Skogsekonomi

Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

76 inlägg 57285 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

svampbob  
#502031 Det blir bara dumt att räkna så. Det har hänt väldigt mycket på de dryga 40 åren. Tänk om hemelektronik försäljarna skulle jämföra med vad en 20 tums färgteve kostade 1975.
Priser måste bestämmas utifrån de förutsättningar som gäller då affären görs.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502044
hlb skrev:Södra sa 405 i går på möte, men det var inklusive volymtillägg. Efterlikviden blir bra, alla bruken går för fullt nu.

Blir det en tankevurpa om jag säger att det där priset ska jämföras med att leverera till Holmen för 300kr köpa Holmen A för att ett år efter casha ut 1.33 gånger pengarna motsvarande ca 400kr/fub?

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

labo  
#502047 Bra upplägg skogsforum.
Nu har vi ett vapen som biter för skogsägarna då vi kan jämföra råfakta direkt med ex priser.
Skogsindustrin gör mycket stora vinster, de anställda har timlöner som de flesta bara drömmer om. Vissa bolag skattar inte ens i Sverige !! Ryssbåtarna smyger in i hamnarna för att hålla ned priserna när det är dålig tillgång osv osv.
Skogsbolagen går för bra ännu för att behöva anstränga sig vad avser förädling. Det går inte spöa leden under indurtrierna mer.
400 kr är försiktigt tilltaget. 500 minst bör vara målet. Uthållighet i kampen gäller !

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

bgsentr  
#502100
hlb skrev:Södra sa 405 i går på möte, men det var inklusive volymtillägg. Efterlikviden blir bra, alla bruken går för fullt nu.

Kan du specificera? Grundpris, certifiering, premie, volymtillägg för att få 405:-

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502105 Taget från huvet!
320 grundpris
25 premie för massaved
10 storleks premie medel för de gallringar som var förra året!
5 medel för markskoning
20 certifiering
Efterlikvid 8% av 380 = 30kr
Totalt
320+25+10+5+30=410kr
Detta är en medel gallring på 250 m3fub på Södra!

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

brassel  
#502609
phh skrev:
1518464483_7acac650-638f-43cd-84e7-8922ae69d00b.jpeg
1518464483_7acac650-638f-43cd-84e7-8922ae69d00b.jpeg
:lol: Underröjer/röjer just nu en plantering och har bestämt mig för att samtidigt såga ner och lämna kvar 1a gallrings veden i skogen upp till ca 7-8 cm och på samtidigt flytta fram maskinell gallring några år. Risker - möjligheter? Det känns bra att inte behöva arbeta med massaveden sålänge det inte är lönsamt att lägga tid på att köra ut den till avlägg.

Brukar när jag röjer grovt med kedja kapa upp i mindre bitar så att insektrisken minskar.
Intressant tänker jag också hur relativt grovt faktiskt förmultnar på några år (5-10 iaf); tänker att det är nån slags åtgärd nu när gallringsekonomin ofta är som den är.
Står mer här om olika risker vid röjning:
"För granvirke grövre än 10 cm i diameter och tall med skorpbark gäller att högst 5 skogskubikmeter får lämnas per hektar, medan årstiden inte regleras. Man bör dock fortfarande följa råden och röja tall med skorpbark på försommaren och grov gran i augusti-september (se Röjningsklockan). Grövre stammar kan också kapas upp i mindre bitar – då kan röjningen utföras året runt."
https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... ektskador/

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

welle1981  
#504764 Pratade precis med en som kör timmerbil åt södra å den vecka ”stängde ”södra sågverken för att bilarna skulle köra bara massaved
till Mönsterås

Undra var gränsen går innan priserna höjs om det nu finns någon gräns?

Hos mig själv åker massaveden i flishögen av mitt leveransvirke i år då jag inte tycker det är värt extra arbetet det innerbär med kvistning till priset är bättre

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Fredrik Reuter  
#504770 Hej,
Intressant, minst sagt!

Ur ett skogsägarperspektiv skulle man kunna se det som att de prioriterar blandfärsen före oxfilén.
För att citera Sten B Nilsson (läs mer i tråden Framtiden - Himmel eller helvete för svenska sågverk? ).

   TS
Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

bgsentr  
#504780
welle1981 skrev:Pratade precis med en som kör timmerbil åt södra å den vecka ”stängde ”södra sågverken för att bilarna skulle köra bara massaved
till Mönsterås

Undra var gränsen går innan priserna höjs om det nu finns någon gräns?

Hos mig själv åker massaveden i flishögen av mitt leveransvirke i år då jag inte tycker det är värt extra arbetet det innerbär med kvistning till priset är bättre


Finns det att hämta då? Eller är det ett logistikproblem?
Det kanske rent av är så att timret går till flishuggen, har ju hänt förr!

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

welle1981  
#504785
bgsentr skrev:
welle1981 skrev:Pratade precis med en som kör timmerbil åt södra å den vecka ”stängde ”södra sågverken för att bilarna skulle köra bara massaved
till Mönsterås

Undra var gränsen går innan priserna höjs om det nu finns någon gräns?

Hos mig själv åker massaveden i flishögen av mitt leveransvirke i år då jag inte tycker det är värt extra arbetet det innerbär med kvistning till priset är bättre


Finns det att hämta då? Eller är det ett logistikproblem?
Det kanske rent av är så att timret går till flishuggen, har ju hänt förr!

Som jag fattade det så fanns det timmer, klentimmer låter det som det flisas ett å annat lass redan sedan ett tag tillbaka , logistikproblem skulle det kunna vara då det är brist på duktiga timmerbils förare vet flera åkerier som har svårt att hitta folk till bilarna, fast det visar ju att massaveden går före timmer när det krisar och då kunde man ju tycka att massaveden kunde ha ett högre pris

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

big logger  
#509374 Som truckförare på en virkesterminal kan jag bekräfta att lastbilarna haft order att prioritera massan före timmret, ingen av dem har varit med om något liknande mitt i tjällossningen!

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509382 Först körde de ut massaveden, sen klentimmer. Sågtimmer ligger fortfarande kvar... :)

Något av klentimmer travmättes, kanske gick det in i Den Stora Flishuggen?

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

big logger  
#509385 Säkert, allt för att slippa höja priserna på massan[emoji52]

Användarvisningsbild

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

welle1981  
#511057 Anmälde mitt leveransvirke i början på februari ringt å stött på att dom ska hämta timret nu tredje gången vaknade dom ligger dock ett halvt bil och släp kvar blir väl liggandes tills det blir bara flis ved

Avatar Fallback

Re: Minimipris massaved 2018 - 400 kr/m3fub?

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#511166 Inget av min södramassa barr (25m3) är hämtad än. Så jag ser inget massasug.

Björkmassan (11m3) hämtades snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).