Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Effektbox till bil!!

5 inlägg 1977 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Effektbox till bil!!

Skog  
#50235 Tänkte höra om nån har några erfarehet av effektboxar, typ KCR ,Promotec el dyl ( till bil, skogsmaskin mm)
Har en Nissan Terrano 3,0 som jag skulle vilja prova på, lite väl "törstig" orginal tycker jag, runt 1 l milen ( å jag är relativt försiktig med höger foten ändå :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Effektbox till bil!!

gremo  
#50294 har haft promotech till king cab -03.blev betydligt starkare när man hadde släp efter ,bränsleförbrukningen var nog i stort sett den samma

Avatar Fallback

Re: Effektbox till bil!!

boppie  
#50359 Använder Promotech i både bilar och tyngre fordon.
Fungerar än så länge(3 år) problemfritt.
En aning lägre bränsleförbrukning, men framför allt ett högrer vridmoment,
vilket ju alltid är trevligt!

Användarvisningsbild

Re: Effektbox till bil!!

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50384 Kör en KCR i Navaran sen 1,5 månader - går bra: 10-15 % mindre soppa, å snabba omkörningnar...
Enkel att installera - max 5 minuter, enda verktyget en 10lednyckel...

Användarvisningsbild

Re: Effektbox till bil!!

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50526 Det är fantaskiskt vad de tar betalt för några motstånd...
En box som monteras på kablaget till bränslepumpen lurar datorn att ge mer soppa än vad den annars skulle göra. Det ger mer effekt men även högre avgastemp och mer rök (temp o rök hänger ihop). Laddtrycket ändras inte så det blir lite som att elda för kråkorna, skulle man samtidigt höja laddet så skulle effektökningen vara mkt större och motorn skulle må bättre.

Jag skulle gärna vilja läsa mig till hur KCR och de andra åstadkommer lägre förbrukning när en diesel alltid använder max luftmängd och styr effekt/hastighet med mängden diesel :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).