Skogsmiljö och Trädlära

Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

24 inlägg 6792 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Brorsan  
#500786
anersimyra skrev:Stockholm har väl fått runt 10-15 cm sen i går kväll. Varken mängd eller sikt är några egentliga problem. Lastbils och busstrafik verkar flyta på utan större hinder. Det stora hindret är dock alla idioter som VILL att deras plåtgudar ska gå lika säkert som på sommarväg. Både i går och i dag åkte jag hem tidigt för att slippa den värsta trafiken, och det var faktiskt riktigt kul att se hur i helskotta diverse klantskallar burit sig åt. En taxi stod helt ” parkerad ” uppe på ett dubbelräcke. =)) på ett annat ställe hade en gubbe lyckats förvandla bilen till en rymdraket i en driva.. =)) :-o på andra ställen stod grupper av bilar intrasslade i varandra. Visserligen är det riktigt halt, men att det på något sätt skulle vara besvärligt köper jag helt enkelt inte, det räcker faktiskt att tagga ner och ägna sig åt bilkörning för att undvika problem.. :ugeek: :ugeek:


Jag håller med i allt. vi på östra sidan har väl ungefär lika lite snö.
Olle

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Brorsan  
#500787
ÅsaNisse skrev:Tja... hur det ser ut i papprena är väl bara att skita i. Frågan är hur det ser ut i GPS-datat. Det är ju där Trafikverket sitter och kollar, och även trafikreportrarna, när de ska leta skit.
Är du inte tillbaka på samma plats efter stipulerad tid så brukar det kunna bli frågor. Har det sen blivit 2 cm eller 20 cm är oviktigt. Huvudsaken att varvtiderna hålls.
Nu är det ju så att bilden säger mig att det är en enskild väg. Rätt eller fel, men jag ser inte en snöpinne så långt ögat når.

Kör du snöröjning gäller inte vilotidsreglerna, du kan köra hur länge som helst om du får för beställaren.

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

r93  
#500789 Här mellan Kalmar och Nybro så är det nog ungefär 60-70 cm, men efter all blåst så är det svårt att få något säkert mått.

Det känns inte som vi haft ett sånt här snödjup sen -86, men det är svårt att hålla koll på, och mer ska det bli!!!!

Det hade drevat sig lite i morse, tur snöröjaren är tidig annars hade det ätit på flexkontot idag.

På gamla öländska hus öppnas ytterdörren innåt, det förstår man vid sådana här tillfällen.

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Brorsan  
#500790 Jag pratade med en bonde vi köper djur av nere i Sorunda, en 4 mil söder om Stockholm mot Nynäshamn, han hade fått drygt 50 cm sen i måndags kväll så det är väldigt lokalt.

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

jannee  
#500792 Har just nu 35 cm snö (uppmätt på gräsmattan) varav 20 cm puder som kommit denna vecka - ca 4 mil söder Nybro - fågelvägen.
Fungerar hur bra som helst med skogsarbete - lagom arbetstemperatur (runt -8), tyvärr ingen tjäle.

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

bgl  
#500793 Trafikverkets presschef Bengt Olsson tror sig ha kommit på en lösning för vägarna, han påstår i Expressen att: "vi jobbar så det glöder"!
Om det räcker för att smälta all snö är mer än tveksamt.

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Seb macahan  
#500802
ÅsaNisse skrev:Tja... hur det ser ut i papprena är väl bara att skita i. Frågan är hur det ser ut i GPS-datat. Det är ju där Trafikverket sitter och kollar, och även trafikreportrarna, när de ska leta skit.
Är du inte tillbaka på samma plats efter stipulerad tid så brukar det kunna bli frågor. Har det sen blivit 2 cm eller 20 cm är oviktigt. Huvudsaken att varvtiderna hålls.
Nu är det ju så att bilden säger mig att det är en enskild väg. Rätt eller fel, men jag ser inte en snöpinne så långt ögat når.

Nej dom har de duktiga nyblivna volvo 240, 740, 940 åkarna lyckats ta bort om ni förstår vad jag menar. Samtidigt verkar de ha jävligt kul[emoji1] en gång mitt i natten satt de o grillade i en korsning och var mycket trevliga och maskinintresserade. Det är väl dom som röjer om några år med tanke på vad det stod på kepsarna.
Nej vi kör bara statliga vägar och ska vara klara på 6h, men blir sällan så.
Men vi har aldrig fått klagomål.
Det stora problemet med väder och natur är ju att folk tror dom är så viktiga överallt. Förr inte så långt tillbaka på 80 talet hade folk tid o vara insnöade.
Igår kväll pratade jag med en som gav sig ut med bilen för o köra 3mil för o dansträna. På vägar som knappt var körbara med traktor. Inte så konstigt att det blir kaos. Eller köper man sig en Audi så löser sig allt![WINKING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Kse  
#500872 Kul att se att det nu är vinter i större delen av landet, detta ökar kanske förståelsen för hur vi har det här uppe och varför vi springer runt som yra höns och "kaosar" från november till april. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Fredrik Reuter  
#500873 Tänk vad mycket riskkapital och "start-ups" det kommer med snö- och vintertema nu efter denna vinter i Stockholm! 😉

Kanske en eldriven snöplog som styrs genom AI, i molnet. Yay!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).