Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tips & Trix - skotning med huggarvagn

426 inlägg 246479 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Vardon  
#372042 Nu är det väl inte alla som kan göra det men jag viker ihop kranen. Man får ingen fastklämning av lasset men jag föredrar ändå ett spännband i de lägena.

Brukar även göra det med tom vagn. Men väldigt trevligt med lass och finns det en tråd på vägen kör jag säkert ner den annars...

FTG
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Seb macahan  
#372043
Vardon skrev:Nu är det väl inte alla som kan göra det men jag viker ihop kranen. Man får ingen fastklämning av lasset men jag föredrar ändå ett spännband i de lägena.

Brukar även göra det med tom vagn. Men väldigt trevligt med lass och finns det en tråd på vägen kör jag säkert ner den annars...


Det där kan man bara gör med Kesla/Patu 211, 202 & 203 (Vet inte vad de tidigare Patu hette). Har inte sett det på några andra kranar. Någon annan som sett det hos nån annan tillverkare?

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
#372046 Vil minnas jag sett det hos Igland med, men inte er så konstig kanske då dom köper kraner från Kesla :wink: , sen gör dom sina egna vagner.(vagner med boggisväng och evt navdrift, och even palbroms finns, så man kan slinka sig fram ved att vrida boggien fram och tilbaka).

Annars:
Men med kranen i den höjden Molnia har på sin bild kan inte jag köra.
Er knappt så jag kan köra helt fulla lass, för kranen får ligga helt vågrett över lasset om det ska gå bra. :cry:
Första och största hinderet er en järnvägsundergång som er typ 3m hög (en vanlig lastbil går inte under, någon som vet hur hög en sådan er över hytten??), så kommunen får henta sop, och kloakk med pickup och traktor med skittunna.
Sen kan man luras, då vägen stiger ganska brant medans överfarten er plan, så det nyper rett lågt på hållet lengst bort på bilden. (er jag och en kompis som flytter en Moelven brakke på palllyften på bilden)
Dessutan slenger kommunen på lite grus nu och då, så man vet ju inte riktig hur högt det til enhver tid heller. (på cm nivå).
Bredden er ju inte direkt heller nåt att henga i julgranen.( ca 250cm.)
Er nästan någon som kör fast 1 gång pr år. :surp:
Som oftast lyckas man slippa sig bakåt efter man sluppet lite på luften i däcken, så det löser sig.
Men en kompis glömte bort sig för ca 10år sen, och körte på med en liten 2t grävare på traktorsläpet.
Behöver jag säga att det aldrig blev nåt mer grävd med den maskinen.
Blev skrotat efter några år, då inga nya deler fanns att tillgå.
(Bilderna verkar komma i vilken rekkefölge dom vil, men hoppas ni fatter.) :???:


1454977977_uten_navn.jpg



1454975812_p1010003_-_kopi.jpg

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Vardon  
#372059 Är inte avundsjuk på din väg stegmaster....

Seb: Å tusan, trodde nog det var vanligare än så. Fast det tog nog tid innan vi upptäckte det, tror det var via nån reklambroschyr eller liknande.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Traktordave  
#501842 Hittade denna tråd tack vare @ananders.
Tack för det.
Tycker mina vältor ser ut som ett plockepinn som någon rört runt med gripen i för att slutligen slänga in en granat eller liknande...
Så har ngn bra tips för vad man ska tänka på kring vältor och avlägg vore det toppen. Gärna ngt vad man ska tänka på från er som kör/kört timmerbil också.

Tips på jämnslå virket och även har jag ibland problem att virket sprätter runt när jag öppnar gripen. Men kanske ska öppna gripen högre upp och låta virket falla.
Har kört mest löv och det upplever jag lurigare än barrmassa och grantimmer, åtminstone när man inte är helt van.

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#501860 Några saker som brukar underlätta:

Jämnlånga längder. Är det olika längd på lasset så kan korta bitar lägga sig huller om buller bland de längre, speciellt om de korta bitarna är klena + krokiga.

Jag brukar jämnslå mot grinden, så blir inte vikesändan smutsig / stenig. dessutom blir det en "rak" kant redan vid lastning. Försöker få ett jämnt lass, alltså att inte alla toppar pekar åt ett håll, utan att lasset är lika högt bak som fram. Är avlägget då plant, så går det väldigt fint att bara svinga av lasset, utan att rotera virkesknippen i onödan.

När jag lägger upp ett nytt avlägg brukar jag lägga ut "grund-stockar" (vad kallas stockarna i botten egentligen)? längs avlägget med sådan dimension att virket jag sedan lastar av hamnar så horisontellt som möjligt. Om det lutar mycket lägger jag en grov stock i botten av sluttningen för att kompensera för lutningen.

När jag lastar av i en välta lägger jag virket i högen, och sedan öppnar gripen. Om virket inte lägger sig som jag vill "trixar" jag lite med rotorn och / eller öppnar / stänger tills virket ligger som jag vill. Ibland flyttar jag hälften av det jag hade i gripen om det som släpptes först i vältan lagt sid fel. Då kan en rätta till virket som ligger snedt utan massa (massa ;) )ved ovanpå.

Brukar försöka lägga av ungefär i höjd med kranpelaren, där har kranen som längst räckvidd (och är starkast), och jag kan då flytta virket både till höger och vänster om så behövs.


Skogforsk har 2 bra filmer i ämnet:

För skotaren (eller traktorn + huggarvagn för den delen):


och om hur åkaren vill ha det:



Till sist, Lägg inte virke under luftburna ledningar :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501877 En bra sammanfattning @donky-kong, en sak till, lägg ut några stycken underlagsbitar direkt på längden och få lite höjd vid ändarna så är de lätt att ösa på i mitten utan att de rullar iväg.

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Traktordave  
#501879 Hur viktigt är det med jämndragna vältor och hur ojämnt får det vara?
Brukar få hyfsat horisontella men inte särskilt jämndragna...

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501881 Är väl inte särskilt noggrann med de, jag brukar skylla på mitt brytningsfel på ögonen 😉
Slår in de bitar som sticker ut med gripen

Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

stegmaster  
#501946 Jag er heller inte nogran med mina vältor, men det er ju förr att jag själv ska lasta dom vidare til stegmataren til vedmaskinen, så ingen mening med att bruka tid på fina vältor, bara att slänga av det, om jag skal klara hugga/få hem 2 lass pr. dag 8)
Derimot brukar jag mer tid på att få stockarna fint på mitten /viktbalansen på stegmataren, för då går det mycket smidigare med innmatningen från denna, (jag kör inte bara 3m björk, utan alt från 3-6m meter stock).
Sorterar i denna veva ochså ut olika sortiment, som tall, ek, eller annan blandved.
Timmar har jag endast kört en gång, var en timmerbil skulle ta hand virket, och tycker det gick fint, då det går smidigt med gran och tall, motsvarandet krogig björk och likn.
Bara att jamndra mot grinden, sen var det tut och kör. (Nästan varje lass var blandat av 3m och 4,5m virke, men det var inget spesielt problem, bara man fick det sortert bra på vagnen, så slapp man flytta mere enn bara 1 gång).
Hadde en mindre Farmi vagn vid denna tid, så det var inte ofta man klarte mer enn maks 2 stockar i taget, ofta ochså bara 1 om dom var grövre.

Annar finns det ju tusenvis av filmer på YT som man kan kolla på hur dom gör, som kör proffesjonelt med skotare, eller traktor och vagn.

En bild av min enda timmervälta. (inte jättefint, men det fick hålla). 3 metrana syns inte på denna bild.

1520365023_p1020450.jpg

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#501968 Vältorna brukar bli jämnare om det är större och färre stockar än om det är många små.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

Traktordave  
#501990 @ donky-kong och @stegmaster: snygga vältor!
Klar skillnad på dom stockarna mot löv-och barmassa från första gallring...
I en av filmerna ovan pratade dom att undvika att lägga för mycket tid på enstaka bitar. När jag kör ett sortiment åt gången, relativt fulla gripar går det skapligt. Flera sortiment i samma lass, någon bit här och där som strular så känns det nästan snabbare släpa ut det med timmersaxen ;)

Fick tips att greppa ta bortanför jämviktspunkten så virket lutar in mot grinden när jag lastar. Rätt eller fel? Samma vid avlastning?

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

alias  
#501994 [quote="Traktordave"]@ donky-kong och @stegmaster: snygga vältor!
Klar skillnad på dom stockarna mot löv-och barmassa från första gallring...
I en av filmerna ovan pratade dom att undvika att lägga för mycket tid på enstaka bitar. När jag kör ett sortiment åt gången, relativt fulla gripar går det skapligt. Flera sortiment i samma lass, någon bit här och där som strular så känns det nästan snabbare släpa ut det med timmersaxen ;)

Fick tips att greppa ta bortanför jämviktspunkten så virket lutar in mot grinden när jag lastar. Rätt eller fel? Samma vid avlastning?[/quote]

Rätt!

Brukar ta virkesresen ca 1/3 från endera ändan. Då styr det sig hyfsat i gripen när reset vill luta lite.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

donky-kong  
#501995
Traktordave skrev:
Fick tips att greppa ta bortanför jämviktspunkten så virket lutar in mot grinden när jag lastar. Rätt eller fel? Samma vid avlastning?


Ja, det kan vara en fördel vid lastning ibland,
Jag kör mowi utan utskjut, så det blir rätt ofta att virkesknippet greppas lite mer åt ena hållet pga. Den korta kranen.

En fördel om virkesknippet lutar mot grinden kan vara att du kan öppna gripen strax innan knippet slår i grinden, och sedan "hasa" knippet mot lasset för att sedan låta knippet linjera sig / jämnslås mot grinden

Vid avlastning tror jag nog jämvikt är bäst

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips & Trix - skotning med huggarvagn

hayabusa 08  
#502051 Läste nånstans här att virket sprätte rundor när du öppnade gripen.
Virket i gripen eller i traven?
När man lägger av virket i traven så ska man försöka att samtidigt som öppna gripen, lyfta kranen så att skänklarna inte tar i traven för mkt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).