Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hur veta om fordonet är momsat ?

30 inlägg 29327 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur veta om fordonet är momsat ?

Linuss  
#503738 Funderar på att köpa en skoter av ett företag som är den 3:e ägaren sen ny.
Undrar hur man kollar om det är möjligt för mig att lyfta momsen eller ej. Företaget påstår att det beror om momsen redovisades när skotern köptes av första ägaren. Stämmer det ? Vem kan man isåfall kolla detta med ? Transportstyrelsen ? Skatteverket ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503826 Jag är ingen expert men företaget måste väl veta om dom köpte skotern med moms eller utan moms.

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

svampbob  
#503827 Får du en faktura med momsen specificerad från ett företag som är momsregistrerat så gör inte du något fel då du drar av momsen.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503830 Ja, det borde vara en fråga för säljaren men fordon brukar ju vara lite speciellt. Kolla om det inte går att köpa den momsfritt istället?
Här stod annars några rader på en för mig okänd sida men går säkert att dubbelkolla på skatteverket.
http://www.bokforingstips.se/artikel/bo ... otrar.aspx

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503851 Man vill nog veta vad skotern kostar före man köper den. Kan bli veckans överraskning när man får fakturan om dom har saltat med moms när man har förväntat sig att priset är utan moms. Vet inte företaget om dom ska sälja med eller utan moms så anser jag inte att dom är seriösa. När jag sett dom sälja traktorer som är icke momsade så skriver dom ut det i annonsen.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

massa-ved  
#503861
Linuss skrev:Funderar på att köpa en skoter av ett företag som är den 3:e ägaren sen ny.
Undrar hur man kollar om det är möjligt för mig att lyfta momsen eller ej. Företaget påstår att det beror om momsen redovisades när skotern köptes av första ägaren. Stämmer det ? Vem kan man isåfall kolla detta med ? Transportstyrelsen ? Skatteverket ?


Inte bara första ägare utan alla. Säljaren skall upplysa om vilket som gäller de måste ju veta om den är inbytt med eller utan moms. Verkar vara en oerhört seriös handlare :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Linuss  
#503892 Är ett auktionsföretag som säljer på uppdrag av konkursförvaltare. De tidigare ägarna verkar varit ett leasingbolag och sedan ett turistföretag som konkat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

massa-ved  
#503917
Linuss skrev:Är ett auktionsföretag som säljer på uppdrag av konkursförvaltare. De tidigare ägarna verkar varit ett leasingbolag och sedan ett turistföretag som konkat.


Har tidigare ägare varit företag borde den va momsad. Men det skall uppges i auktionsfirmans info om objektet vilket som gäller. Auktioner som riktar sig till näringsidkare brukar priset vara plus moms.

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503924 Som nämnts, momsen måste vara specad i fakturan.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Heba  
#632539 Lite offtopic i tråden, men om det i en blocketannons bara står traktor 100 000kr, ska man anta att det är med eller utan moms då?

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Vardon  
#632549
Heba skrev:Lite offtopic i tråden, men om det i en blocketannons bara står traktor 100 000kr, ska man anta att det är med eller utan moms då?


Brukar stå säljes privat ingen moms men jag skulle säga av 100 annonser finns det 150 olika svar för en del är så förvirrade att de inte vet själva, det är nog bara att fråga. Jag anger alltid pris + moms då är det inga frågor

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

bgl  
#632553 Börja med att få det klargjort vem som är ägare till fordonet!
Gäller alltid vid auktion på fordon.

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Avslutat-02  
#632558 På blocket utgår jag ifrån att alla priser är inkl moms om inget annat skrivs.
Förutom hos de annonser där det står "företag" butik"...

Men summor på 100.000 kr för en traktor, skulle jag beräkna exkl moms.
Ganska enkelt egentligen, bara att skicka ett meddelande till säljaren och fråga...

Användarvisningsbild

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

fendt311  
#632561 Ska tilläggas att du kan ta in en traktor, maskin i företaget som är moms dödad. Men senare när du säljer maskinen i företag. Blir den moms pliktig. Eftersom du har den i företag. Eller vad säger ni som är experter?

Avatar Fallback

Re: Hur veta om fordonet är momsat ?

Avslutat-02  
#632562 Är det så?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).