Motorsåg och handhållet

Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

22 inlägg 19842 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504284 Ibland förvånar du mig. Du som har sån erfarenhet borde väl inte länka till nån sketen säljsida för trädgårdsnissar!

http://reviewutible.com/best-gas-chains ... the-money/

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

anersimyra  
#504293 😀 nu vet jag inte hur ” sketen ” den sidan kan sägas vara. Jämförelsen är densamma som för vilken annan produkt som helst där man jämför vilket produkt som har bäst kvalite och funktion i förhållande till pris. En riktigt medioker såg för ett saluvärde av låt säga 50 dollar hade alltså kunnat toppa en sådan lista. Men dessa sketna produkter är alltså bortvalda till förmån för kvalitetsprodukter, för jag antar att kedjorna som rekommenderas är kvalitetsprodukter från oregon. 👍

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504298 I fallande ordning ligger Oregon Control cut chain, Advance cut chain, Stihl RM3 series chain, Stihl picco series chain, Husqvarna H46 chain, Husqvarna xcut sp33g, Husqvarna H37.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504299 Vilken kedja är Control cut och vad skiljer på Advance cut? Varför har de alla delningar i samma test oavsett tandform? Hur kan de modellerna jämföras rättvist?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504315 Control cut och Advance cut är namn på svärd. Finns en mängd olika kedjor till dem.
Denna säljsidan rör ihop det ordentligt i sitt test och hänvisar till Control cut chain som i varuhus kallas för H67 och är 20BPX.
Advance cut chain de hänvisar till är 3/8 hobby kedjan 90/91P. Kallas i varuhusen S52 vilket är 90PX.

Detta testet hävdar då att en av de sämre hobby kedjorna som är i 3/8lp är bättre än Husqvarnas 33xcut och mycket annat...

Detta hjälper nog dig se hur "sketen" sidan är som test fakta.
De som har kört lite såg ser snabbt hur absurt och felaktigt detta "test" är.

Svårt o förstå hur det kan duga för dig anersimyra. Så pass så du hänvisar till det som referens!
Ut o testa lite kedjemodeller o bilda en egen erfarenhet i stället för o Amazon surfa i England!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Nils_Nilsson  
#505954 Jag filade upp ett 15" 1,5 mm .325 svärd jag fick med
en nyiköpt (från Litauen tror jag det var - ty typ halva
priset där) 357 XP till 1,6 mm med typ en nagelfil likn
(se bild nedan) bara för kolla detta med spårvidden.

Tog iofs lite tid men vad gör man inte för vetenskapen?

357'an kör jag (förstås?) 3/8 på så det är en 346 XP
jag använder svärdet till ... . Går inte köpa 1,6 mm
.325 svärd till HVA lilla fästet såvitt jag vet ... .

Och jag finner det ger en viss ökad stadighet mm
med 1,6 mm kedja jämfört 1,3 mm och 1,5 mm.

Bara en enkel mans enkla funderingar :) ... .

1522443033_nagelfi_typl.jpg

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskedjor 0.325 1,3 vs. 1,5?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506004 Oregon har Power Match i 1,6 med lilla hva fästet.
Andra svärdstillverkare har det med.
Inte så vanligt här, men finns nog om man tvunget vill.

Jag tycker stabiliteten i svärden är viktigt och tror det kan vara det du är ute efter. Har du provat massiva svärd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).