Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågor om Alstor

109 inlägg 48966 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

sveakatten  
#501103 Tack.
Alstorn har den endast en led?

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

axwell  
#501111
sveakatten skrev:Tack.
Alstorn har den endast en led?


Så är det, samma som på på en jordfräs med sulki. :surp: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

axwell  
#501121
havst skrev:Undrar om det är någon som har erfarenhet av begagnade Alstermaskiner. Vad skall man kolla/vad går sönder/slits? Har själv en ATV med Avestavagn, men det blir ofta för kuperat för mig och framför allt blir det ofta svårt att vända. Att backa långa sträckor med ATV+vagn är svårt även med ramstyrning...


Antar att du har en hydraulisk griplastarvagn, med ramstyrning och troligen 4wd på vagnen.

Om du bara kör några hundra m3/år låter det lyxigt dyrt och samtidigt begränsat med en Alstor.

Jag är rätt säker på att jag med minitraktor och vagn enklare vänder på en mycket mindre yta än vad en Alstor klarar.
Betr. backning med vagn + ATV håller jag med fullständigt. Lägger in ett av mina klipp som visar hur otroligt enkelt det är att backa även i brant uppförsbacke och sen runda en stor gran. Det finns oftast 3-4 växellägen på backväxel bland minitraktorer/kompakttraktorer, här går den på mellanläget av 3, lyssna på varvtalet vid backningen.
Alstorn lastar obetydligt mer eller samma som du kan ta på din vagn om en minitraktor drar den i sitt tempo(=Alstors!) eftersom man inte behöver satsa på att hoppa över stock och sten.

Närapå alla kompakttraktorer har vridstarka flercylindriga dieselmotorer som inte tar mer bränsle än 1/3 mot din ATV+ vagnsaggregatet.
Nyare Alstor börjar få dieselmotorer i ungefär samma klass och storlek, men nån frontlastare eller snöfräs/snöslunga har jag hittills inte sett.

Dom här småtraktorerna har tillverkats sen "urminnes" tider i miljoner exemplar, barnsjukdomarna var överstökade för 60-70 år sen.

Miniskotarna kan inte på någon punkt mäta sig i tillförlitlighet mer än motorn om det är modern 3-cyl diesel.

Komforten har kommit mycket längre till ett lägre pris för traktorn, finns både med eller utan hytt.
Hyttraktorer som är 10-15 år har bla AC eller klimatanl., luftfjäd. förarstol om man håller sig till japaner, koreaner, tyskar, amerikaner. Kineserna kan jag inte.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#501126 Kan tillägga att på 820 och tidigare satt kardanen relativt oskyddad under midjan. Axeln satt ihop med en hylsa (finns säkert ett finare ord) som möjliggjorde att axeln drogs isär. Eftersom vridpunkten då satt en bit ovanför kardanen så drogs axeln itu om man välte vagnen och det var ett himla pill att få ihop den igen.
Vi bytte till en 821 delvis på grund av detta.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#501128 @axwell Jag håller med om att minitraktorerna ofta är förbisedda men samtidigt tycker jag miniskotarna har sin plats väl inmutad. En Alstor har en del egenskaper som jag inte skulle vilja byta bort och inte kan hitta på ett minitraktor ekipage: Helsynkad 8-hjuls drift med suveränt grepp, vändbar stol och dubbelkommando, midjestyrning, slät buk samt rejälare vagn och kran än griplastarvagnar med likvärdig kapacitet.
Visst är det dyra bekvämligheter. Om det är värt priset är upp till var och en.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Seb macahan  
#501131 @80-90
Lite nyfiken, men hur går tankarna. Har du bestämt vad som verkar bäst än och har du fått nån offert från mf.
Alstorn är en grym maskin. Har en granne som har en och blir alltid lite avundsjuk när man går i hans marker.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

axwell  
#501141
Jole skrev:Jag håller med om att minitraktorerna ofta är förbisedda men samtidigt tycker jag miniskotarna har sin plats väl inmutad. En Alstor har en del egenskaper som jag inte skulle vilja byta bort och inte kan hitta på ett minitraktor ekipage: Helsynkad 8-hjuls drift med suveränt grepp, vändbar stol och dubbelkommando, midjestyrning, slät buk samt rejälare vagn och kran än griplastarvagnar med likvärdig kapacitet.
Visst är det dyra bekvämligheter. Om det är värt priset är upp till var och en.


För den som kör ut stora mängder flera dar i veckan är ju en specialnisch-maskin mer ändamålsenlig för just det.
Skulle vara intressant att få veta vilken Avestavagn @havst har, när det gäller rejält och längd på kranen skiljer det mellan vissa modeller ganska lite. Alstors kortaste 3,4m, längsta 4,9?m, Avestas hamnar mitt emellan betr. längd, men Alstor lyfter mer.

För Alstors toppmodeller krävs det mer än ett normalt hobbyintresse, mer för yrkesmässig framfart med tanke på priset.
Senast redigerad av axwell fre 02 mar 2018, 15:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#501142
Seb macahan skrev:@80-90
Lite nyfiken, men hur går tankarna. Har du bestämt vad som verkar bäst än och har du fått nån offert från mf.
Alstorn är en grym maskin. Har en granne som har en och blir alltid lite avundsjuk när man går i hans marker.

Har fått pris på en valtra m kran i Jake fäste !! Det va även ett aggregat på den 1,4 miljon !! Tycker det blir för mycket ! Alstor e nått jag inte ha slutat fundera på ! Men vill inte sälja traktorn då jag har andvändning av den till lite andra saker än skogen ! Sen dök det upp ett nybygge av hus å garage så kontot börjar bli tomt ! Men vem vet ?!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

havst  
#501267 Jag har en Avestavagn med MS48-kran, rörlig boggi och ramstyrning, så det är inget fel på vagnen. Problemet är terrängen och möjligen min teknik eller brist på sådan!

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

axwell  
#501286
havst skrev:av havst » Idag, 09:23
Jag har en Avestavagn med MS48-kran, rörlig boggi och ramstyrning, så det är inget fel på vagnen. Problemet är terrängen och möjligen min teknik eller brist på sådan!



Så synd att dragfordonet skall begränsa en sån toppvagn, måste ju kunna mäta sig med dom flesta modeller av Alstor och överträffa på ett flertal punkter.

Lägger in en kopia från Avestavagnens broschyr, vilken otrolig räckvidd(5.6 m) nya MS-48-kranen kan få, nu är Alstors värstig långt efter. :mrgreen:





Frigångsvinkel bak
33º frigångsvinkel bak vid fullt lass
minskar risken att fastna i t ex ett
dike.
Undersidan
Hela 34 cm frigång under boggi och
inga utstickande eller ömtåliga delar
på vagnens undersida. Det finns inte
heller något som man kan fastna på.
Smidig lastning
Inga delar som är i vägen vid lastning.
Det finns inte heller några ömtåliga
delar som kan skadas om olyckan är
framme och en timmerstock tappas
över vagnen. Extra bankpar används
inte vid körning av normal last.
Kraninfästning
Starkt, lätt och elegant! Nya höghåll
-
fasta material i både vagn och kran
gör att kultrycket kunnat minskas
jämfört med tidigare modeller.
Extra bankpar*
Vagnen är redan från fabrik utrustad
för montering av extra bankpar. Per-
fekt vid riskörning eller för att kunna
ta kortare eller krokiga bitar.
Vagnsdrift
250 % starkare och dubbelt så snabb
med 13hk motor*. Läs mer om driv-
ningen på sidan 6.
Större hjul
Stora hjul ger bättre bärighet samt går
lättare över ojämnheter. 8-lagers däck
minimerar risken för punkterting.
Vinsch*
Vinschen är nu en integrerad del i
kranarmen.
Hydrauliskt flyttbar boggi*
Perfekt viktbalans oavsett om du kör
3 eller 4,5 m ved och vagnen är alltid
kort och följsam när du kör tom. Kan
flyttas med fullt lass och kör man
fast kan man flytta fyrhjulingen till
fast mark utan att flytta vagnen och
vice versa.
Dubbelram
Ny dubbelram av profilrör för ökad
vridstyvhet. Inrymmer och skyddar
hydraulik och elektronik för ramstyr-
ning, boggiflytt och hög/lågväxel.
Avesta MS48, extrautrustad med bl a vinsch.

* Tillval
Utskjut
Det 95 cm långa utskjutet väger endast 18 kg.
På fullt utstick blir lyftkraften begränsad men
räckvidden för en vagn och kran i den här stor-
leksklassen är ENORM! Körningen underlättas
av att man inte behöver komma så nära för att få
tag. Den ökade räckvidden är även guld värd vid
arbeten med gripskopa eller vid körning av ris. I
kombination med ramstyrning blir den praktiska
räckvidden hela 5.6 m!

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#501307
axwell skrev:
havst skrev:av havst » Idag, 09:23
Jag har en Avestavagn med MS48-kran, rörlig boggi och ramstyrning, så det är inget fel på vagnen. Problemet är terrängen och möjligen min teknik eller brist på sådan!



Så synd att dragfordonet skall begränsa en sån toppvagn, måste ju kunna mäta sig med dom flesta modeller av Alstor och överträffa på ett flertal punkter.

Lägger in en kopia från Avestavagnens broschyr, vilken otrolig räckvidd(5.6 m) nya MS-48-kranen kan få, nu är Alstors värstig långt efter. :mrgreen:





Frigångsvinkel bak
33º frigångsvinkel bak vid fullt lass
minskar risken att fastna i t ex ett
dike.
Undersidan
Hela 34 cm frigång under boggi och
inga utstickande eller ömtåliga delar
på vagnens undersida. Det finns inte
heller något som man kan fastna på.
Smidig lastning
Inga delar som är i vägen vid lastning.
Det finns inte heller några ömtåliga
delar som kan skadas om olyckan är
framme och en timmerstock tappas
över vagnen. Extra bankpar används
inte vid körning av normal last.
Kraninfästning
Starkt, lätt och elegant! Nya höghåll
-
fasta material i både vagn och kran
gör att kultrycket kunnat minskas
jämfört med tidigare modeller.
Extra bankpar*
Vagnen är redan från fabrik utrustad
för montering av extra bankpar. Per-
fekt vid riskörning eller för att kunna
ta kortare eller krokiga bitar.
Vagnsdrift
250 % starkare och dubbelt så snabb
med 13hk motor*. Läs mer om driv-
ningen på sidan 6.
Större hjul
Stora hjul ger bättre bärighet samt går
lättare över ojämnheter. 8-lagers däck
minimerar risken för punkterting.
Vinsch*
Vinschen är nu en integrerad del i
kranarmen.
Hydrauliskt flyttbar boggi*
Perfekt viktbalans oavsett om du kör
3 eller 4,5 m ved och vagnen är alltid
kort och följsam när du kör tom. Kan
flyttas med fullt lass och kör man
fast kan man flytta fyrhjulingen till
fast mark utan att flytta vagnen och
vice versa.
Dubbelram
Ny dubbelram av profilrör för ökad
vridstyvhet. Inrymmer och skyddar
hydraulik och elektronik för ramstyr-
ning, boggiflytt och hög/lågväxel.
Avesta MS48, extrautrustad med bl a vinsch.

* Tillval
Utskjut
Det 95 cm långa utskjutet väger endast 18 kg.
På fullt utstick blir lyftkraften begränsad men
räckvidden för en vagn och kran i den här stor-
leksklassen är ENORM! Körningen underlättas
av att man inte behöver komma så nära för att få
tag. Den ökade räckvidden är även guld värd vid
arbeten med gripskopa eller vid körning av ris. I
kombination med ramstyrning blir den praktiska
räckvidden hela 5.6 m!

Jag kan inte se många punkter som en atv och vagn är bättre än en Alstor. Funderade själv på en ny Avesta och ny fyrhjuling när det var dags att byta bort min gamla fyrhjuling men tack och lov så köpte jag en Alstor istället. Dyr? ja men om jag jämför framkomlighet, styrka i kran och hur mycket rejälare min 4,2 meters kran med stora vridhuset är och hur lättkörd den är med dubbelkommandot samt midjestyrningen så kan jag bara konstatera att jag gjorde rätt val med de förutsättningar jag har. Vi brukar ha ett par skogsdagar om året hos mig och då kör vi med olika maskiner bla Alstor, atv med kranmanvagn och min gamla Terri 1020 mfl och visst funkar dessa bra men inte kan de jämföras med Alstorn.
Prova gärna de olika maskinerna, har man bra marker så är atv+vagn kanon och räcker gott men i mer besvärlig terräng vet jag vad jag väljer.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Gustavn83  
#501430 Hej! Har ”förälskat” mig i Alstor maskinerna och tanken att jag kan sköta mkt i skogen själv. Är i köptagen och kollat på både bensinare och diesel. Har varit o provkört en -08 med hytt o diesel. Min känsla är att diesel är att föredra.
Vad säger ni om den 2 cylindriga Kubotan? Är den driftsäker osv. Något spec att tänka på? Det enda jag reagerade på var ljudnivån i hytten? Något man kan göra åt de? Någon som kanske har en här? Tacksam för input!

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#501559 @Samlarn
Kan jag slinka emellan med ett par hydraulikfrågor?
Jag har också det stora vridhuset, 4,2m kran samt dubbelpump. Upplever du också en viss ketchupeffekt i vridhuset? Jag har även noterat att utskjutet verkar svälja allt oljeflöde. Andra funktioner segar ner sig ordentligt när jag kör utskjutet. Är det nåt du känner igen?
Får inte alls samma effekt när jag t.ex. använder bom och sticka samtidigt och de kolvarna är ju bra mycket grövre än det på utskjutet och borde väl svälja mer olja?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Samlarn  
#501563 @Jole Har bara kört med 821:an sen innan jul då jag fick hem den och innan så körde jag 5-spak så jag har nog tänkt att den är en vanesak att man inte fått rätt flyt ännu.
Har du samma fenomen när du öppnar eller stänger gripen? tänkte om det har med elventilerna till utskjut och grip att göra eftersom de andra funktionerna funkar.
Får kolla till helgen om jag hinner, kolla gärna om det är lika när du kör gripen.
Är du nöjd med maskinen i övrigt? jag måste säga att jag är förvånad vilken skillnad det är från min gamla 8x8 bensinare, till det bättre på alla punkter.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

big logger  
#501751 Vanesak låter väl lite långsökt va :lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).