Skogsmiljö och Trädlära

Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

24 inlägg 6722 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Fredrik Reuter  
#500593 Sitter och lyssnar på P1 som sänder direkt om klass 1 varningen över Sverige med så kallade snökanoner som bildas över större öppna vatten.

Just nu är det risk för snökanoner i Sveriges kustband mot Östersjön men också i sydvästra delen av Dalsland.

Snökanoner är inte att leka med, ta det lugnt ni som är drabbade! Och rapportera gärna med text, bild och video här i tråden. Det tror jag många skulle uppskatta!

Direktrapport hos SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6895202



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

sundelius  
#500606 Är hemma och vabbar med sonen idag och det måste man säga är bra tajming då det hade varit tufft i skogen idag. Har snöat en hel del men framförallt är det riktigt kraftiga vindbyar just nu. Lär bli vindfällen idag :-ss
Väster om Vänern

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Fredrik Reuter  
#500607 Nu har bandvagnar rekvirerats till Stockholm, bland annat för mattransporter (OMG) ... 🙃

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-k ... -1-varning

Ett annat problem som snökaoset skapat i Stockholm är parkeringsautomater som slås ut. De drivs normalt av solel och nu har det kommit snö på cellerna...

Bild från Twitter:
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Larsi  
#500617 Dagens i-landsproblem
:-ss :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Fredrik Reuter  
#500618 Knivsta har problem med sophämtningen, ber kunder att skotta.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... t-i-drivor

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Seb macahan  
#500687 Kom precis hem efter en lång snörunda. Under mina 14år som.snöröjare har jag nog aldrig varit med om så massiva snöfall. Någon bild var meningslöst o ta, titta på ett vitt papper. Sikt ca 2-4m framför traktorn och max 15km/h om man vill träffa vägen dugligt. På 30min har det som värst kommit upp rill 15cm. Maskinerna går i skift, så nu blir det o sova några timmar till nästa race. Ja, snökaos i söder! Men vi är sämre rustade när det väl kommer lite mängd. Det största faktorn är nog för långa rundor på varje ekipage. Under lagom snöfall tar min runda 9-11h, i dag 17h och maskinen går än.

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Hema  
#500700
Fredrik Reuter skrev:Nu har bandvagnar rekvirerats till Stockholm, bland annat för mattransporter (OMG) ... 🙃

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-k ... -1-varning

Ett annat problem som snökaoset skapat i Stockholm är parkeringsautomater som slås ut. De drivs normalt av solel och nu har det kommit snö på cellerna...

Bild från Twitter:
Bild

LoL :lol:

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Seb macahan  
#500715 Snacka om "glassjob" inom snöröjning.......den hade jag huggt på lätt. En borste o en billig bil. Man skulle nog kunna ta hutlöst betalt innan man ens var i.närheten av förlorar kapital i utebliven p-avgift.

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

MDin  
#500734 Kaos i Sth = 5 cm!!

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

halvproffs  
#500735
MDin skrev:Kaos i Sth = 5 cm!!


Tänkte på Gamla Stan, där i dem trånga gatorna kan det inte vara lätt att snöröja. Dom får väl heller inte tippa snön i Strömmen längre?

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

JohannesG  
#500737 Mycket tragiskt för dem som riskerar liv eller hälsa. Men säkert en bra erfarenhet för många idag. Känns som att för många i denna delen av Sverige kommer vintern som en chock varje år oavsett mängden snö. Men hallå! Det var vinter i fjol också!

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

ÅsaNisse  
#500745 Seb.
Kör du snöröjning åt kommunal verksamhet? På trafikverkets vägar får inte rundorna ta mer än 6 tim i normalfallet.

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

Seb macahan  
#500776 Nej ÅsaNisse, dom får inte det.....men lägger man två rundor på samma entreprenör så ser det inte så illa ut i papprena [emoji6]. Nu är jag inte missnöjd med situationen men det är förklaringen till att det blir lite kaos. Vägen på bilden är röjd 20min tidigare. 18cm på 20min..!! Och det var i morse och det fortsätter. Nu har min avbytare tagit vid så nu blir det vila i 2-3timmar.
IMG_20180228_085322.jpg
IMG_20180228_085343_BURST001_COVER.jpg

Avatar Fallback

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

ÅsaNisse  
#500779 Tja... hur det ser ut i papprena är väl bara att skita i. Frågan är hur det ser ut i GPS-datat. Det är ju där Trafikverket sitter och kollar, och även trafikreportrarna, när de ska leta skit.
Är du inte tillbaka på samma plats efter stipulerad tid så brukar det kunna bli frågor. Har det sen blivit 2 cm eller 20 cm är oviktigt. Huvudsaken att varvtiderna hålls.
Nu är det ju så att bilden säger mig att det är en enskild väg. Rätt eller fel, men jag ser inte en snöpinne så långt ögat når.

Användarvisningsbild

Re: Snökanoner i östra Sverige och sydväst om Vänern

anersimyra  
#500783 Stockholm har väl fått runt 10-15 cm sen i går kväll. Varken mängd eller sikt är några egentliga problem. Lastbils och busstrafik verkar flyta på utan större hinder. Det stora hindret är dock alla idioter som VILL att deras plåtgudar ska gå lika säkert som på sommarväg. Både i går och i dag åkte jag hem tidigt för att slippa den värsta trafiken, och det var faktiskt riktigt kul att se hur i helskotta diverse klantskallar burit sig åt. En taxi stod helt ” parkerad ” uppe på ett dubbelräcke. =)) på ett annat ställe hade en gubbe lyckats förvandla bilen till en rymdraket i en driva.. =)) :-o på andra ställen stod grupper av bilar intrasslade i varandra. Visserligen är det riktigt halt, men att det på något sätt skulle vara besvärligt köper jag helt enkelt inte, det räcker faktiskt att tagga ner och ägna sig åt bilkörning för att undvika problem.. :ugeek: :ugeek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).