mellan köpare och säljare. Ett av säljarens argument måste vara att inte leverera. Om vi kunde minska våra avverkningar med 50% under ett par år, skulle hela skogsindustrin tvingas betala högre priser för att få fram råvara. Det stora problemet tror jag ligger på entreprenörssidan. För att den överhuvudtaget ska överleva måste den vara fullt sysselsatt hela tiden och vips har industrin fått den råvara de behöver, dessutom till ett pris de mer eller mindre själva kan bestämma. Hade industrin ägt avverkningsgrupperna hade vi med all säkerhet haft en annan prisbild...

Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

haggloader  
#504790 Problemet med sågverken är att de gör nästan inga vinster och då blir det svårt att höja priserna...
Ex. Norra skogsägarna redovisade under 2017 en vinst på nästan 45 miljoner kronor och jämför detta med virkesleveranserna som var på drygt 2 miljoner m3f. Skulle all vinst läggas på höjda virkespriser skulle det motsvara en höjning på måttliga 22,5 kr per m3f.

Jag har hört två personer som menar att martinsons gör stora vinster i och med att de kör med vidareförädling av korslimmat trä och limträ, men jag tycker mig inte se desto mera vinster när jag kollar på deras vinstredovisning, är det någon som har koll kring detta?

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

mb-man  
#504842
uffejohan skrev:Jag håller med dej Svampbob. I artikeln står det att deras förhandlare kraftfullt ska kräva högre priser. Såna argument biter inte särskilt hårt på skogsbolagen....Förhandlarna kan gapa o skrika om höjda priser hur mycket som helst, det lär inte bli någon ändring för det. Man måste inse att det inte är nån löneförhandling det handlar om utan en förhandling mellan köpare och säljare. Ett av säljarens argument måste vara att inte leverera. Om vi kunde minska våra avverkningar med 50% under ett par år, skulle hela skogsindustrin tvingas betala högre priser för att få fram råvara. Det stora problemet tror jag ligger på entreprenörssidan. För att den överhuvudtaget ska överleva måste den vara fullt sysselsatt hela tiden och vips har industrin fått den råvara de behöver, dessutom till ett pris de mer eller mindre själva kan bestämma. Hade industrin ägt avverkningsgrupperna hade vi med all säkerhet haft en annan prisbild...

Hur tänker du nu?! Skulle virkespriset vara högre om bolagen ägde maskinerna? Varför? De vill ju ha så billig råvara som möjligt och då måste ju även avverkningskostnaden vara så låg som möjligt därför har de flesta inga egna maskiner! Och för att entreprenörerna ska ha jobb måste skogsägarna först sälja virket till ett bolag!

Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

uffejohan  
#504853 Tänker så här: Om vi skogsägare kunde begränsa avverkningarna under exvis 2 år, skulle det slå hårdare mot bolagen och kunde vara ytterligare påtryckning för att de ska höja priserna. Som läget är nu skulle en ”bojkott” slå alldeles för hårt mot hela entreprenörskåren. De har det nog tufft som det är och skulle säkert inte klara halva intäkterna. Med mindre leverans av virke och undersysselsatta maskingrupper kanske alternativet med högre virkespriser kunde vara lockande...

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

mb-man  
#504857
uffejohan skrev:Tänker så här: Om vi skogsägare kunde begränsa avverkningarna under exvis 2 år, skulle det slå hårdare mot bolagen och kunde vara ytterligare påtryckning för att de ska höja priserna. Som läget är nu skulle en ”bojkott” slå alldeles för hårt mot hela entreprenörskåren. De har det nog tufft som det är och skulle säkert inte klara halva intäkterna. Med mindre leverans av virke och undersysselsatta maskingrupper kanske alternativet med högre virkespriser kunde vara lockande...

Så långt är jag med! [emoji106] Tycker bara det låter konstigt att skogsägarna skulle sälja virket för billigt bara för att entreprenörerna ska ha jobb.
Det vore bra för entreprenörerna också med höjda virkespriser, då kunde de lättare få upp sina priser!

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

svampbob  
#504892 Jag tror att Uffejohan har lite rätt om entreprenörerna. Skogsägarföreningarna binder entreprenörer till sig och lovar ev också en viss mängd uppdrag över året. Då blir det hela lite självspelande och inspektorerna drivs till att få medlemmarna att avverka den mängd som behövs för att hålla igång hela kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

mb-man  
#504895
svampbob skrev:Jag tror att Uffejohan har lite rätt om entreprenörerna. Skogsägarföreningarna binder entreprenörer till sig och lovar ev också en viss mängd uppdrag över året. Då blir det hela lite självspelande och inspektorerna drivs till att få medlemmarna att avverka den mängd som behövs för att hålla igång hela kedjan.

Så bolagen behöver egentligen inte så mycket råvara, det är bara för att hålla entreprenörerna igång!

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

svampbob  
#504898 Klart bolagen behöver och då föreningarna själv också behöver råvara till sina sågar och massabruk så blir det lite självspelande det hela.

Användarvisningsbild

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

mb-man  
#504899 Bolagen bryr sig nog inte särskilt mycket om entreprenörerna bara de får fram sin råvara!

Avatar Fallback

Re: Skogsuppror för högre virkespriser

axwell  
#504903
mb-man skrev:Bolagen bryr sig nog inte särskilt mycket om entreprenörerna bara de får fram sin råvara!


Tror tvärtom att skogsbolagen bryr sig extra mycket om entreprenörerna genom att måla upp framtidsutsikter så att entrep. skall hamna djupare i skuldfällan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).