Gallring

Gallring med Hypro-bärare

25 inlägg 15864 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring med Hypro-bärare

Traktordave  
#486398 Hej.
Som jag skrivit i en annan tråd (
Sökes: Gallring med Hypro-traktorprocessor Blekinge) har jag fått tag i en entreprenör som ska gallra skiften med en Hypro på en bärare. Totalt ca 2ha.
En fråga är hur jag ska göra med stickvägar. Ett stycke är ca 60-70 m brett.
Antingen använder jag bara vägen i östra kanten av skiftet och så vinschar han 60 m.
Eller så lägger jag en väg i höger delen av skiftet där det passar. I så fall blir det gräns, 10 m skog, väg, 50 m och sedan vägen i östra delen. Gör ju att max att vinscha blir 25 m istället för 60 meter som med alternativ 1. Men mindre väg och tätare bestånd med alternativ 1.

Tacksam för synpunkter.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#486403 Jag hade lagt en väg till. Den blir smal om han risar och inte skotar med bred maskin.

Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro-bärare

Amatörhuggare 62  
#486409 Två vägar, för det blir bökigt, att vinscha så långt. min erfarenhet, från Vimek G 30 tiden.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

JohannesG  
#486429 Säger också två vägar. Det låter så bra med "60m mellan stickvägarna" men skall man göra det så får det vara väldigt glest mellan träden om man inte vill skada kvarstående träd vid vinschning. Terrängen avgör också en hel del, mer kuperad terräng gör det svårare att vinscha.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#486445 Jag vinshar normalt max 35 m, då blir det ju ändå 70 m mellan vägarna, men terräng och skiftesform avgör oftast.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

Traktordave  
#486466 Tack för bra och snabba svar!
Uppskattas verkligen Precis vad jag sökte. Två vägar får det bli. Har planerat det så, men han som ska hugga sa att han kan vinscha 60 m eller mer så blev lite osäker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

Traktordave  
#496404 Kort uppdatering. Nu har entreprenören huggit för att nu börja upparbeta med hyprobäraren. Så långt ser det bra ut. Bra stamval, täta bestånd, tagit fram några mindre björkpartier.
Blev 1 ny (smal) väg per bestånd. Tidigare fanns en väg i ytterkant ett bestånd samt en väg igenom ett bestånd. Så än så länge har jag uppfyllt det jag ville, täta bestånd med få vägar. Nu ska han bara göra klart, jag ska få/ta mig tid att köra ut samt sammanställa det ekonomiska utfallet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

Traktordave  
#499755 Nu har jag kört ut all barrmassa, kubb och hälften av lövmassan.
Tveksamt om det är värt merarbete att sortera kubb i första galllringar av denna storleken. Känns bra att få lite sågbart dock.
Fick vinscha lite, radiokontrollen strulade och då märker man vad skönt det är med fjärrstyrd vinsch...
Fällning och upparbetning gick på ca 12000 kr per ha. Skördarkostnad Rottne H8 för ett likande uppdrag kostade 6000 per ha.
Återkommer med sammanställning per fub när allt är klart.
Svårt att säga vad som är rätt metod, men varje fall nöjd med slutresultat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

Torbjörn Johnsen  
#499759 Det ser i alla fall väldigt fint ut efteråt och du får ett värdefullt bestånd kvar:-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

ananders  
#499790 Håller med Torbjörn, ser fint ut. :-bd
Och bra att du blev nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#499823 Ser bra ut, men jag förstår varför mina söner vill ha pensionären bakom spakarna. I vinter har jag klarat ca 2 mfub/timme i varierande gallring med långa vinchavstånd i backig terräng, men då har jag tagit det rätt lugnt. En stor del av betalningen är att se bakåt med alla virkeshögarna och fint risad väg. Man kan bli stående en stund och bara betrakta.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

svampbob  
#499826 Du får ta en bild då du står där och beundrar verket.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#499832 Jag kör ju ut efter hand, men visst tar man för lite bilder. Man skulle ju kunna njuta lite när man flyttat till hemmet också.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

Torbjörn Johnsen  
#500149
hlb skrev:I vinter har jag klarat ca 2 mfub/timme i varierande gallring med långa vinchavstånd i backig terräng, men då har jag tagit det rätt lugnt.


Inte illa @hlb! Du ligger ju nästan på samma produktion som Hypro på Gallringsdagarna :d

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro-bärare

hlb  
#500247 Vad menar du Torbjörn? Skulle inte jag (bara 74) vara bättre än lönearbetare på Hypro????!!!!! Skämt åsido. Jag är nog, med 10 års träning, snabbare än många andra med kran och rullar, men att springa med vajern, rätt mycket långsammare. Sönerna fäller också det mesta under helgerna och de har blivit rackarns duktiga med aggressiva kedjor och långa svärd på 550-orna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).