Öppna kategorin

En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

8 inlägg 2711 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

Johan_paz  
#503773 Då jag inte har koll på alla, eller egentligen några, fackuttryck, och därför har svårt att söka reda på svaren, så tänkte jag ställa några frågor här.

Jag har nyss tagit över en jordbruksfastighet med försummad skog, det finns gott om fallna träd som legat olika länge. Tog över nyss så jag har ej hunnit göra mer än planera för hur jag skall få kapat upp det i transporterbara stockar.

Det är mestadels gran och tall, en hel del långa träd, 10-20 m som växt nära havet på västkusten, in mellan berg, långa raka stammar.

Kan man få något betalt för detta om man lyckas släpa fram dem till farbar väg? Vilka längder föredras? Finns det skogsbolag som hämtar med lite mindre bilar? Går ej att vända med släp någonstans i närheten.
Vilket är lägsta kravet på virket? Det jag har kan nog vara allt från torrt till murket.

I övrigt, finns det något samlat dokument att läsa på för dem som är nya i skogen, om uttryck, lagar, osv?

tack på förhand



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503775 Har virket legat några år, så är det brännved som gäller och det är inte fett betalt. Kravet på brännved är väl att stockarna går att hantera i gripen, utan att gå sönder. Angående längder, så hör med din virkesköpare vad denna vill ha.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

Johan_paz  
#503777 Tack för snabbt svar.
Då jag är nybörjare, vad är brännved? Vad kan man anta att man får betalt/kubik? Får jag betalt så de räcker till bensin/olja/kedja till sågen så är jag ganska nöjd. Om en del stockar har torkat upp fint, kan man sälja dem till något annat? Och slutligen, hur hittar man en virkesköpare?

Mvh Johan

   TS
Användarvisningsbild

Re: En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#503780 Tveksamt, men det beror ju på transportavstånd till väg och så vidare. Blir ofta lönsammare att leja bort arbetet till virkesköparens maskinlag.

Brännved är virke som inte duger till annat än att flisas ner och eldas upp i något värmeverk.

Virkesköpare beror ju på var du (eller snarare din fastighet) finns i landet.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

Johan_paz  
#503781 Virket måste undan, då det inte är säkert att gå i skogen. Skogsmaskin är inte aktuellt då de är små arealer med mycket berg i dagen, vill bervara skogar att plocka svamp och blåbär i, och bli av med stockar som jag inte vet vart jag skall göra av annars. Kommer använda fyrhjuling med logosol lunningsvagn, det är mest nerförsbacke hela vägen ner till där bil kan hämta stockarna, så det är möjligt att de får rulla sista biten. Lunningsvagn känns som det enda säkra alternativet att få ner stockarna där man måste köra neråt. Räknade till 35-40 fallna träd i 15-20 meters längden, rejält grova en del, diameter nära stubben på 40-60 cm. Så det är några kubik att släpa ner. Mest vill jag bli av med de, och som sagt få betalt lite för slitaget på såg/fyrhjuling.

Hittade att både derome och södra finns i området (västkusten som tidigare skrivet), är en hel del nya enheter, förkortningar och andra "självklarheter" som jag måste lära mig.. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

haltegarden  
#503786 Var på västkusten är du, tänkte det kunde vara möjligt att ge dig namnet på några av virkes köparna.
Själv bor jag i Strömstad.
Så finns du i de norra delarna kan du få några namn.
Priser för brännved (2017) 200 kr/m2
Kapas i längder om 3 meter (+/- 0,3 m) eller fallande 3 - 5,5 meter
Det blir ett avdrag på 600 kr om det är mindre än 10 fast kubikmeter i högen.
Kan man inte komma fram med bil och släp eller dålig bärighet blir det avdrag på 12 kr/m2
Priser hämtade från södra

Användarvisningsbild

Re: En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

Lx3  
#503787 https://skogsstyrelsen.se/

Här kan du nog hitta endel intressant.

Avatar Fallback

Re: En trevande start, kan man sälja trä som legat i åratal?

ÅsaNisse  
#503810 Och här...
https://www.skogskunskap.se/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).