Öppna kategorin

Fri parkering förbjuds i Norge?

8 inlägg 7089 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fri parkering förbjuds i Norge?

boksson  
#183776 All parkering avgiftsbeläggs..Även hos din arbetsgivare

ja vad tror ni?
Ett bra sätt att minska biltrafiken.
skulle det fungera i Sverige?

http://www.dn.no/privatokonomi/article2455199.ece



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Fri parkering förbjuds i Norge?

Blivande snickare  
#183838 Knappast bara göra en hel hög skitsura arbetstagare som stannar hemma. Åtminstone i finland :roll:

Användarvisningsbild

Re: Fri parkering förbjuds i Norge?

Mäki  
#183840
Blivande snickare skrev:Knappast bara göra en hel hög skitsura arbetstagare som stannar hemma. Åtminstone i finland :roll:


Vi stannar inte hemma för vi skulle aldrig sätta oss upp utan vi betalar och sedan svär vi lite medan vi knyter handen i fickan.
Se bara på de stegrande bränsle priserna som ingen protesterar mot.

Så detta skulle bara ta bort en ytterst liten del av trafiken.

Avatar Fallback

Re: Fri parkering förbjuds i Norge?

Nolltax AB  
#183844 Den frågan diskuterades på Arlanda för några år sen.
Å då gällde det inte ens personalpark vid terminal utan borta vid bränsledepån.
Så långt söderut man kan komma på Arlanda, skog runt om....

Jag påpekade att kollektivtrafik från min hemby ej var kompatibel med arbetsschemat å föreslog att firman skulle bekosta taxi till å från arbetsplats.

Hörde inget mer i den frågan....

Avatar Fallback

Re: Fri parkering förbjuds i Norge?

Blivande snickare  
#183845
Mäki skrev:
Blivande snickare skrev:Knappast bara göra en hel hög skitsura arbetstagare som stannar hemma. Åtminstone i finland :roll:


Vi stannar inte hemma för vi skulle aldrig sätta oss upp utan vi betalar och sedan svär vi lite medan vi knyter handen i fickan.
Se bara på de stegrande bränsle priserna som ingen protesterar mot.

Så detta skulle bara ta bort en ytterst liten del av trafiken.

Kanske det är en större chans för att det skulle gå så. Och sen sitta gnälla på hur dåligt de har blivit :lol:

Avatar Fallback

Re: Fri parkering förbjuds i Norge?

hkkv  
#499843 Det beror på vem som äger marken. Kommunen, vill få in mer intäkter mm. Ställen som tidigare kanske inte kostat något får helt plötsligt för avgift för att parkera. Kanske med övervakning, parkeringsbot. Privata aktörer, tjäna mer pengar. Heter då kontrollavgift om det är på privat tomtmark.
Sen finns alla köpcentrum som ofta har gratis parkering eller med p-skiva. 1 till 3 timmar som exempel. Då övervakas av ett parkeringsbolag.
Arbetsgivare kanske har ett antal parkeringar som de själva äger eller hyr. De som har förmånsbil i tjänsten har rätt till parkering. Övriga anställda kan få hyra om det finns att hyra av arbetsgivaren, då förmånsbeskattas det. Staten ska ha sitt.
Samt var i landet det är?
Parkeringsavgift= ren vinst in för kommunen som budgeteras. Samma gäller privata aktörer inom parkering.

Användarvisningsbild

Re: Fri parkering förbjuds i Norge?

Leifen66  
#501148
Blivande snickare skrev:Knappast bara göra en hel hög skitsura arbetstagare som stannar hemma. Åtminstone i finland :roll:

I Finland vikar man inte ner sig, här klagas det bara.. Tror faktiskt det även importeras till sverige så småningom :((

Avatar Fallback

Re: Fri parkering förbjuds i Norge?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501292 Vet inte varför jag kom att tänka på en gammal tidningsartikel.
Miljödepartementet föreslog nuvarande regering att förbjuda skoteråkning i fjällen.
Sametinget kontrade med ett förbud om fritidsbåttrafik i Stockholms skärgård.
Miljödepartementet drog tillbaka sitt förslag omgående.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).