Traktorer och processorer

Rapport från "Defender'' väntas??

18 inlägg 10176 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rapport från "Defender'' väntas??

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5045 Ser fram emot en rapport från "Defender", hur de gått med skogskörningen och hans Foton/kina ekipage i vinter.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5048 Du kan läsa här http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=265

Fast jag kan meddela att jag har sålt traktorn, Inte på grund av missnöje men jag fick ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5050 Kanske skulle försöka göra en liten sammanfattnig av mina intryck av traktorn.

En billig och med relativt god kvalitet (bättre än Jinma och de minder fotoner som jag har kollat på) traktor.
Plus konto:
+ Stark och dragvillig motor.
+ Enkel konstruktion, lätt att meka med för den händiga
+ Väldigt lättkörd, snabb på vägen och smidig
+ Hyfsad åkkomfort (motsvara 70-80-tals traktorer ungefär)
+ stort hydralflöde

Minus konto:
- Reservdelar är ett litet osäkert kort (jag tror att det går att lösa relativt enkelt)
- Underredet, mycket saker som hänger ner och kan slås i vid skogskörning, framförallt hydralrör måste dras om, en bukplåt är också ett måste
- elsystemet är ingen höjdare, dock är det inte mera avancerat än på en ferguson 35a, så det går att åtgärda.

Så totalt tycker jag nog att det landar på en positiv bild.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5053 vad för traktor blire nu då?

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5054 Det blev två Same istället.
Bland annat denna,
Bild

Det är en Same 480dt från 1963, motorn är på 5liter och 80hk.

Jag lider ju svårt av en konstig sjukdom som hela tiden gör att jag vill ha nya maskiner, så om man ser till det rent praktiska så skulle jag nog ha behållt kinesen. :D

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5056 Ser häftig ut!
Är det rätt kaross? ser trång ut och liknar MF35?
Men den ser ut att vara rå, tuff och snygg ut....& fyrhjulsdrift impar

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5064 Köpte du något huggarvagn Defender?.

Gällande Fotonen så hade det varit högintressant om inte de svenska återförsäljarna tagit ut oskäliga pengar för traktorn.
I England låg en 70 hkr på omkr 8000:- pund sist jag kollade, medan den kostade ca 180 000:- i Sverige, och då låg projektet med CE märkningen bara i startgroparna.

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5072 Huggarvagnen skall jag hämta i veckan troligen, det blev en weimar 8 tonare med en fmv 2600 kran, med kraftutagsdrivet hydralsystem.

Det är rätt kaross på traktorn, och den är inte trång alls utan det är mycket plats. på den bilden så är inte framrutan och lite annat montera men det har kommit på nu. Den är väldigt manlig framdäcken är 10*28 så det är en stor rakare.

@skogshuggarn Tyvär så håller jag med dig om att dom svenska handlarn försöker tälja guld med kniv. Men jag har mina misstankar om att det kommer att ändra sig snart, troligen kommer detta attt bli flera som kommer att ta in kina traktorer.
Kolla på exempelvis impodan i danmark (säljer även till Sverige) dom tar ca 70ksek för en 35hp jinma medans jinma i sverige vill ha 88ksek för en 30hk vad motiverar denna prisskillnad?

Användarvisningsbild
jesper@fordson  
#5074 Hur är svängradien på Samen??

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5075 4,55m enligt traktorkalendern

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#5078
Defender skrev:Huggarvagnen skall jag hämta i veckan troligen, det blev en weimar 8 tonare med en fmv 2600 kran, med kraftutagsdrivet hydralsystem.

Det är rätt kaross på traktorn, och den är inte trång alls utan det är mycket plats. på den bilden så är inte framrutan och lite annat montera men det har kommit på nu. Den är väldigt manlig framdäcken är 10*28 så det är en stor rakare.

@skogshuggarn Tyvär så håller jag med dig om att dom svenska handlarn försöker tälja guld med kniv. Men jag har mina misstankar om att det kommer att ändra sig snart, troligen kommer detta attt bli flera som kommer att ta in kina traktorer.
Kolla på exempelvis impodan i danmark (säljer även till Sverige) dom tar ca 70ksek för en 35hp jinma medans jinma i sverige vill ha 88ksek för en 30hk vad motiverar denna prisskillnad?


Då får man gratulera till det nya vagnet.

Ja, vi får väl se hur priset stabiliserar sig på kinatraktorerna.
Jämför man med ATV marknaden så är ju kineserna fortfarande förhållandevis dyra där, men möjligt är att de större märken får börja trycka tillbaka sina priser?.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5079
Defender skrev:Det är rätt kaross på traktorn, och den är inte trång alls utan det är mycket plats. på den bilden så är inte framrutan och lite annat montera men det har kommit på nu. Den är väldigt manlig framdäcken är 10*28 så det är en stor rakare.



Tänkte bara att skalet över motorn såg trångt ut och att generator mm ej ryms under. Hytten ser stor & rymlig ut. Har du nylackaerat den?
Är det bättre med reservdelar till denna?

Hur många hästar, vikt mm data vore intressant, har aldrig sett nån liknande.

Skitsnygg traktor, du blir KUNG I SKOGEN....

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5084 Generatorn är inte orginal. orginal sitter det en liten likströmare.

Enligt traktorkalendern har Same 480 följande data:
82 hk vid 2000rpm (fullgas)
31.6 kpm(310nm) vid 1400rpm
Motorn är på hela 4.98l!!
5-1 växellåda utan hög/låg
1800kg lyftkapacitet i armarna.
120 kp/cm2 och 11.5l/min i hydraulsystemet.
540rpm på k-uttag får du vid 1400rpm på motorn.
Vikten är 4450kg
Standardhjul ska vara 10-28, 14-34.
Tillverkad i Treviglio, Italien av Trattori Same F. Cassani & Co.

Här kan du läsa vad jag har gjort med den http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=1050

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5085 Och så här låter den!!

http://www.FORDSON.se/samestart.mp3

http://www.FORDSON.se/samesang.mp3

Manligt tycker jag!!

Avatar Fallback

Hydraulsystem

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5180 Med den kapaciteten på pumpen på traktorn skulle jag också valt en kran med kraftuttagspump... varför ska du ha två same!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).