ATV och UTV i skogen

Polaris eller Can-Am

30 inlägg 38480 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polaris eller Can-Am

Sundvik  
#500117 Trodde väl aldrig att jag skulle skriva nå´t i den här kategorin men nu skall jag ändå skaffa en fyrhjuling och behöver hjälp av er mera erfarna. Har genom diskussioner, självstudier och givetvis närhet till återförsäljare och service kommit ner till de två märken jag anger i rubriken men sen kan jag inte skilja dessa åt.

Skall väl mest använda maskinen till virkeskörning mellan sågverket och hyvleriet, finare stockar och vedkörning som man nu inte tycker man måste fara efter med skogsvagnen, enklare snöskottningsjobb så slipper man värma upp nå´n traktor varje gång det kommit några snöflingor. Småjobb helt enkelt och kanske nå´n utflykt ibland.

Båda är 570 cc men Polaris har 1 cylinder och Can-Am har 2 , har det betydelse ? Köper nog en kort ensitsig modell men Polaris är trots det registrerad för 2 pers, åker man på böter då om frugan sitter med på en kort Can-Am och man stoppas av polisen ? Behövs styrservo om man nu inte tänker köra så mycket i djup snö, Polarisen som är påtänkt har nämligen inte det, provkörde en can-am 400 utan servo och jag märkte inget konstigt, finns ju Polaris med servo också men det kostar extra. Har läst här och där att Polaris omkoppling till fyrhjulsdrift är "bäst av alla", gäller detta ännu ?
Jag tror säkert att man blir nöjd med vilken som helst av de båda, skiljer lite i pris nog till Polarisens fördel.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

mrvimek  
#500138 Ja skulle ta en polaris 570 med servo och åker själv sådan och är nöjd och dom har bästa diffen ! Can am är mer för plastig och mer för lek .

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

Sundvik  
#500571 Servon kostar ca 10 000 extra, är det värt det ? Ni som kör utan servo vad tycker ni, saknar ni detta ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

MDin  
#500578
Sundvik skrev:Servon kostar ca 10 000 extra, är det värt det ? Ni som kör utan servo vad tycker ni, saknar ni detta ?


Absolut värt att lägga en slant på.
Har haft en utan servo, svor rätt kraftigt vid låga hastigheter.
Min Suzuki KingQuad med servo är jag mycket nöjd med, inga svordomar ännu efter tre år.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

axwell  
#500586 Jag har bara kört olika ATV utan styrservo och nog saknar jag det i många situationer.
Speciellt vid backning med krav på precision i färdriktningen men även framåt när terrängen är knölig.

Allra värst är det vid backning med släp där det är trångt.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500622 Kör utan servo och har inte saknat det än, men såklart ska du mata på några timmar varenda dag
så lär ju alla extra finesser kännas mer nödvändiga.
För mig som kör relativt lite är det svårt att argumentera för extra 10K.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

halvproffs  
#500632 Värt varenda krona att köpa styrservo.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

Sundvik  
#500658 Ok jag måste väl ge mig när det gäller styrservo, blir väl utskrattad om 5 år om man vill sälja en maskin utan. Har någon koll på vad Can-Ams steglösa växellåda CVT är för nå´t. Funkar den faktiskt som det beskrivs så är det ju perfekt. Eller menar man helt enkelt variatordriften bara ? Trodde spontant att det var en automatisk övergång från låg till hög växel, nå´n som vet ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

Chjo  
#505069
Sundvik skrev:Ok jag måste väl ge mig när det gäller styrservo, blir väl utskrattad om 5 år om man vill sälja en maskin utan. Har någon koll på vad Can-Ams steglösa växellåda CVT är för nå´t. Funkar den faktiskt som det beskrivs så är det ju perfekt. Eller menar man helt enkelt variatordriften bara ? Trodde spontant att det var en automatisk övergång från låg till hög växel, nå´n som vet ?

Är väl variatordriften. Hög å låg på växelspak bara.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

r93  
#505073 Köp där du blir bäst bemött!!!
Bra verkstad är viktigare än dekalen på maskinen!!

Båda är bra grejer!!!

Grannen har en polaris 570 och jag kör en
Can am 400

Skulle aldrig byta med han trots att hans är ett år nyare.

Men smaken är som baken....

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

mikols  
#505087 Kör en Can-Am 650 6x6. Tittade på en Polaris 570 innan jag köpte den. Jag tyckte att Can-Am känns modernare. Vi har en gammal Polaris som funkat kanon så det hade säkert funkat med en ny Polaris också. På Polarisen har vi inte Servo och det är ganska stor skillnad när man kör i terrängen. Det står på Can-Am:s hemsida att man inte får har passagerare men i mitt regbevis står det att man får ha en passagerare :).

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505114 Har själv en Canam 1000, mycket är samma som en 570.
Jag tycker gången i en 2-cylindrig maskin är oslagbar!
Har haft både med och utan servo och visst är servo skönt men är man inte onormalt klen så går det lika bra utan.
DOCK hade jag aldrig valt bort det långa chassit! Har haft 2 långa, en Ac och en Canam och jag kommer aldrig köpa en kort igen. Den känns mycket tryggare i alla lägen, i skogen, med passagerare och i hög fart på grusväg!
Canam 650 är också ett bra alternativ, nästan lika snabb som 1000-kubikaren...

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Can-Am

Sundvik  
#507569 Tack för alla svar och för alla nyfikna så kan jag berätta att det från i torsdags står en Can Am 650 Pro i maskinhallen, har inte kört speciellt mycket än, mest skottat snöslask. Ser ändå riktigt lovande ut tycker jag fast jag inte har något att jämföra med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

mikols  
#507572 Det kommer säkert bli kanon!
Grattis till din nya Canna :)

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Can-Am

dotcom  
#508426 Jag blev så inspirerad att jag var iväg och beställde en Can-Am jag med. En Outlander DPS 570, förvisso kort och terrängreggad, men min plånbok har en botten. Ska bli spännande när jag får den, har inte kört ATV på 25 år.
Ska ha den för att plocka ihop vindfällen, köra ris, en framtida slaghack, på sikt gallra lite med dålig bärighet osv.. Mest jobb m.a.o.
Nu blir det att fundera på vagn, Orsavagnen har en intressant Orsasläpan t.ex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).