fre 02 mar 2018, 13:19#501121
havst skrev:Undrar om det är någon som har erfarenhet av begagnade Alstermaskiner. Vad skall man kolla/vad går sönder/slits? Har själv en ATV med Avestavagn, men det blir ofta för kuperat för mig och framför allt blir det ofta svårt att vända. Att backa långa sträckor med ATV+vagn är svårt även med ramstyrning...
Antar att du har en hydraulisk griplastarvagn, med ramstyrning och troligen 4wd på vagnen.
Om du bara kör några hundra m
3/år låter det lyxigt dyrt och samtidigt begränsat med en Alstor.
Jag är rätt säker på att jag med minitraktor och vagn enklare vänder på en mycket mindre yta än vad en Alstor klarar.
Betr. backning med vagn + ATV håller jag med fullständigt. Lägger in ett av mina klipp som visar hur otroligt enkelt det är att backa även i brant uppförsbacke och sen runda en stor gran. Det finns oftast 3-4 växellägen på backväxel bland minitraktorer/kompakttraktorer, här går den på mellanläget av 3, lyssna på varvtalet vid backningen.
Alstorn lastar obetydligt mer eller samma som du kan ta på din vagn om en minitraktor drar den i sitt tempo(=Alstors!) eftersom man inte behöver satsa på att hoppa över stock och sten.
Närapå alla kompakttraktorer har vridstarka flercylindriga dieselmotorer som inte tar mer bränsle än 1/3 mot din ATV+ vagnsaggregatet.
Nyare Alstor börjar få dieselmotorer i ungefär samma klass och storlek, men nån frontlastare eller snöfräs/snöslunga har jag hittills inte sett.
Dom här småtraktorerna har tillverkats sen "urminnes" tider i miljoner exemplar, barnsjukdomarna var överstökade för 60-70 år sen.
Miniskotarna kan inte på någon punkt mäta sig i tillförlitlighet mer än motorn om det är modern 3-cyl diesel.
Komforten har kommit mycket längre till ett lägre pris för traktorn, finns både med eller utan hytt.
Hyttraktorer som är 10-15 år har bla AC eller klimatanl., luftfjäd. förarstol om man håller sig till japaner, koreaner, tyskar, amerikaner. Kineserna kan jag inte.