Skogsekonomi

Gemensamt ägande av vedmaskin.

6 inlägg 3445 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gemensamt ägande av vedmaskin.

Jole  
#500183 Vi är tre hushåll, alla med egna företag, som tänker köpa en vedmaskin tillsammans. Borde landa på cirka 100-tusen.
Hur löser vi detta med moms, försäkringar o.s.v.?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Gemensamt ägande av vedmaskin.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500196 Är ni alla tre momsreggade så är det enkelt. Det enklaste är att en tar fakturan från säljaren och sen fakturerar de båda andra för varsin tredjedel. Försäkringskostnaden är försumbar men alla tre bör ha ett belopp för inventarier i försäkringen som räcker till.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt ägande av vedmaskin.

Jole  
#500242 Okej men ponera att en av grannarna står som ägare på försäkringen och maskinen blir stulen eller brinner upp hos oss. Skulle försäkringsbolaget ha synpunkter på det? Är det möjligt att försäkra något som ägs med andra men inte är ägt i ett gemensamt bolag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gemensamt ägande av vedmaskin.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500250 En vedmaskin står inte registrerad på någon som en traktor gör. Har du bokfört att du har köpt en tredjedels vedmaskin så har du det. Vedmaskiner försäkras inte separat utan ska ingå i en klumpsumma som ska täcka alla lantbruksinventarier du har.

Avatar Fallback

Re: Gemensamt ägande av vedmaskin.

Hema  
#500258 Bra frågeställning!

Avatar Fallback

Re: Gemensamt ägande av vedmaskin.

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500306 Jag fick inskrivet på mitt försäkringsbrev att vedmaskinen samägs med .... därefter skrev han i fastighetsbeteckningarna på resp fastigheter. Jag försäkrar maskinen, som tidigare sagts är denna kostnaden försumbar men kan vara bra att ha med allriskförsäkring (drulle) på byggnadsinventarier.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).