Öppna kategorin

Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

52 inlägg 12505 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Fredrik Reuter  
#500204 Det är och ska fortsatt bli, rejält kallt i snart sagt hela Norden nu. Tvåsiffriga minusgrader långt ner i södra Sverige. Genom detta spår nu prisjämförelsesajten Elskling att elpriset kan rusa till uppemot 1 krona nästa vecka. Det är troligt att elpriset höjs till nivåer som vi inte haft sedan 2012.

Vad kommer detta sig?

Som lök på laxen så visar statistiken att elpriset stigit med ikring fem procent (5%) på ett år. Under samma tid har den allmänna inflationen varit 1,6%.

Läs artikeln hos SVT: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/kyla ... t-i-hojden

Bild
Bild från Yle



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Hema  
#500230 När efterfrågan ökar mer än tillgången, ökar priset. När man medvetet förstör för baskraft och ideologiskt kör på intermittent elproduktion, blir det som det blir när verkligheten kommer ifatt.

Med ökad intermittent elproduktion, kommer ökad nätutbyggnad som hjälper till med att höja avgiften. Även snabbladdningsstationer för elbilar hjälper till med det.

Sedan hjälper det inte att vi har privatiserat elnäten eller att vi subventionerar solkraft i Sverige. Leder till ökad co2-utsläpp och fördyrar vår elproduktion.

Jag kan bara hoppas att folk förstår att det kommer bli tufft att förlita sig på rörligt elavtal. Om fler väljer längre avtalsperioder tvingar det elbolagen att tänka långsiktigare.

Sedan har vi myndigheter som jobbar för att få bort vedeldandet. Ved som faktiskt kan hjälpa genom att minska elproduktionstopparna.

Kan man anta att det även kommer bli toppnoteringar på vedpriserna?

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Elfving  
#500232 Som tidigare nämnt, lösningen på problemet för den enskilde är fastprisavtal. Hos min leverantör är det dessutom bara obetydligt dyrare.

Användarvisningsbild

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

stegmaster  
#500263
Hema skrev:Kan man anta att det även kommer bli toppnoteringar på vedpriserna?

Det er säkert nån som gör så, men det tror jag inte man tjänar på i långa loppet.
Spesielt som jag, som vet vem typ 60% av kunderna er, så skulle nog kunderna uppfatta mig som rejält oredelig och grisk om jag gjordet så, och kanske forsöka hitta andra leverantörer senare.
Vi har fasta priser oavsett när på året det er eller hur vintaren er.
Skulle aldrig finna på att höja priset bara förr att jag kanske kunne just nu. (dock har jag nästan inget kvar att sälja).
Man måste bara se til att hålla priset såpass högt att man inte behöver göra sådant. 8)

Dock blir det allmen 100kr prishöjning pr. m3 ved nästa år, men priset er likt för alla året rundt.
(har hållt priset samma nu i 3 år, så nu er dags med en allmen höjning.)

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Hema  
#500268
stegmaster skrev:
Hema skrev:Kan man anta att det även kommer bli toppnoteringar på vedpriserna?

Det er säkert nån som gör så, men det tror jag inte man tjänar på i långa loppet.
Spesielt som jag, som vet vem typ 60% av kunderna er, så skulle nog kunderna uppfatta mig som rejält oredelig och grisk om jag gjordet så, och kanske forsöka hitta andra leverantörer senare.
Vi har fasta priser oavsett när på året det er eller hur vintaren er.
Skulle aldrig finna på att höja priset bara förr att jag kanske kunne just nu. (dock har jag nästan inget kvar att sälja).
Man måste bara se til att hålla priset såpass högt att man inte behöver göra sådant. 8)

Dock blir det allmen 100kr prishöjning pr. m3 ved nästa år, men priset er likt för alla året rundt.
(har hållt priset samma nu i 3 år, så nu er dags med en allmen höjning.)

Jag håller med dig, men om det blir vedbrist, så kommer det säkert ut nya säljare på marknaden. Personen i Finland med ved för hela byn (Berlinmuren) skulle ju kunna frigöra lite plats för ny ved.

Vågar du höja med hela 100:-? Du känner marknaden bättre än jag, men 50+50 under två år kanske lättare skulle accepteras. Fast vad vet jag i frågan. :???:

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Elfving  
#500272 Och vad händer om det blir en varm vinter? Det som inte sålts i december blir troligen kvar länge!
Men visst vore en prisuppgång bra.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Hema  
#500284
Elfving skrev:Och vad händer om det blir en varm vinter? Det som inte sålts i december blir troligen kvar länge!
Men visst vore en prisuppgång bra.

En varm vinter efter flera kalla är nog ingen större risk (då har folk lärt sig att ha framförhållning), men ytterligare en varm efter en två varma, ja då kan det nog bli en del över.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500286 Om en 1m3s björkved kostar 600kr och innehåller ca 1500kwh så blir kwh-priset ca 40öre/kWh. Lägg till 80% verkningsgrad så blir det ca 50öre/kWh.
Detta skulle ge en brytgräns för elpriset på 55öre/kWh för en VP på 300%. Med andra ord när elpriset är över 55öre/kwh spara man pengar på att tända brasan.

(I beräkningen ovan har jag använt en kostnad om 65öre/kWh för elskatt, överföring och elcert. Allt är beräknat exkl. fasta avgifter samt kapitalkostnad.)

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Elfving  
#500290
ocke skrev:Om en 1m3s björkved kostar 600kr och innehåller ca 1500kwh så blir kwh-priset ca 40öre/kWh. Lägg till 80% verkningsgrad så blir det ca 50öre/kWh.
Detta skulle ge en brytgräns för elpriset på 55öre/kWh för en VP på 300%. Med andra ord när elpriset är över 55öre/kwh spara man pengar på att tända brasan.

(I beräkningen ovan har jag använt en kostnad om 65öre/kWh för elskatt, överföring och elcert. Allt är beräknat exkl. fasta avgifter samt kapitalkostnad.)

Förstår ditt resonemang men jämfört med en värmepump som sköter sig helt själv är siffrorna nära break-even inte intressanta om man måste köpa veden!
Elkraften kommer via en kabel och måste inte hämtas, bäras in etc.
Det måste vara god ekonomi i att elda ved jämfört med alternativen annars blir det bara värmepumpar framöver. De enda kunderna som man vill ha är de som myseldar kamin ty de funderar inte ens på helhetskalkylen utan vill kunna elda björk i sin inredningsdetalj.

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500326
Elfving skrev:
ocke skrev:Om en 1m3s björkved kostar 600kr och innehåller ca 1500kwh så blir kwh-priset ca 40öre/kWh. Lägg till 80% verkningsgrad så blir det ca 50öre/kWh.
Detta skulle ge en brytgräns för elpriset på 55öre/kWh för en VP på 300%. Med andra ord när elpriset är över 55öre/kwh spara man pengar på att tända brasan.

(I beräkningen ovan har jag använt en kostnad om 65öre/kWh för elskatt, överföring och elcert. Allt är beräknat exkl. fasta avgifter samt kapitalkostnad.)

Förstår ditt resonemang men jämfört med en värmepump som sköter sig helt själv är siffrorna nära break-even inte intressanta om man måste köpa veden!
Elkraften kommer via en kabel och måste inte hämtas, bäras in etc.
Det måste vara god ekonomi i att elda ved jämfört med alternativen annars blir det bara värmepumpar framöver. De enda kunderna som man vill ha är de som myseldar kamin ty de funderar inte ens på helhetskalkylen utan vill kunna elda björk i sin inredningsdetalj.


Detta var mer ett svar på koppling mellan höjda elpriser och vedpriser.:-)

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

jannee  
#500334 Varför högre helpris?
Vi behöver väl bara nyttja dessa supereffektiva vindkraftverk lite mer, men även alla dessa högproducerande solfångare.
Förståsigpåare har ju tidigare förklarat att elpriserna med största "sannolikhet" kommer att gå ned, och i Sverige har vi ju ett väldigt elöverskott - ELLER HUR :?:
Fasar vi bara ut kärnkraftverken kommer det att sedan bli helt perfekt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Andreas99  
#500335
jannee skrev:Varför högre helpris?
Vi behöver väl bara nyttja dessa supereffektiva vindkraftverk lite mer, men även alla dessa högproducerande solfångare.
Förståsigpåare har ju tidigare förklarat att elpriserna med största "sannolikhet" kommer att gå ned, och i Sverige har vi ju ett väldigt elöverskott - ELLER HUR :?:
Fasar vi bara ut kärnkraftverken kommer det att sedan bli helt perfekt :grin:

Vad hände med el priset under kalla vintrar för 20 år sedan?

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Rolfnilsson400  
#500338 För en snabb överblick på hur elen produceras just nu
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Avatar Fallback

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500345 Kul sida men jag har svårt att få någon direkt logisk förklaring till varför elflödena ser ut som de gör. I ena änden exporteras det och på andra håll importeras det? Det måste tyda på begränsningar i nätet och att det inte bara är produktionen som styr? T.ex importeras el från Danmark samtidigt som det exporteras till Polen. Eller ska man vara lite konspiratorisk och tror att det är en mellanhand som sitter och cachar in pengar på elhandel.. ..

Användarvisningsbild

Re: Med sänkt temperatur kommer höjt elpris

Fredrik Reuter  
#500350 Vilken häftig sida Rolf, tack för tipset!
Nu när jag kollade (precis när jag skriver detta), så importerar inte Sverige något, bara export om än lite.
Har jag förstått det rätt så är det väl en en elhandelsbörs där köpare och säljare möts med avslut lite som aktiehandel. Därför kan det nog bli smått bisarra flöden ibland (men jag hoppas det finns regler mot idiotisk handel).

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).