Föryngring

Plantering och plantval

22 inlägg 6967 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Plantering och plantval

Torbjörn Johnsen  
#504415 Just nu känns det ju inte speciellt aktuellt med plantering (i alla fall inte i Jönköpingstrakten) men det ska väl bli vår i år också. När vädret väl vänder kan det gå snabbt. Så varför inte diskutera lite plantering och plantval. Nu är det hög tid att beställa årets plantor och det finns lite olika varianter att välja på. Täckrot eller barrot? Plantstorlek, behandlat/obehandlat o s v.

Det skulle vara intressant att dela lite erfarenheter här om hur ni gör. Finns det många som t ex planterar direkt i grönris på bra granmarker? Det tyckte jag var något som fungerade bra när jag planterade mycket skog på föräldrahemmet i Värmland på tidigt 80-tal. Plantorna etablerade sig snabbt och avgången var ganska liten.

Sen är ju alltid frågan om man kan plantera tall? Eller är det bättre att så tallen? I så fall är det hög tid att beställa frö. Här finns lite diskussioner om sådd som komplement till plantering i tråden Sådd som komplement till plantering?

Och många andra trådar om sådd:
Så talfrö
Sådd?
Markberedning med traktor?
Inventering av sådd
Sådd av tall utan markberedning

Om inte kan det ju ge lite vårkänslor att prata om plantering istället för snöskottning :d



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Svensson1  
#504421 Grönrisplantering med gran, behandlad barrot 2/2, har funkat utmärkt för mig.

Avatar Fallback

Re: Plantering och plantval

ÅsaNisse  
#504422 Har beställt både gran barrot och tall för att kunna försöka anpassa till markförhållandena på hygget.

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

loppan  
#504435 Val av granplantor diskuteras alldeles för lite.Man beställer mest något som erbjuds.
Jag har provat lite olika både från sundins och södra.
För min del så tycker jag Södraplantan täckrot med mekaniskt skydd är det bästa.
Växer bra med relativt liten avgång men kräver markberedning.

Är inte mycket för Södra i övrigt men deras plantor är mycket bra.

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Skogrates  
#504450 Jag hade tänkt att göra markberedning med terracuten för att sedan så tall.

Var köper man tallsådd? Läste att det finns på svenskaskogsplantor, men det måste väl finnas fler ställen i södra sverige?

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Svensson1  
#504456
loppan skrev:Val av granplantor diskuteras alldeles för lite.Man beställer mest något som erbjuds.
Jag har provat lite olika både från sundins och södra.
För min del så tycker jag Södraplantan täckrot med mekaniskt skydd är det bästa.
Växer bra med relativt liten avgång men kräver markberedning.

Är inte mycket för Södra i övrigt men deras plantor är mycket bra.

Precis! Vad som planteras i backen är ju jätteviktigt. Läste lite om Södras plantor och enl
deras uppgift kan en 25%-ig tillväxt vara möjlig mot "vanliga" plantor.
Tror du det stämmer?

Avatar Fallback

Re: Plantering och plantval

jannee  
#504457 25 % tillväxt mot vad är nog den avgörande frågan.
Jämför man mot Emmabodagran eller tyska provienser under bra förhållanden tvivlar jag starkt, men otvivelaktigt växer de förädlade plantorna betydligt snabbare men hur länge??

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Svensson1  
#504458 Ja det är det som är poängen. Jag har planterat Emmaboda och även den Ryska Minsk med bra resultat.

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

loppan  
#504469
Svensson1 skrev:
loppan skrev:Val av granplantor diskuteras alldeles för lite.Man beställer mest något som erbjuds.
Jag har provat lite olika både från sundins och södra.
För min del så tycker jag Södraplantan täckrot med mekaniskt skydd är det bästa.
Växer bra med relativt liten avgång men kräver markberedning.

Är inte mycket för Södra i övrigt men deras plantor är mycket bra.

Precis! Vad som planteras i backen är ju jätteviktigt. Läste lite om Södras plantor och enl
deras uppgift kan en 25%-ig tillväxt vara möjlig mot "vanliga" plantor.
Tror du det stämmer?


Procenttal är ju något relativt.
De växer säkert både 25 och 50 % bättre än en planta som växer riktigt dåligt om man jämför så.

Vad jag noterat är att när plantan är i åldern 5-10 år så är toppskotten mellan 50-90 cm långa.
På andra plantor är de 40-70 cm.
Södraplantan täckrot tar dock lite tid att etablera sig.
De första tre åren står de och stampar lite,men sen tar de fart.

En traditionell barrot börjar att växa fortare,behöver bara ett år i etablering.

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504491 Förädlingsvärdet bygger alltid från ortens proviens. Det finns idag sticklingar som växer upp till 35% bättre. Men även plantor från nordost området växer 6-8 % bättre, mest för att de är mer lämpade för klimatet, (Vårfrost).
Vi är nu inne i i tredje generationen av gran plantage vilket ger ca20% bättre volym i plantagen men upp till 30% med kontrolleras befruktning.
Så södra plantan ger efter senaste gallringen av kloner i Bredinge 13-18%

Avatar Fallback

Re: Plantering och plantval

bgsentr  
#504697 Som sagt, bättre än vad?

Avatar Fallback

Re: Plantering och plantval

bgsentr  
#504699 En sak till, det enda det pratas om är gran! 30% borde vara tall i Småland!
Superstörigt!

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504723
bgsentr skrev:En sak till, det enda det pratas om är gran! 30% borde vara tall i Småland!
Superstörigt!


Det blir ju effekten av den allmänna blybristen i skogen...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

JensSkoog  
#504729
Skogrates skrev:Jag hade tänkt att göra markberedning med terracuten för att sedan så tall.

Gör du "såddfläckar" i förband då, eftersom du
väl inte ska markbereda allt, @Skogrates ?

Användarvisningsbild

Re: Plantering och plantval

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504735
bgsentr skrev:Som sagt, bättre än vad?


Det står ju!


Bättre än ortens material!

Vi har bara använt förädlat Martell i 50 år innan dess importerat material med kraftig nordförflyttning har samma tillväxt ökning men inte med bibehållen kvalitet. Många kommer än idag ihåg rumängranarna på 60-70 talat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).