Skogsmiljö och Trädlära

Tjädern på utdöende i södra Sverige?

39 inlägg 18221 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Fredrik Reuter  
#499260 Tjädern är enligt Birdlife Sverige på god väg att dö ut i södra Sverige, detta efter resultat från deras egna inventeringar i västra Götaland.
Enligt föreningen så har förekommer tjädern fragmenterat i södra Sverige och detta är första tecknet på ett utdöende av arten lokalt.

Krav på jaktförbud på grund av detta i Götaland och Svealand (förutom Dalarna och Värmland) kan komma läggas.

I delar av mellersta och norra Sverige är tillgången på tjäder god, det har vi diskuterat bland annat i tråden Gott om tjäder i gallringsskogen

Bild

Bild från Wikipedia.

Hur ser det ut hos dig?
Och vad kan vara anledningen, om det nu är som det är i Birdlife rapport?

http://birdlife.se/sveriges-ornitologis ... stallning/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Skogshuggarn  
#499264 Det där med att anmäla "Tjäderdervin" (spelplatser) till Skogsstyrelsen funkar iaf inte,,, åtminstonde inte det jag anmälde vilket besökts i generationer före mig. finns inte en "stickbuske" kvar eft slutavv och följdaktligen ingen fågel heller. Säger inte att minskningen av tjäderstammen beror enbart på detta, men det underlättar/förbättrar ju knappast.

EDIT: Vad som däremot är i kraftigt tilltagande hos oss är förekomsten av korp. Förr såg man någon enstaka långt ute i skogen vid ngn slaktplats och nu driver dom omkring i flock. Ja tom kring boningshus och soptunnor i jakt på mat. Sett till predatortryck så är detta inte heller "avgörande", MEN!, ytterligare en liten faktor som bidrar. (tror åtminstonde jag).

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

sveakatten  
#499275 Jag har då alldrig sett så mycket tjäder som i år, och många som jag skrämnt upp sitter i tallskog som är kring 30år.
Spelplatser har jag letat efter i ett par år men inte lyckats hitta, men bevisligen har dom fått kycklingar.
Jag tror ju att när rävskinnen tappade i värde så blev det en minskning på fågel.
På gränsen till Dalarna.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Torbjörn Johnsen  
#499276 Mycket av resultaten i rapporten verkar komma från ”tre kommuner kring Göteborg” och det kanske inte är, eller någonsin har varit den mest betydelsefulla tjäderbiotopen. Om, jag säger om för jag har inte läst hela ännu, man drar generella slutsatser för hela Götaland från dessa inventeringar är det mycket ovetenskapligt. Södra Sverige har haft mindre skogsmarksareal än idag, mer skogsbete, ingen vildsvinsstam, mindre av urbana miljöer om man går tillbaka i tiden. Frågan är varför allt fokus ligger på skogsbruket? Samma typ av skogsbruk som ger stora tjäderstammar i Dalarna är ett hot mot tjädern i Götaland...
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tis 20 feb 2018, 20:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

isteskog  
#499310 Det ligger i tiden att svartmåla skogsbruket på ett eller annat sätt! :???:

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499315 Instämmer med Isteskogs analys. Dessutom blir det, i miljömupparnas ögon, nu ännu viktigare att snabbt skydda alla påstådda spelplatser som hotas av avverkning. Allra helst om detta skydd kan ske mer eller mindre gratis för samhället. 😡 😡
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 21 feb 2018, 14:03, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Granstorp  
#499317 Bor i närheten av Gnosjö i södra Småland och vågar påstå att här har all skogsfågel ökat dom senaste åren! Min far kom inrusande för ett tag sedan och berättade att han sett tre tjädertuppar sittandes i samma tall! Det hade han aldrig sett tidigare och då har han passerat 70år och är född och uppvuxen på gården! Riktigt vad ökningen beror på vågar jag inte säga, men jag vet att grannen är inbiten mårdjägare!

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

sundelius  
#499355 På min fastighet i Dalsland har jag märkt en tydlig uppgång i tjäderbeståndet de senaste åren.
Min ovetenskapliga analys är att det beror på att vi har haft mycket lodjur i markerna, vilka i stort sett helt konkurrerat ut räven

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

DrW  
#499357 Sprungit på både tjäderhöna med ungar på elljusspåret på min mark och ruvande tjäderhöna tio meter från ett hygge med en kraftigt trafikerad stig fem meter bort.Båda vid Hälsinglands kust och de senaste åren. De verkar inte alltid så lättstörda....

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Hanatorp  
#499368 I mina trakter är tjäder vanlig. Förra året stötte jag upp tjäder fyra gånger, varav en gång en höna med 4-6 kycklingar.

Den troligaste anledningen till eventuella minskningar av skogshöns är att duvhök och andra predatorer inte förföljs på samma sätt som tidigare. Ökar rovdjursstammarna så minskar skogshönsen till en mer naturlig population.

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

jannee  
#499370 Här utanför Emmaboda är det i alla fall väldigt ont om tjäder/orre (ser ingen skillnad på dessa) men även fasan. Har inte sett till något av dessa fåglar på de senaste 20 åren, å andra sidan går jag ej heller söker efter några.
Själv tror jag det till viss del beror på att odlingslandskapet förändrats men att även skogsbetet försvunnit.
Räven kan man inte skylla på i.o.m. att även denna djurart är väldigt sparsamt förekommande (rävpesten)
Kan det indirekt beror på hög älgstam. Tallskogen försvinner till förmån för granplanteringar p.g.a. det höga betestrycket på tallplantor.
Efter att byggt kilometervis med skogsbilvägar under 70 och 80 talet nyttjade tjädern/orren dessa som spelplatser, då stötte man på dessa fåglar regelbundet,

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

Grålle52  
#499372
sundelius skrev:På min fastighet i Dalsland har jag märkt en tydlig uppgång i tjäderbeståndet de senaste åren.
Min ovetenskapliga analys är att det beror på att vi har haft mycket lodjur i markerna, vilka i stort sett helt konkurrerat ut räven


Här finns väldigt mkt mer tjäder och orre än för säg bara 5 år sen. Lodjuren har också ökat här så det kan ju stämma hos mig med.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

T Landström  
#499375 Jag tror rovdjurstrycket från räv och grävling är lika god kålsupare som skogsbruket när det kommer till skogsfågelns minskande...om den nu verkligen minskar...

Vi är inne i en ond spiral där snart hela Sverige är ett enda stort naturreservat... Ena sidan har vi trädkramare och på andra sidan har vi jakthatarna...mitt i mellan har vi jägarna och skogsägarna som inte heller kan hålla sams... ;)

Avatar Fallback

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499377
Granstorp skrev:Bor i närheten av Gnosjö i södra Småland och vågar påstå att här har all skogsfågel ökat dom senaste åren! Min far kom inrusande för ett tag sedan och berättade att han sett tre tjädertuppar sittandes i samma tall! Det hade han aldrig sett tidigare och då har han passerat 70år och är född och uppvuxen på gården! Riktigt vad ökningen beror på vågar jag inte säga, men jag vet att grannen är inbiten mårdjägare!


Kan bara hålla med om läget 4 mil österut.

När jag var liten så var det en stor sak om man såg en tjäder. Nu kan man få fösa undan dem när det sitter 3-6st på vägen och äter grus.
Skillnaden mot det tidiga 90-talet är att spannmålsodlingen till del har kommit tillbaka.
Sedan har vi även en hel del ungskogar från 60-80 talet som jag tror genererar betydligt mer tjädermat än varken stagnerad gammelskog eller plantskog.

Användarvisningsbild

Re: Tjädern på utdöende i södra Sverige?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#499382 Nåja @jannee Jag håller också till i Emmaboda trakten och har gott om tjäder och orre, dock är det glesare med fasan men det dyker upp någon då och då..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).